MBAM142 Подбор и обучение на персонала в организациите

Анотация:

Курсът е с практико-приложна насоченост. Изследват се теоретичните основи и добрите практики свързани с процесите на набиране, подбор и обучение на персонала. Курсът едновременно представя общата теоретична рамка, която дава основни, общи споделени разбирания за съществените теоретични аспекти на подбора и обучението и свързва опита на студентите в магистърската програма по „Управление на здравеопазването“ с разработването на практически и писмени задачи в областта на подбора и обучението конкретно в сферата на здравеопазването.

Цел на курса:

-Развитие на разбирането за влиянието на средата върху процесите на набиране, подбор и обучение в организацията;

-Запознаване с правните и етични норми на подбор и обучение на ЧР;

-Оценка на ефективността на методите за набиране и подбор на „верните хора“ за „вярната работа“;

-Развитие на умения за работа с различни оценъчни инструменти за набиране, подбор и обучение;

-Анализиране на факторите, които влияят върху процесите на подбор и обучение;

-Осъзнаване на същността и спецификата на процесите за оценка и привличане и задържане на таланти в организацията;

-Запознаване с модерни методи за обучение в съвременните здравни организации;

-Развитие на умения за избор на подходяща система, методи и форми на обучение;

-Създаване на визия за важността на обучението за създаването и развитието на организации в системата на здравеопазването.

прочети още
Управление на здравеопазването

Преподавател(и):

доц. Елмира Банчева  д-р
гл. ас. Мариана Димитрова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

Основната цел на този курс е да даде на студентите теоретични и практически познания за процесите на набиране и подбор на „подходящите“ служители за „подходящата“ работа. Също така студентите трябва да познават механизма за оценка на потребностите от обучение в здравните организации и да умеят да различават потребностите от обучение от другите организационни потребности.

Курсът обяснява и критично оценява тези процеси в контекста на динамичните промени, стратегията и визията на организациите, в съответствие с правните рамки, пазара на труда и разбира се отчитайки философията на компаниите за управление на човешкия капитал в 21 век.

2) могат

След успешното завършване на курса студентите следва да могат:

-критично да оценяват силните и слабите страни на методите за набиране и подбор, и обучение

-познават и използват богат набор от инструменти в процеса на подбор и обучение

-оценяват приноса на различните методи за подбор и обучение за постигане на ефективно изпълнение;

-демонстрират разбиране на целия процес на подбор и приноса му за организацията;

-проектират и прилагат система за набиране и подбор, подходяща за организацията, длъжностите, пазара на труда в съответствие с добрите практики и законови разпоредби;

-проектират и прилагат система за обучение и развитие, която е подходяща за здравната организация, длъжностите, пазара на труда в съответствие с добрите практики и законови разпоредби


Предварителни изисквания:
Студентите следва да имат формирано разбиране и познания за ефективно управление, разбирания върху основните понятия от теорията за управлението на човешките ресурси, умения за писане на управленски документи и компютърни умения за работа с текстообработващи програми и Интернет.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Същност и значение на набирането и подбора. Роли на страните в процеса на подбор. Проблеми и тенденденции в областта на подбора.
  2. Анализ на длъжността – какво трябва да оценяваме? Определяне на изискванията към кандидатите и привличане на кандидати.
  3. Решение за избор на методи за набиране и методи на подбор. Стратегии за набиране на персонал. Сравняване на стратегиите, взаимоотношения и търсене на възможности за подобряването им.
  4. Методи и процедури, подходящи за набиране и подбор в здравните организации в условията на недостиг на квалифицирани специалисти. Дискусия за подходящите методи за различните организации.
  5. Стандарти за оценяване. Отсяване на кандидатите. Разработване на вътрешни правила и политики за провеждане на конкурси.
  6. Умения за провеждане на интервю. Поведение на интервю за свободно работно място. Структуриране на въпроси за интервю.
  7. Първа текуща проверка
  8. Същност и значение на обучението и развитието в системата за управление на здравеопазването. Тенденции и проблеми в обучението на специалисти в здравеопазването.
  9. Етапи в цикъла на обучение. Теории и стилове за учене
  10. Анализ на потребностите от обучение.
  11. Методи за обучение и развитие.
  12. Проектиране и изпълнение на програми за обучение и развитие
  13. Оценка на проведените обучения и адаптиране на системата за обучение и развитие с цел усъвършенстване
  14. Учещата се организация -концепцията и нейното използване в практиката
  15. Презентиране на писмени задания за разработка

Литература по темите:

1. Банчева, Е. Процесите на подбор и оценяване на персонала, УМ-НБУ, 2008, ISBN 978-954-535-520-2

2. Закон за лечебните заведения. Глава осма: Структура, управление и персонал на лечебното заведение http://www.lex.bg/laws/ldoc/2134670848

3. Кодекс на труда, ДВ 29.01.2016г., http://lex.bg/laws/ldoc/1594373121

4. Морнел, Пиер, Как да си подберем най-добрия персонал : 55 стратегии за успеха; Прев. Румен Стефанов.- София : Труд 2000.- 204 с. с ил. 23, Сигнатура: 331/M 899

5. Harvard Business Essentials. (2005). Наемане и задържане на най-добрите хора: Ръководство за успешен бизнес. изд. „Класика и стил”, С.

6. Наредба № 9 от 26 юни 2000г. за условията и реда за провеждане на конкурси за възлагане на управлението на лечебни заведения по Закона за лечебните заведения. Обн. ДВ. бр.55 от 7 юли 2000г Източник: http://lex.bg/en/laws/ldoc/-549425152

7. Наредба за провеждане на конкурсите за държавни служители. обн., ДВ, бр. 6 от 23.01.2004 г. Източник: http://www.lex.bg/laws/ldoc/2134670848

8. Ууд, Р., Пейн., Т. (2002). Контекстът на набирането и подбора. – В: Управление на човешките ресурси. Христоматия, съставител Карабельова, С.

9. http://www.mh.government.bg/bg/karieri/

Допълнителна литература:

Arthur, W. Jr., Day, E. A., McNelly, T. L., & Edens, P. S. (2003). A meta-analysis of the criterion-related validity of assessment center dimensions. Personnel Psychology, 56, 125-154.

Brackett, M. A., Rivers, S. E., Shiffman, S., Lerner, N., & Salovey, P. (2006). Relating emotional abilities to social functioning: A comparison of self-report and performance measures of emotional intelligence. Journal of Personality and Social Psychology, 91, 780-795

Caldwell, C., Thornton, G. C., & Gruys, M. (2003). Ten classic assessment center errors: Challenges to selection validity. Public Personnel Management, 32(1), 73-88.

Cullen, M. J., & Sackett, P. R. (2004). Integrity testing in the workplace. In J. C. Thomas & M. Hersen (Eds.), Comprehensive handbook of psychological assessment, Volume 4: Industrial and organizational psychology (pp. 149-165). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons.

Hough, L. M., & Oswald, F. L. (2000). Personnel selection: Looking toward the future — remembering the past. Annual Review of Psychology, 51, 631-664.

Murphy, K. R., Cronin, B. E., & Tam, A. P. (2003). Controversy and consensus regarding the use of cognitive ability testing in organizations. Journal of Applied Psychology, 88(4), 660-671.

Pearn, M and Kandola, R (1993) Job analyses: A manager’s guide, 2nd edition, IPD: London

Randall, S. (1997) Managing Human Resources, New York University, South – Western College Publishing

Redman, T. and Wilkinson, A. (2001) Contemporary Human Resource Management, Prentice Hall

Schmidt, F. L., & Hunter, J. (2004). General mental ability in the world of work: Occupational attainment and job performance. Journal of Personality & Social Psychology, 86(1), 162-173

Testing and Assessment: An Employer's Guide to Good Practices. (2000). Washington, DC: U.S. Department of Labour, Employment and Training Administration. Note: Article can be accessed at http://www.onetcenter.org/guides.html.

Tolley Harry, Wood R. (2005) How to Succeed at an Assessment Centre, Kogan Page

Woehr, D., & Winfred, A. (2003). The construct-related validity of assessment center ratings: A review and meta-analysis of the role of methodological factors. Journal of Management, 29(2), 231-258.

Средства за оценяване:

писмена задача-50%

практическа задача-50%

Участие в дискусии