MBAM914 Маркетингово управление на конкурентоспособността

Анотация:

Целта на курса е да запознае студентите с процесът на формулиране на маркетингово-ориентирана конкурентна стратегия и идентифицирането на конкурентно предимство, което да бъде представяно на пазара с помощта на маркетинг инструментариум.

Учебното съдържание разглежда методиката за анализ на маркетинговата среда и нейните основни компоненти - клиенти и конкуренти. Предвид стратегическата маркетингова ориентация на организацията са представени стратегически решения за продуктови предложения, за таргетиране на пазари, както и решения за прилагане на конкурентни тактики. Включено е и разглеждането на подходи за продуктова иновация и бизнес развитие: "ако не си лидер", растеж чрез движение; растеж чрез определяне на конкурентно пространство; ръст чрез бързо приключване. Централен за съдържанието на курса проблем е маркетиране на конкурентно предимство на бизнес организацията.

прочети още
Маркетинг мениджмънт

Преподавател(и):

гл. ас. Росица Накова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

-да идентифицират конкурентно предимство на бизнес организацията от гледна точка на маркетинговата й дейност;

-да формулират конкурентна маркетингова стратегия;

-да прилагат сегментиране, таргетиране и конкурентно позициониране на пазар.

2) могат:

-да анализират конкурентна среда и да разузнават поведението на конкурентите;

-да търсят и анализират целеви групи от клиенти с цел възможно най-бързо да достигат до тях.


Предварителни изисквания:


Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Конкурентна маркетингова стратегия или маркетингово-ориентирана конкурентна стратегия. Роля на маркетинговата ориентация в стратегическото развитие.
  2. Маркетингова среда и нейните компоненти. Неопределеност на средата, анализ на конкурентната среда и конкурентите. Конкурентно разузнаване.
  3. Анализ на вътрешно-организационната среда: оценка на дейността по функционални области. Анализ и оценка на маркетинговата дейност.
  4. Стратегически маркетингов избор и решения. Стратегически решения на корпоративно ниво и на функционално ниво.
  5. Стратегически решения за продуктови предложения и за таргетиране на пазари. Решения за конкурентни тактики. Лидер, предизвикател, последовател, нишово- ориентиран.
  6. Разликата между това, което допускаме за клиентите и това, което те наистина мислят. Идентифициране на конкурентно предимство.
  7. Стратегии на сегментиране и таргеритане. Конкурентно позициониране.

Литература по темите:

1.Младенова,Г., Н.Димова, Основи на маркетинга, НБУ, 2009

2.Балева, В., колектив, Стокова политика. С., УИ “Стопанство”, 2000.

3.Дибб, С. Практическоеруководство по сегментированиярынка. “Питер”, 2001.

4.Диксон, П., Управление маркетингом, М., 1997.

5.Доганов, Д., Дуранкев, Б. Реклама и насърчаване на продажбите, УИ “Стопанство”, 1998.

6.Желев С. Маркетингови изследвания: методология и организация.УИ”Стопанство”, 1995

7.Зайлер А. Маркетинг: успешно реализиране в практиката. С., “Информа”, 1993, 1-7.

8.Класова Св., колектив, Маркетинг. УИ”Стопанство”, 2002.

9.Котлър Ф., колектив, Еволюция на маркетинга, “Класика и стил”, 2003.

10.Котлър Ф. Управление на маркетинга: структура на управлението на пазарното предлагане. “Класика и стил”, 2002.

11.Котлър Ф. Котлър за маркетинга: Как да създаваме, печелим и управляваме пазарите. “Класика и стил”, 2000.

12.Котлър Ф. Управление на маркетинга, “Графема”, 1996

13.Младенова Г. Маркетингови анализи. Тракия-М, 2000.

14.Младенова Г. Стратегическо маркетингово планиране. УИ “Стопанство”, 1998.

15.Прайд У. Феръл О. Маркетинг: концепции и стратегии. “Форком”, 1994.

16.Рийс, Ал. Фокус: бъдещето на вашата компания зависи от него. “Класика и стил”, 2002.

17.Рийс, Ал., Траут, Дж. Неизменните 22 закона на маркетинга, “Класика и стил”, 2000.

18.Траут, Джак, С. Ривкин. Бъди различен или умри. Кръгозор.2000.