HACM208 Модерно изкуство и техники за тиражиране - графика, полиграфия, фотография в България
Анотация:
Курсът има за цел да представи и тематизира появата и разпространението на техниките за тиражиране на образи, както и развитието им през модерната епоха в Европа, с фокус върху България и локалната културна среда.
Курсът дава познания за особености на техническото изпълнение на графични отпечатъци в различни техники, както и за полиграфските качества на книгата като предмет. Фотографията и в частност фоторепродукцията, е важен обект на интерес.
Тиражираният образ и неговите техники са съществена предпоставка и условие за създаването, въздействието и мисленето за образа съвременността. В курса се представят текстове от културолози и философи, проблематизиращи отношението уникат и тиражиран образ, оригинал и репродукция.
Преподавател(и):
проф. Ирина Генова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
Студент(к)ите получават знания за техниките за тиражиране и влиянието им върху развитието на художествения образ в Европа и в България, като част от Европа, през модерната епоха. Запознават се с конкретни произведения от 20-21 век, интегрирали техники на графиката, полиграфията, фотографията, както и различни дигитални техники за тиражиране.
Познават съвременна литература по тази тематика.
2) могат:
Усвояват умения да различават основните видове техники за тиражиране и практически познания за условията на съхранение и експониране на произведенията, в които те са използвани.
Предварителни изисквания:
• Студент(к)ите да имат общи познания за модерното изкуство.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Графиката - репродукционни техники. Гравюра на дърво, гравюра върху метал, литография - история и общи характеристики.
- Модернизация на образната среда - фотография и типография; фотомеханични способи за възпроизвеждане на образа. Появата им в България.
- Графичните техники в художественото образование - обучението по графика в Художествената академия - преподаватели и програми. Кавалетната графика.
- Сецесион и символизъм в полиграфията: I. Общи черти на художественото движение. Полиграфските техники. Книгата; II. Детската илюстрована книга. Илюстровани списания. Афиши и реклами.
- Кавалетна графика. Промяна в статута на отпечатъка след Първата световна война. Модернизмите - изява в графичния образ и в живописта през 1920-те години. Художници.
- Кавалетна графика. Връщане към класическите жанрове, “новият реализъм”, доминантата на живописта.през 1930-те и началото на 1940-те години. Художници.
- Студентски презентации за първо текущо оценяване.
- Книгата след Първата световна война - стилови особености и влияния. Литературни и юбилейни сборници. Художници.
- Детската илюстрована книга през 1920-те и 1930-те годни. Поредици (“библиотеки”) и книгоиздателства. Художници. Критиката за художествения образ на детската книга.
- Обмен на образи. Българска графика в чужбина, чуждестранна графика в България - изложби до Втората световна война. Репродукцията като полиграфски продукт и ролята й в художествения обмен до Втората световна война.
- Визуалният образ в периодичния печат - графика и фотография през 1920-те и 1930-те години. Илюстровани книги и списания за изкуство.
- Графичният образ след “размразяването” - абстрактност, декоративност и алегория в графичния образ през 1960-те години. Графични, полиграфски и фотографски техники и съвременни художествени практики.
- Представяне на реферати за второ текущо оценяване.
Литература по темите:
Обща литература по азбучен ред на авторите:
Аврамов, Д. Летопис на едно драматично десетилетие (1955-1965). С. 1994. V глава.
Александър Жендов. Юбилейна изложба 1901-1971. Каталог. С.1971.
Боев, Петър. Фотографското изкуство в България. С. 1987.
Божков А. Веселин Стайков. С. 1983.
Борис Ангелушев. Юбилейна изложба. С.1982.
Веселин Стайков. Юбилейна изложба. Каталог. С. 1986.
Генова И. “За "нашето" и "чуждото" в графиката на Васил Захариев”. Сп. “Изкуство”, 1989, кн.10, с. 32-37.
Генова И., “Декоративно и картинно в творчеството на Пенчо Георгиев”. В: Из историята на българското изобразително изкуство, том III, С. 1991, с. 73-89.
Генова, И. (автор и съставител). Още за Райко Алексиев. Каталог на изложба. С.1991.
Генова, И. Графиката в България през 1920-те години. В: Ирина Генова, Татяна Димитрова. Изкуството в България през 1920-те години. Модернизъм и национална идея. Изд. на Институт по изкуствознание, БАН. С. 2002, с. 103-122.
Генова, И. За рисунката и графичния отпечатък в графиката от 1960-те години. Сп. “Изкуство”. 1988, бр.2, с. 28-34.
Генова, И. Полиграфията и модерният стил. Сецесион / Ар нуво в България. В: Историята на книгата като начин на живот. Сборник в чест на Ани Гергова. Съставител Красимира Даскалова. Изд. ЛИК, 2002.
Генова, И. Ролята на човешката фигура и някои конумикативни особености на графиката през 60-те години. Сп. “Проблеми на изкуството” 1988г., кн. 4.
Генова, И. Сирак Скитник и българската книга през 1920-те години. Сп. “Проблеми на изкуството”, 1991, Извънреден брой, с.61-71 и в: Ирина Генова, Татяна Димитрова. Изкуството в България през 1920-те години. Модернизъм и национална идея. Изд. на Институт по изкуствознание, БАН. С. 2002, с. 141-155.
Гройс, Б. Соцреализмът-авнгардизъм по сталински. Сп. “Изкуство” 1990, кн. 8.
Данаилов, Б. Наблюдения върху тоталитарната и посттоталитарната художествена ситуация в България. Сп. “Изкуство” 1995, кн. 22.
Данева-Нинова С. “Един немски художник, свързан с България. Макс Мецгер”. Сп. “Проблеми на изкуството”, 1992, кн. 1, с. 52-58.
Динов, Тодор. Стоян Венев. С. 1955 г.
Евтим Томов “Българска графика”. С. 1955.
Киров, М. Графиката на Тодор Панайотов. Сп. “Изкуство”. 1965, бр.9.
Мангов, Т. Борис Ангелушев. С.1962.
Маразов, И. Изкуството – проблеми на прехода. Сп. “Проблеми на изкуството” 1994, кн. 1.
Маразов, И. Нови тенденции в следаприлската живопис. Сп. “Изкуство”. 1971, бр.6.
Маразов, Иван. Марко Бехар. С.1987 г.
Маринска, Р. 20-те години в българското изкуство. С. 1994.
Обсъждане на Младежката изложба. Сп. “Изкуство” 1961, бр.7.
Обсъждане на Общата художествена изложба. Сп. “Изкуство” 1963, бр. 3-4.
Обсъждане на Юбилейната художествена изложба. Сп. “Изкуство” 1960, бр.5.
Овчарова, Мария. Бешков. Художник – гражданин. С.1982 г.
Пенчо Георгиев. Живопис, графика, театър. Монографичен албум с предговор от Сирак Скитник. С. 1941
Пенчо Георгиев. Каталог на ретроспективна изложба. С. 1974;
Перото на Жендов. С. 1982.
Попов, Ч. За промяната в художествения модел. Сп. “Изкуство” 1993, кн. 2.
Попов, Ч. Официално, неофициално и (или)…? Сп. “Изкуство” 1994, кн. 18.
Свинтила В. “Васил Захариев”. С. 1972
Свинтила, В. Борис Ангелушев. С.1969;
Стефанов, С. Модернизмът в българския печат през 20-те и 30-те години. Сп. Изкуство, 1993, бр.11-12.
Стоян Венев. Юбилейна изложба. Каталог. С.1974 г.
Съвременна българска графика. С. 1971.
Томов Е. “Васил Захариев”. С. 1954;
Цончева М. Александър Жендов. С.1959.
Средства за оценяване:
ТЕСТ
УЧАСТИЕ В СЕМИНАРИ
КУРСОВА РАБОТА
РЕФЕРАТ