MBRM117 Планиране на географско разширяване на фирмената дейност
Анотация:
Курсът е практически насочен и има за цел студентите да разработят реален и приложим план за географско разширяване на фирмената дейност. В рамките на проекта студентите следва да интегрират знанията и уменията си в областите на международна търговия, международен маркетинг, международни финанси и стратегически мениджмънт, за да идентифицират най-добрия възможен географски пазар за избран продукт (стока или услуга) и да използват най-ефективните инструменти за планиране на успешната реализация на продукта на избрания от тях географски пазар.
Резултатът от курса е завършен, готов за практическо приложение план за географско разширяване на фирмената дейност, включващ:
• обосновка на необходимостта и/или възможността за географско разширяване от гледна точка на пазарното положение, пазарната позиция и пазарната стратегия на фирмата или продукта;
• обоснована идентификация и избор на пазар/и за географско разширяване на фирмената дейност;
• пазарно проучване на избрания пазар/и от гледна точка на възможностите за реализация на избрания продукт – външнотърговски режим, конкурентна среда, икономически и демографски характеристики, потребителско поведение, и т.н.;
• идентифициране и обосновка на най-ефективната стратегия за управление на стойността и канали за реализация на избрания продукт на избрания пазар;
• стратегическо планиране на процеса на реализация на предвиденото географско разширяване на фирмената дейност.
Продуктът от този курс е допълващ спрямо други тренингови курсове в рамките на МП „Международен бизнес и развитие“. Силно препоръчително е студентите да следват една обща линия в изпълнението на заданията в рамките на тези тренингови курсове, т.е. анализът от този курс да бъде задълбочен в други направления в другите курсове.
Преподавател(и):
доц. Едуард Маринов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) познават:
• факторите, обуславящи необходимостта и/или възможността за географско разширяване на фирмената дейност;
• особеностите на процеса на планирането на фирмената дейност в условията на международната бизнес среда;
• факторите, обуславящи избора и използването на различни подходи и методи за излизане зад граница и създаване на пазарно присъствие;
• принципите и методите за изграждане и функциониране на системите за организация и управление на международната маркетинг дейност.
2) могат:
• да анализират и оценяват необходимостта и/или възможността за географско разширяване от гледна точка на пазарното положение, пазарната позиция и пазарната стратегия на фирмата или продукта;
• да реализират реални проучвания в областта на външнотърговските режими, конкурентната среда, икономическите и демографските характеристики на пазара, потребителското поведение и др. за избран продукт и избран пазар;
• оценяват въздействието на факторите на международната бизнес среда върху международната дейност на стопанските агенти;
• използват в практиката техники и методи за анализ и оценка на алтернативни подходи и стратегии за международен бизнес;
• да вземат адекватни управленски решения за поведение на международния пазар.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• международен маркетинг;
• стратегически маркетинг;
• международни икономически отношения.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Проект
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Разработване на реален и приложим план за географско разширяване на фирмената дейност
Литература по темите:
• Маринов, Е. Маркетинг в международния бизнес – лекционен курс. Мудъл, НБУ.
• Маринов, Е. Лекционен курс по международна търговия. Мудъл, НБУ.
• Каракашева, Л. 2012. Международен маркетинг. София: ИК „Призма”.
• Appleyard, D. and A. Field, Jr. 2014. International economics — 8th ed. McGraw-Hill.
• David W. Cravens, Nigel F. Piercy. 2013. Strategic marketing. New York: Mc Graw Hill
• Doole, I., R. Lowe, A. Kenyon. 2019. International marketing strategy: Analysis, development and implementation. Hampshire: Cengage Learning
• Cateora, Ph.R., Gilly, M. C. and J. L. Graham. 2019. International marketing. 18th edition. US, McGraw-Hill.
• Douglas West, John Ford, Essam Ibrahim. 2015. Strategic Marketing: Creating competitive advantage. Oxford: Oxford University Press.
• Статии в специализирани икономически издания печат: сп. ”Икономическа мисъл”, сп. ”Икономически изследвания”, сп. ”Икономически и социални алтернативи”, сп. ”Известия”, сп. ”Икономика 21”, сп. ”Годишник Икономика и бизнес” и др.
• Уеб-страници на национални и международни институции и организации.