MBAM954 Възникване и развитие на стартъп компании
Анотация:
Курсът включва запознаване с въпросите на теорията и преди всичко на практиката по отношение на възникването и развитието на старт ъпите. Включени са въпроси, които се отнасят до теорията, етапите и практиката на функционирането на старт ъпите у нас и в останалите страни от ЕС. Акцент се поставя на прилагането на отделните политики в дейността на старт ъпите, в т.ч. анализа при вземане на решение за тяхното осъществяване.

Преподавател(и):
доц. Йосиф Аврамов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите следва да знаят:
а) предимствата и недостатъците на съвременните методи и форми на възникването, функционирането и управлението на старт ъпите;
б)какво е съдържанието на основните понятия, на принципите и на основните предимства в теорията, практиката в ЕС и в нормативната ни уредба на старт ъп компаниите у нас и др.
г)какъв е проектния цикъл след възникване на един старт ъп, респективно и при оценката на неговата перспектива за развитие
2) могат
След приключване на курса по Възникване и развитие на старт ъпите студентите следва да:
а)да вземат адекватни управленски решения във връзка с прилагането на придобитите знания и самостоятелно да участват в процесите по учредяването и на менижмънта на нововъзникнал старт ъп, след придобиване на известен опит;
б)получените познания във визираните области ще спомогнат на бъдещите старт ъп собственици и мениджъри успешно да се включат в оползотворяването на средствата, получени по различни начини, като: венчър фондове, банки, емитиране на ценни книжа, фондове и програми на ЕС и др.
-Като семинарно практическо занятие е предвидено студентите да се запознаят с работата на Бизнесцентъра на Българската търговско-промишлена палата - 2 ч.
Предварителни изисквания:
Познания по Корпоративни финанси
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- 1.Определение за старт ъп. Мисия за собствениците на старт ъп инкубаторите, споделените пространства и т.н. за развитието им
- 2.Основни стъпки за стартиране на бизнес в Република България. Създаване на бранд при старт ъпите –
- Правни форми и процедури за създаване и стартиране на бизнес у нас
- 4.Основни различия и общи черти между старт ъп и малко и средно предприятие –
- 5.Предпоставки за създаване на старт ъп екосистема (старт ъп среда) и старт ъп култура на национално равнище у нас
- 6.Акселератори за старт ъпи в Република България. Видове и дейност
- 7. Видове старт ъпи. Общи черти и различия между тях
- 8.Бизнес планирането като основен инструмент за създаване на старт ъп
- 9.Установяване на бизнес партньорство сред старт ъпите.
- 10.Способи за насърчаване на старт ъпите от работодателските и браншовите организации у нас в сътрудничество с финансови институции
- 11. Взаимотношения на старт ъпите с изпълнителната, законодателната и съдебната власти с оглед развитието им
- 12.Ролята на човешкия фактор (на съоснователите и на наетите сътрудници) за възникването и развитието на старт ъпите
- 13. Ролята на иновациите за възникването и развитието на старт ъпите
- 14.Ролята на публично-частното партньорство (ПЧП) за възникването и развитието на старт ъпите. Финансиране на ПЧП проекти с участието на старт ъпи
- 15.Примери от практиката и добри практики за старт ъпи в Република България –
Литература по темите:
Основна литература:
Аврамов, Й. – ФИНАНСОВ ИНЖЕНЕРИНГ В ТЕЛЕКОМУНИКАЦИИЕ, София, 2021, Издателство на НБУ
Аврамов, Й. – Използване на финансовите инструменти от публичните субекти, София, 2019, Институт по публична администрация при Министерския съвет
Аврамов, Й. – Корпоративни финанси (Финанси на малката и средната фирма), СИЕЛА, София, 2008
Аврамов, Й., Банев, Ал. Възможности и подходи за публично-частно партньорство, София, 2014, Институт по публична администрация при Министерския съвет
. Наръчник за стартиране на бизнес в България; Колектив с редактор Евгений Иванов, София,2014; Евроконсултантс ООД, Том 1 и Том 2; Наличен е в електронен вид
• Frank F., Henry A Davis and Carmel de Nahlik, (2012): Project Financing, 8th Edition, Playhouse Yard, London, UK.
• Stefano, G. (2012): Project Finance in Theory and Practice, Second Edition: Designing, Structuring, and Financing Private and Public Projects, San Diego, California, USA.
• Пенчев, Р. (2007): Въведение в управление на проекти, София.
• Андреева, М. (2011): " Проектно управление “.
Допълнителна литература
• Bohinc, T. (2010): Grundlagen des Projektmanagements, Gabal Verlag GmbH, Offenbach.
• Kerzner, H. (2008): Projektmanagement, Übersetzung der 9. Auflage des amerikanischen Originals, Redline GmbH, Heidelberg.
• Williams, M (2009): The Principles of Project Management, Site Point Pty., Collingwood, Australia.
• Wysocki, R. (2009): Effective Project Management, Fifths Edition, Wiley Publishing Inc., Indianapolis Indiana.
• Хаджиев, К. (2011): Теория на организацията, Издателство НБУ, София.