MBRM119 Семинар: Стратегическо развитие на международната дейност на фирмата

Анотация:

Курсът е обобщаващ и има за цел интегрирането на знанията и компетенциите, придобити в рамките на всички аудиторни курсове в програмата, както и на практическите умения и резултатите от тренинговите курсове в обща, реална и готова за пазарно приложение стратегия за развитие на международната дейност на фирмата.

Отделни компоненти/аспекти на стратегията за интернационализация (напр. продуктово или географско измерение) са обект на детайлно разработване от студентите в рамките на други тренингови курсове в МП „Международен бизнес и развитие“. Целта на настоящия курс е студентите да структурират и обединят тези отделни части в една обща рамкова стратегия за развитие на международната дейност.

В рамките на курса студентите предлагат и представят пред жури рамкова стратегия за развитие на международната дейност на фирмата, която се оценява според обосноваността на анализа, релевантността на направените проучвания, ефективността и ефикасността на предложените инструменти, и най-вече според степента на готовност за практическо приложение.

прочети още
Международен бизнес и развитие

Преподавател(и):

гл. ас. Радосвета Кръстанова-Канева  д-р
доц. Ирена Николова  д-р
доц. Цветелина Маринова  д-р
гл. ас. Елена Спасова  д-р
доц. Едуард Маринов  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) познават:

• факторите, обуславящи необходимостта и/или възможността за развитие на международната дейност на фирмата;

• особеностите на процеса на планирането на фирмената дейност в условията на международната бизнес среда;

• факторите, обуславящи избора и използването на различни подходи и методи за излизане зад граница и създаване на пазарно присъствие.

2) могат:

• да анализират и оценяват необходимостта и/или възможностите за стратегическо развитие на международната дейност на фирмата;

• да оценяват въздействието на факторите на международната бизнес среда върху международната дейност на стопанските агенти;

• да използват в практиката техники и методи за анализ и оценка на алтернативни подходи и стратегии за международен бизнес;

• да представят практически приложими обосновка, методи и инструменти за стратегическо развитие на международната дейност на фирмата, въз основа на който да могат да вземат адекватни управленски решения за поведение на международния пазар.


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• Икономика на развитието

• Международна търговия – теория и политики

• Световна финансова система

• Малки и средни предприятия в международна среда

• Международни инвестиционни анализи

• Външнотърговски сделки

• Международни бизнес стратегии

• Управление на валутния риск

• Маркетинг в международния бизнес

• Актуални възможности и проблеми за стартиране на бизнес в нововъзникващите и развиващите се икономики

• Нови бизнес модели в Индустрия 4.0

• Планиране на географско разширяване на фирмената дейност



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Семинар

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Разработване на рамкова стратегия за развитие на международната дейност на фирмата с висока степен на готовност за практическо приложение
  2. Представяне пред жури на рамкова стратегия за развитие на международната дейност на фирмата

Литература по темите:

Appleyard, D. and A. Field, Jr. 2014. International economics — 8th ed. McGraw-Hill.

Keegan, Warren J., and Mark C. Green. Global Marketing. Tenth edition, Pearson Education, 2020.

David W. Cravens, Nigel F. Piercy. 2013. Strategic marketing. New York: Mc Graw Hill

Doole, I., R. Lowe, A. Kenyon. 2019. International marketing strategy: Analysis, development and implementation. Hampshire: Cengage Learning

Grunig, R., Morschett, D. Developing International Strategies, 2nd Ed., Springer, 2017

Gillon, J.A., Pearson, L. Developing Strategies for International Business, Palgrave, 2004

Reed S.F, Lajoux, A.R. The art of M&A, McGraw Hill, 2007

Internationalization. Firm Strategies and Management. Edited by Wheeler, C., McDonald, F., Greaves, I. Palgrave, 2003.

Статии в специализирани икономически издания печат: сп. ”Икономическа мисъл”, сп. ”Икономически изследвания”, сп. ”Икономически и социални алтернативи”, сп. ”Известия”, сп. ”Икономика 21”, сп. ”Годишник Икономика и бизнес” и др.

Уеб-страници на национални и международни институции и организации.