MBRM110 Международни бизнес стратегии
Анотация:
Курсът по Международни бизнес стратегии е насочен към студентите от магистърска програма „Международен бизнес и развитие“. Целта на курса е да запознае студентите с основните похвати и стратегии пред компаниите при осъществяване на международни операции и/или навлизане на нови пазари. Курсът е разделен на две части.
Първата част е насочена към представяне и анализ на основните инструменти и похвати на компаниите в международната им дейност в две направления: 1) запазване на международните позиции на компаниите вече опериращи на международните пазари; 2) стратегии за навлизане на нови пазари/ нови производства при компаниите стартиращи международна дейност.
Втората част от курса се фокусира върху анализ на процесите по сливане и придобиване между компаниите, върху тяхната оценка и ефекти на корпоративно ниво. Фокусът върху сливанията и придобиванията се дължи на факта, че те представляват основна техника за разширяване на дейността на компаниите, вкл. на международните пазари. В рамките на втората част от курса студентите ще разберат в детайли същността на политиката по сливания и придобивания като основна част от стратегията им развитие. Ще бъдат въведени основните финансови и икономически показатели, които се изчисляват при подготовка на решения за осъществяване на сливане и придобиване, формиране на цена на сделката и оценка на синергията.
Преподавател(и):
гл. ас. Ралица Димитрова д-р
гл. ас. Елена Спасова д-р
доц. Едуард Маринов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• същността на основните стратегии в междунарония бизнес по отношение на ценообразуване, R&D, навлизане на нови пазари
• същноста и ползите от сливането и придобиването като способ за реструктуриране на предприятието и разширяване на неговата дейност в международен план.
• основните подходи и методи за определяне на стойността на компанията
• основните способи за финансиране на бизнескомбинациите
2) могат:
• Да прилагат основните стъпки при анализ на нов пазар и оценка на неговия потенциал
• Да предгалат различни стратегии за запазване/разширяване на международния позиции на компанията
• Да анализират и оценяват инвестиционната привлекателност на компания-мишена при международно сливане и придобиване
• Да оценяват стойността на компанията в частност стойността на бранда като фирмен актив при сливане и придобиване
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Финанси, мениджмънт, икономика
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Бизнес интернационализация. Фактори за интернационализация.
- Стратегии за запазване на съществуващи международни позиции: Стратегическо съгласуване в международния бизнес. Модели на несъгласувани и съгласувани действия. Теория на игрите и стратегическо съгласуване.
- Стратегии за запазване на съществуващи международни позиции: Ценови стратегии в международната дейност на компанията. Хищническо и ограничително ценообразуване. Транферно ценообразуване. R&D политики
- Стратегическо планиране при стартиране на международна дейност на компанията: търсене на нови пазари и търсене на нови производства и ресурси
- Стратегии при търсене на нови пазари. Дефиниране на целеви пазари. Начини за навлизане на новите пазари.
- Стратегии при търсене на нови производства и ресурси.
- Пазарна концентрация. Значение за международния бизнес и интернационализацията за компанията. Измерване на пазарната концентрация при контрол на сливанията и придобиванията.
- Сливания и придобивания в международния бизнес Вълни на сливания и придобивания.Теории на бизнес комбинациите. Видове сливания и придобивания.
- Мотиви за сливанията и поглъщанията. Ефекти при сливанията и поглъщанията в бизнеса. Дефанзивни мерки срещу бизнес комбинациите.
- Анализ на инвестиционната привлекателност на компанията за целите на сливане и придобиване.
- Финансиране на сделките по сливания и придобивания. Методи на плащане.
- Подходи за оценка на стойността на компанията – мишена. Приходен подход. Пазарен подход.
- Синергия – видове, оценка на стойността на синергията.
- Бранд – оценка на стойността на бранда в хода на M&A сделки. Стратегии за бранд името след сделката.
Литература по темите:
Петров Г. Основи на финансите на фирмата. С., 2000
Verbeke, A., & Lee, I. H. I. (2021). International Business Strategy: Rethinking the Foundations of Global Corporate Success (3rd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.2.
Grunig, R., Morschett, D. Developing International Strategies, 2nd Ed., Springer, 2017
Lipczynski, J., J. Wilson and J. Goddard. 2005. Industrial organization. Competition, strategy, policy. Second Ed., FT Prentice Hall.
Gillon, J.A., Pearson, L. Developing Strategies for International Business, Palgrave, 2004
Данаилов, Д. Сливанията и поглъщанията в бизнеса, С, 2002
Дивайн, М. Успешните сливания. Правилното тълкуване на човешкия фактор, С.2003
Reed S.F, Lajoux, A.R. The art of M&A, McGraw Hill, 2007
Carlton, D. W., Perloff, J. M. Modern Industrial Organization, 4th edition, Pearson, 2015
Internationalization. Firm Strategies and Management. Edited by Wheeler, C., McDonald, F., Greaves, I. Palgrave, 2003.
Andrew J. Sherman, Milledge A. Hart, Mergers & acquisitions from A to Z, 2nd ed., 2006
J. Fred Weston, Samuel C. Weaver, Mergers and acquisitions, THE McGRAW-HILL EXECUTIVE MBA SERIES, 2001
Средства за оценяване:
Текущо оценяване:
o 50%: тест, първа част
o 50%: тест, втора част
Финално оценяване:
o 50%: тест
o 50%: казус