MBAM058 Международни маркетингови стратегии
Анотация:
В учебния курс МВАМ058 „Международни маркетингови стратегии” (30 лекционни часа) са застъпени особеностите, подходите и техниките на маркетинг планирането в международната бизнес среда, методите за обхващане на международните пазари, спецификата на маркетинговите проучвания, организацията и управлението на международната маркетинг дейност, приложението на инструментите на маркетинга за постигане на целите на фирмата в международния бизнес. Лекциите са съобразени с най-новите тенденции в световната икономика и търговия и отражението им върху поведението на стопанските агенти.
Целта на обучението е:
- усвояване на теоретичните основи на международния маркетинг;
- получаване на необходимите знания относно избора и реализация на сегментационни стратегии на позициониране на международните пазари и международни маркетинг стратегии за планиране на задграничните дейности;
- практическо приложение на утвърдени в международния маркетинг подходи и техники за планиране, организация и управление на международната дейност, проучване на международното маркетинг обкръжение, обхващане на международните пазари и др.
Преподавател(и):
проф. Иван Боевски д-р
доц. Едуард Маринов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) познават:
• същността и спецификата на маркетинга, осъществяван в международната бизнес среда;
• същностната характеристика на международната бизнес среда, на международните маркетингови стратегии и инструменти;
• особеностите на процеса на маркетинг планирането на фирмената дейност в условията на международната бизнес среда;
• основните видове дейности, характерни за процеса на международно маркетинг проучване;
• технологичния цикъл на процеса на сегментиране на международния пазар и основните фактори, обуславящи ефективността на разделянето на пазара;
• факторите, обуславящи избора и използването на различни подходи и методи за излизане зад граница и създаване на пазарно присъствие;
• принципите и методите за изграждане и функциониране на системите за организация и управление на международната маркетинг дейност;
2) могат:
• да анализират и оценяват степента на интернационализация на фирмата;
• да оценяват въздействието на факторите на международната бизнес среда върху международната дейност на стопанските агенти;
• да реализират международни маркетинг проучвания в стопанската практика;
• да анализират и отговорят на необходимостта от сегментирането на международния пазар от гл.т. на конкурентоспособността на фирмата;
• използват в практиката техники и методи на международния маркетинг за анализ и оценка на алтернативни подходи и стратегии за международен бизнес;
• да вземат адекватни управленски решения за поведение на международния пазар.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Микроикономика
• Маркетинг
• Международни икономически отношения
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Същност и основни етапи в развитието на международния маркетинг
- Интернационализация на международната дейност на фирмата
- Международна маркетингова среда – същност, специфика, фактори
- Международно маркетинг проучване – същност, методи и средства за осъществяване
- Управление на международния маркетинг – организационни структури
- Сегментиране на международния пазар – технологичен цикъл, критерии, показатели
- Подходи за навлизане на международните пазари
- Ценообразуване и реклама в международния маркетинг
- Международни маркетинг стратегии – планиране на задграничните дейности
Литература по темите:
Литература:
Маринов, Е. Международни маркетингови стратегии – лекционен курс. Мудъл.
Marinov, Е. Lecture course in International Marketing (MBRM517).
Cateora, Ph.R., Gilly, M. C. and J. L. Graham. 2019. International marketing. 18th edition. US, McGraw-Hill.
Doole, I., R. Lowe, A. Kenyon. 2019. International marketing strategy: Analysis, development and implementation. Hampshire: Cengage Learning
Допълнителна литература:
Philip Kotler and Gary Armstrong. 2018. Principles of Marketing. 17th Edition. US, Pearson.
David W. Cravens, Nigel F. Piercy. 2013. Strategic marketing. New York: Mc Graw Hill
Douglas West, John Ford, Essam Ibrahim. 2015. Strategic Marketing: Creating competitive advantage. Oxford: Oxford University Press.
Malhotra, K.N. 2019. Marketing research: An applied orientatio. 9th edition. US, Pearson.
Каракашева, Л. 2012. Международен маркетинг. София: ИК „Призма”.
Боева, Б. И А. Василева. 2010. Международен маркетинг. С., УИ Стопанство.
Дамянов, А. и Др. Илиев. 2005. Международен маркетинг, Свищов, УИ „Д.А.Ценов”.
Каракашева, Л., Менчева, Л., Динков, Д. и Бл. Маркова. 1998. Международен бизнес. С., Призма.
Терпстра, В., Р. Сарати. 2002. Международен маркетинг.
Appleyard, D. and A. Field, Jr. 2014. International economics — 8th ed. McGraw-Hill.
Статии в специализирани икономически издания печат: сп. ”Икономическа мисъл”, сп. ”Икономически изследвания”, сп. ”Икономически и социални алтернативи”, сп. ”Известия”, сп. ”Икономика 21”, ”Годишник Икономика и бизнес” и др.
Уеб-страници на национални и международни институции и организации.
Средства за оценяване:
Оценяването по дисциплината е в два варианта - текущо и финално.
Финалното оценяване е на фиксирана дата в рамките на сесията на базата на изпит, който се състои от тест ( 30 затворени въпроса) и кратка практическа задача.
Текущото оценяване по дисциплината (освобождаване от изпит в сесия) ще е въз основа на разработване (50%) и представяне (30%) на казус и изпълнение на fun assignment (20%).