MBAM680 Моделиране на туристически пътувания
Анотация:
Целта на курса е да запознае студентите с основните теоретични и практико-приложни въпроси на моделирането на туристически пътувания.. В курса се разглеждат и дискутират теми свързани с моделите и методи за оценка на дестинациите, в контекста на предприеманите туристически пътувания, както и с извършването на маркетингови проучвания в областта на разработването на туристическо пътуване. Отделя се специално внимание на сегментирането при туристическите пътувания, проучването на конкурентите и идентифицирането на доставчиците на туристически услуги, като част от изключително важния етап, свързан с анализирането на търсенето и предлагането на туристически пътувания. Изясняват се особеностите в моделирането на туристически пътувания от практическа гледна точка, като акцентът се поставя върху моделирането на „динамични пътувания“ и пътувания с различните видове транспорт – железопътен, автомобилен, воден и въздушен. В курса се разглеждат и последните тенденции в международните туристически пътувания.
Преподавател(и):
доц. Ирена Емилова д-р
гл. ас. Маргарита Мишева д-р
Борислав Аврамов
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1)знаят:
•основните същностни характеристики на туристическите дестинации;
•моделите и методите за проектирането на туристически пътувания;
•етапите при моделирането на туристически пътувания.
2)могат да:
•моделират туристически пътувания с различни видове транспорт;
•проектират и предлагат различни по вид и съдържание туристически продукти в контекста на свободното време;
•могат да анализират и обобщават актуалните форми и тендеции в туристичеаката индустрия.
Предварителни изисквания:
в областта на мениджмънта.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение в туристическата индустрия и пътуванията. Основни понятия, дефиниции и постановки.
- Измерения на международните туристически пазари - същност, структура, видове, тенденции и перспективи.
- Теоретични и практически въпроси при моделирането на туристически дестинации.
- Използване на туристическите ресурси за моделиране на туристическите пътувания (по примера на конкретни региони и туристически зони).
- Моделиране на туристически пътувания - практики, проблеми и перспективи по примера на конкретни туристически региони.
- Подготвителен етап от моделирането на туристически пътувания.
- Определяне на пазарното търсене при моделирането на туристически пътувания.
- Идентифициране на предлагането в контекста на моделирането на туристически пътувания.
- Моделиране на туристически пътувания.
- Моделиране на „динамични“ пътувания.
- Моделиране на туристически пътувания с различни видове транспорт.
- Моделиране на туристически пътувания по специализирани видове туризъм.
- Тенденции в туристическите пътувания.
- Съвременни тенденции в развитието на индустрията на свободното време.
- Текущо оценяване.
Литература по темите:
•Емилова И., Великова Е., Въведение в туризма, НБУ, София, 2016
•Емилова И., Туроператорска и турагентска дейност, НБУ, София, 2017
•Ильина Е. Туроперэйтинг: организация деятельности. Москва, Издательство Финансы и статистика, 2004.
•Казанджиева, В., Динамичните пакети – същност и възможности за предлагане от пътническите агенции в България, Научно списание на факултет „Икономика на инфраструктурата, УНСС, Година 4, май 2014
•Мишева, М., Консултингът на туроператорите при проектиране на туристически дестинации, Авангард Прима, София, 2013
•Парушева Т., Управление на свободното време, Авангард Прима, София, 2009
•Рибов, М., Организационни структури в туризма, Нова звезда, С., 2004
•Рибов, М., Янева, М и колектив, Основи на туризма, 4 част, УИ „Стопанство“, С., 2011, с. 290-291
•Рибов, М, Станкова, М, Димитров, Пр, Гръчка, Л., Туристически дестинации, Тракия М, 2008
•Янева, М., Емилова, И. и колектив, Идентифициране имиджа на туристическа дестинация България, създаден от туроператори и туристически агенти на европейския туристически пазар, С., 2013
•Янева, М., Комплектуване на туристически пакети, Авангард Прима, София 2008 г.
•Kaye Sung Chon, The Tourism and Leisure Industry: Shaping the Future 1st Edition, Routledge, 2004
•Kotler Ph., J. Bowen, J. Makens, Marketing for Hospitality and Tourism, 4th Ed., Prentice Hall, 2009
•Pierret, F., Elements for a tourism destination assessment system, Columbia, 2011
•World tourism organization - https://www.unwto.org/