APLM237 Национална идентичност и конфликти на Балканите (изучаване на случаи)

Анотация:

Този курс изучава начините, по които народите и обществата на Балканите виждат себе си и едни други на теория и практика. В тази връзка, ще се обърне внимание на процесите на национално формиране и самовъзприятие на балканските народи, както и на техните отношения с “близкия друг’ (други групи в същата държава) и “далечния друг” (групи извън държавата). Ще започнем с исторически преглед, след което ще проучим как ежедневният социализъм оформя начините, по които хората се възприемат и възприемат другите в по-голямата част на Балканите. След това, ще продължим с политическите и социални аспекти на постсоциализма, за да разберем как различните групи на Балканите си представят своето общо настояще, и как и дали виждат общо бъдеще за себе си.

По-голямата част от текстовете за този курс идва от етнографски проучвания на региона и покрива всички балкански държави. Трагедията в Югославия, заедно с моите лични проучвания в Македония доведе до по-голяма тежест на литературата върху Югославия и бивша Югославия. Също така, фокусът върху националното формиране и национализма подчертава драматичните промени в начините, по които балканските народи “въобразяват” себе си и едни други в течвние на времето, и рефликтира моите собствени изследователски интереси.

прочети още
Културна и социална антропология

Преподавател(и):

гл. ас. Невена Димова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

1) знаят:

• ……Детайлно познаване на нациообразуването и съответните практики на различни народи на Балканите……………………………………………………………………………..

2) могат:

• …да анализират различни политически, икономически и социални процеси на Балканите………………………………………………………………………………..


Предварителни изисквания:
препоръчително е владеенето на английски език

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Въведение
  2. Кой и как си въобразява Балканите?
  3. Въобразяване на нацията (1) (Албания, Гърция)
  4. Социалистическата държава и общество (България, Румъния)
  5. Социалистическият проект за еманципация на жените (Румъния, България)
  6. И стените се срутиха (Югославия)
  7. Бивши братя и настоящи врагове (Сърбия, Хърватско, Босна)
  8. Продължение
  9. Филм
  10. Нови държави, нови идентичности (Македония, Словения)
  11. Въобразяване на нацията (2) (Косово, Македония)
  12. Държави и малцинтсва (Западна Македония)
  13. Как Западът вижда и ‘работи’ Балканите
  14. Къде е надеждата?
  15. Заключение

Литература по темите:

1. Кой и как си въобразява Балканите?

М. Тодорова „Балкани и Балканизъм”

2. Въобразяване на нацията (1) (Албания, Гърция)

1. P. Misha. “Invention of a Nationalism, Myth and Amnesia” (pp.33-48)

2. A. Karadasidou. “Women of the Family, Women of the Nation: National Enculturation Among Slavic Speakers in Northwestern Greece” (pp.99-109)

3. Социалистическата държава и общество (България, Румъния)

1. G. Creed. “Agriculture and the Domestication of Industry in rural Bulgaria” (pp.528 –548)

2. 2. K. Verdery” Theorizing Socialism: a prologue to the “transition” (pp.419-438)

4. Социалистическият проект за еманципация на жените (Румъния, Бълхария)

1. G. Kligman. “The Politics of Reproduction in Ceausescu’s Romania: A case Study in Political Culture” (pp.364-418)

2. R. Panova. “Thinking Gender: Bulgarian Women’s Im/possibilities (pp.15-21)

3.D. Petrova “The Winding Road to Emancipation in Bulgaria” (pp. 22-28)

5. …И стените се срутиха (Югославия)

1.B. Denich. “Dismembering Yugoslavia: nationalist ideologies and the symbolic revival of genocide” (pp.367-383)

2. R. Hayden “Imagined Communities and real Victims: Self-determination and ethnic cleansing in Yugoslavia”

6. Бивши братя и настоящи врагове (Сърбия, Хърватско, Босна)

1. M. Bakic-Hayden. “Nesting Orientalisms” (pp.917-931)

2. M. Bakic-Hayden and R. Hayden. “ Orientalist Variations on the Theme “Balkans”: symbolic geography in recent Yugoslav cultural politics (pp.1-15)

3.D. Zarkov. “Gender, Orientalism and the History of Ethnic Hatred in Former Yugoslavia” (pp.105-120)

7. Продължение

8. Филм

9. Нови държави, нови идентичности (Македония, Словения)

1. V.Friedman. “Populations and Powder Kegs: The Macedonian census of 1994 in historical perspective” (pp.9-31)

2. P. Ballinger “Authentic Hybrids in the Balkan Borderlands” (pp.1-56)

10. Въобразяване на нацията (2) (Косово, Македония)

1. D. Kostovichova. “Kosovo’s Parallel Society: The Successes and Failures of Non-Violence” (pp.122-128)

2. D. Kostovichova “Albanian Schooling in Kosovo 1992-1998: ‘Liberty Imprisoned” (pp.11-18)

3. K. Brown. “In the Realm of the Double-headed Eagle: Parapolitics in Macedonia 1994-9” (pp.122-139)

11. Държави и малцинтсва (Западна Македония)

1. J. Pettifer. “The Albanians in Western Macedonia after FYROM Independence” (pp.137-147)

2. D. Perry. “Conflicting Ambitions and Shared Fates: The Past, Present and Future of Albanians and Macedonians” (pp.259-299).

12. Как Западът вижда и ‘работи’ Балканите

1. G. Kligman. “ Reclaiming the Public: a Reflection on Creating Civil Society in Romania” (pp.393-419)

2.S. Sampson. “The Social Life of Projects: Importing Civil Society to Albania” (pp.121-141)

13. Къде е надеждата?

1. J. Schwartz. ‘Civil Society and Ethnic Conflict in the Republic of Macedonia” (pp.382-400)

2. D. Kalb “ Globalism and Postsocialist Prospects” (pp.317-333).

Средства за оценяване:

две есета по текстовете, дискутирани в час - всяко есе - 40% от крайната оценка

участие в дискусиите в час - 20 % от крайната оценка