SSPM012 Мултикултурализмът в Европейския съюз
Анотация:
Курсът си поставя за цел да запознае студентите със същността на мултикултурализма като теоретична концепция и политика. Изяснява се теоретичната основа на мултикултурализма и неговата връзка с политиката на признаване. Разискват се основните насоки на политиката на мултикултурализъм в ЕС. Специално внимание се отделя на критиката на философията на мултикултурализма и се посочват проблемите пред политиката на мултикултурализъм. На анализ и оценка се подлагат и възможностите за политика на мултикултурализъм в България.

Преподавател(и):
проф. Христо Тодоров д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• какво представлява мултикултурализмът като теория и политика;
• каква е връзката между мултикултурализма и политиката на признаване;
• кои са основните проблеми пред политиката на мултикултурализъм днес.
2) могат:
• да разбират и оценяват оценяват политиката на мултикултурализъм;
• да анализират състоянието и перспективите пред политиката на мултикултурализъм.
Предварителни изисквания:
Студентите да са придобили бакалавърска степен.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Културно-антропологично разбиране за култура.
- Културен плурализъм.
- Понятието „признаване” и неговата роля във философията и политиката.
- Проблемът за признаването в условията на либерална демокрация.
- Чарлс Тейлър „Политика на признаване”.
- Понятие за малцинство. Етнически, религиозни и културни малцинства
- Миграция и миграционни вълни в ЕС след Втората световна война.
- Еманципация и интеграция на културни и етнически малцинства.
- Текущ контрол
- Борби за права и борби за идентичност.
- Държавни институции и неправителствени организации.
- Политика на мултикултурализъм.
- Критика на политиката на мултикултурализъм.
- Алтернативи на политиката на мултикултурализъм.
- Мултикултурализмът в България.
Литература по темите:
1. ГЕНОВА, ЯНА (съст.): сп. Критика и хуманизъм, кн. 16 „Мултикултурализмът”, 2/2003.
2. ДАЙНОВ, ЕВГЕНИЙ (съст.): Гражданско общество и развитие. Участието на неправителствените организации в регионалното развитие в началото на новия век, София 2001.
3. ЗНЕПОЛСКИ, БОЯН (съст.): сп. Критика и хуманизъм, кн. 23 „Призракът на народа”, 1/2007.
4. БЪРЛИН, ИСАЙЯ: Две концепции за свободата, в: Исайя Бърлин, Четири есета за свободата, София 2000, стр. 186-244.
5. ВАЦОВ, ДИМИТЪР: Свобода и признаване, София 2006.
6. ДАРЕНДОРФ, РАЛФ: Доброто общество, в: Ралф Дарендорф, След 1989. Морал, революция и гражданско общество, София 2000, стр. 50-63.
7. ЙОТОВ, СТИЛИЯН: Етика и мултикултурализъм, София 2004.
8. КОНСТИТУЦИЯ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ.
9. МАКАРИЕВ, ПЛАМЕН: Мултикултурализмът между толерантността и признаването, София 2008.
10. СКИНЪР, КУЕНТИН: За справедливостта, общото благо и приоритета на свободата, в: Шантал Муф (съст.), Измерения на радикалната демокрация, София 2004, стр. 301-321.
11. ТЕЙЛЪР, ЧАРЛС: Политика на признаване, в: Чарлс Тейлър, Мултикултурализъм, София 1999, стр. 41-87.
12. ТЕЙЛЪР, ЧАРЛС: Безпокойствата на модерността, София 2001.
13. ТЕЙЛЪР, ЧАРЛЗ: Изворите на Аза. Формирането на модерната идентичност, София 2003.
14. ТОДОРОВ, ЦВЕТАН: Живот с другите. Опит по обща антропология, София 1998.
15. ФОТЕВ, ГЕОРГИ: Гражданското общество, София 1992.
16. УОЛЗЪР, МАЙКЪЛ: Защитата на гражданското общество, в: Шантал Муф (съст.), Измерения на радикалната демокрация, София 2004, стр. 131-158.
17. ХАБЕРМАС, ЮРГЕН: Борбата за признаване в демократичната правова държава, в: Чарлс Тейлър, Мултукултурализъм, София 1999, стр. 121-160.
Средства за оценяване:
ФОРМИ НА ТЕКУЩА ПРОВЕРКА И ОЦЕНКА
а) активност на студента по време на дискусиите – 20%;
б) текуща проверка на знанията – 30%;
в) изготвяне на реферат – 50%.
До края на семестъра всеки от студентите трябва да подготви реферат в обем от 5-7 стандартни страници (30 реда 60 знака) върху избран от него текст от списъка с литературата към курса (статия, раздел, глава от книга и др. от около 25 страници), в който очаквам:
а) да е посочен главният проблем, който се разглежда в текста, и евентуално неговата връзка с други проблеми;
б) да са посочени и обяснени ключовите понятия;
в) да е изложена и обяснена позицията на автора с нейните главни аргументи;
г) да е намерило израз критичното отношение на студента към изложената в текста гледна точка.
Крайният срок за предаването на реферата е последният учебен ден на семестъра.
Валидна текуща оценка се формира само в случай, че оценката на ВСЕКИ ЕДИН от компонентите на текущото оценяване е различна от слаб 2.
ФОРМА НА ПРОВЕЖДАНЕ НА ИЗПИТА
Изпитът се състои в интерпретация на посочен от нас фрагмент от философско произведение и събеседване върху реферата. На изпит се явяват: а) студентите, които нямат оформени текущи оценки; 2) имат оформени текущи оценки, които те желаят да подобрят.