MBRM118 Актуални възможности и проблеми за стартиране на бизнес в нововъзникващите и развиващите се икономики

Анотация:

Настоящият курс има за цел практическо приложение на придобитите до момента умения и знания от студентите в МП „Международен бизнес и развитие“. Заданието в рамките на курса представлява първата стъпка в създаването на цялостна стратегия за навлизане на нов пазар, а именно – проучване на икономиките и идентифициране на потенциални пазари/ инвестиционни цели.

Студентите трябва да се фокусират върху дадена нововъзникваща или развиваща се икономика. Следва да анализират институционалната, инвестиционната и бизнес средата в тази икономика; тенденциите в нейното развитие и основните структурни и конюнктурни проблеми. Запознавайки се в детайли със състоянието на избраната икономика, студентите ще могат да идентифицират възможностите и опасностите при навлизане на този пазар и стартиране на дейност в тази икономика от чуждестранни компании. Анализът на избраната икономика следва да е фокусиран основно на международно- и макроикономическо ниво. Определени секторни характеристики (проблеми, растеж и потенциал на секторно или продуктово ниво) следва да бъдат засегнати, само ако тази информация е необходима за очертаване на общото икономическо и политическо състояние на икономиката и нейния профил и облик.

Настоящият курс има за цел практическо приложение на придобитите до момента умения и знания от студентите в МП „Международен бизнес и развитие“. Заданието в рамките на курса представлява първата стъпка в създаването на цялостна стратегия за навлизане на нов пазар, а именно – проучване на икономиките и идентифициране на потенциални пазари/ инвестиционни цели.

Студентите трябва да се фокусират върху дадена нововъзникваща или развиваща се икономика. Следва да анализират институционалната, инвестиционната и бизнес средата в тази икономика; тенденциите в нейното развитие и основните структурни и конюнктурни проблеми. Запознавайки се в детайли със състоянието на избраната икономика, студентите ще могат да идентифицират възможностите и опасностите при навлизане на този пазар и стартиране на дейност в тази икономика от чуждестранни компании. Анализът на избраната икономика следва да е фокусиран основно на международно- и макроикономическо ниво. Определени секторни характеристики (проблеми, растеж и потенциал на секторно или продуктово ниво) следва да бъдат засегнати, само ако тази информация е необходима за очертаване на общото икономическо и политическо състояние на икономиката и нейния профил и облик.

Анализът на даден продуктов пазар и планирането на навлизането на компанията на тази пазар са част от други тренингови курсове в рамките на МП „Международен бизнес и развитие“. Силно препоръчително е студентите да следват една обща линия в изпълнението на заданията в рамките на тези тренингови курсове, т.е. анализът на пазара от този курс да бъде задълбочен в други направления в другите курсове.

прочети още
Международен бизнес и развитие

Преподавател(и):

гл. ас. Елена Спасова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Основните стъпки при проучване на даден национален пазар.

• Подхвати и инструменти за пазарно проучване и анализ на профила и потенциала на дадена икономика.

2) могат:

• Да извършват реален анализ на състоянието и потенциала на дадена икономика за развитие (като предпоставка за стартиране на бизнес и първа стъпка в интернационализацията на дадена компания)


Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• Макроикономика

• Икономика на развитието

• Световна икономика



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Проект

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Анализ на състоянието на дадена нововъзникваща или развиваща се икономика, идентифициране на възможностите и опасностите за стартиране на бизнес в тази държава

Литература по темите:

За успешното разработване на курсовия проект е необходимо да се потърсят източници на актуална информация по разглежданата тема за конкретната страна – емпирични анализи, статистически данни, научни публикации и т.н. По-специално те включват:

I. Списания:

- библиотеката на Нов Български университет разполага с богата колекция от списания на чужди езици - в частност на английски, френски, немски и руски.

IІ. Статистически данни и анализи в публикациите на:

- Статистическия портал на Европейския съюз – EUROSTAT;

- Международния валутен фонд;

- Световната банка;

- Световната търговска организация;

- Конференцията на ООН за търговията и развитието - УНКТАД;

- Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (OECD) и др. Някои от тях са на разположение в библиотеката на НБУ.

ІII. ИНТЕРНЕТ:

- Европейска банка за възстановяване и развитие: www.ebrd.org

- Световна търговска организация: www.wto.org

- Международен валутен фонд: www.imf.org

- Световна банка - www.worldbank.org

- Организация за икономическо сътрудничество и развитие: www.oecd.org

ВАЖНО!!!

Библиотеката на НБУ предоставя големи възможности за намиране на актуална информация чрез своите бази данни, включително и достъп до чуждестранни пълнотекстови бази данни.