HISM105 Просвещението и създаването на модерния свят

Анотация:

Да създаде интерес у студентите по въпросите свързани с процесите на Провещението (18 в.) и тяхното движение от Запад към Изток; Да вникнат в модерното време, чиито балкански измерения са съвкупност от националното и европейското.

прочети още
История, политика и религия

Преподавател(и):

проф. Рая Заимова  д.н.

Описание на курса:

Компетенции:

След успешното завършване на курса студентите трябва да знаят идейните насоки на Просвещението,да умеят да профилират спецификата на балканската история в контекста на модерна Европа


Предварителни изисквания:


Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Литература по темите:

Сб. Модерността вчера и днес. С., Кралица “Маб”, 2003=

www. bulgc18.com

Бала, Х. Народопсихология на албанците. Faber, 2003.

Берон, Петър. Рибен буквар. С., 2004 (фототипно изд.)

Ботев, Хр. Публицистика. С., 1975.

Данова, Н. Константин Фотинов в културното и идейно политическото развитие на Балканите през 19 в. С., 1994.

Дидро, Д. Избрани произведения. С., 1997.

Димчева, Р. Из историята на Просвещението в България и Гърция през 18 и 19 в. С., 1985.

Заимова, Р. Пътят към “другата” Европа (из френско-османските културни общувания, 16-18 в.). С., Кралица “Маб”, 2004.

Китромилидис, П. От кръста към флага. С., 1999.

Кондогеоргис, Г. „Гръцката демокрация” на Ригас Велестинлис. С., Академия за балканска цивилизация, 2009.

Культура эпохи Просвещения. Спб., 1993.

Николова, Ю. Алафрангата. – В: Да мислим “Другото”. Образи, стереотипи, кризи. 18-20 в. С.,2001, 390-398.

Радев, Р. Ел. Панова, Велики философи. С., Просвета, 1999.

Радкова, Р. Интелигенцията и нравствеността през Възраждането (18-първата половина на 19 в.). С., 1995.

Ригас Велестинлис, Революционно. С., 1998.

Русо, Ж.-Ж. Общественият договор. С., 1996.

Саид, Ориентализмът. С., Кралица “Маб”, 1999.

Събев, Орлин. Първото османско пътешествие в света на печатната книга. С., Авангард Прима, 2004.

Сярова, Н. Един италианец в двора на султана. С., Imir, 2004.

Тодорова, М. Балкани, балканизъм. С., фонд. Наука и култура, 1999. 2 изд. СУ, 2003.

Улф, Лари. Изобретяването на Източна Европа. Картата на цивилизацията в съзнанието на Просвещението. С., Кралица Маб, 2004;http://bulgc18.com/Wolff/Wolff_Bg2.html

Френските просветители от 18 век за религията. С., 1963.

Средства за оценяване:

1. Практическа работа: да се извадят от учебна школска литература на ключови понятия като вярност, гняв, гордост, завист, любов, мъка, надежда, ненавист, омраза, оптимизъм, радост, разум, снизхождение, срам, страх, тъга, ужас, да се даде тяхната честотност и уточни контекста на употребата им. За целта всеки студент ще разполага с конкретен материал. Срок: първата седмица от април.

2. Есе на тема /1 по избор на студента/:

• Европеизация и модерност в Османската империя

• Универсалното и специфичното у РигасВелестинлис („Революционно”) и Христо Ботев („Публицистика”)

• Просвещенското понятие за цивилизация и варварство