REHM302 Диагноза и диференциална диагноза на комуникативните нарушения
Анотация:
• Курсът по диагностика на комуникативните нарушения има за цел да запознае студентите с основните етапи на диагностичния процес , както и инструментариума за коректна диагноза и диференциална диагноза.
• Предвиждат се часове за практическо приложение на усвоените знания и умения , така че в крайна сметка студентите да могат да поставят самостоятелно диагноза .
Преподавател(и):
проф. Виолета Боянова д-р
доц. Полина Михова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
• Основните етапи на диагностичния процес;
• Възможните методи за диагностика- тестови, инструментални и др.;
• Да зняат основните клинични маркери за диагностика на различните комуникативни нарушения
2) могат:
• Да работят и прилагат на практика тестовете и инструменталните изследвания при обследване на детето;
• Да осъществяват адекватно диагностично мислене и синтез на данните от различните изследвания на пациента.
Предварителни изисквания:
Да са преминали курса по Речева патология
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
МКБ-10 Психични и поведенчески разстройства, изд. НЦОЗ , 1992 г. София
Ръководство за изследване на детето, изд. Веда Словена, 2000 , София
Добрев, Зл.,В.Боянова, Д.Георгиева. Проблеми на дефектологичната диагностика. Бл-д изд. ЮЗУ, 1994 г.
Станкова, М., Темперамент в детска възраст, изд. ФСК, 2006 г.
Матанова В., Диагностика на деца с комуникативни нарушения, изд. СУ ,1998 г. София
Лалова,В.,Заекването, какво знаете за него? Изд. Атика, С.,2003.
Матанова, В., Дислексия, С.,2001.
Ценова,Цв., Комуникативни нарушения в детска възраст, изд. Радар Принт,С.,2001.
Ценова Цв. Логопедия. Описание, диагностика и терапия на комуникативните нарушения, 2009.
.Ценова, Цв. Говорна терапия, ПАЛ, 2011
.Боянова, В.,М.Станкова,Ек. Тодорова, Методическо ръководство за изследване на комуникативните способности у деца с нарушения, изд. Славина,София, 2011 г.
Станкова, М., Терапевтични програми при заекване – практики основани на доказателства, 2007 го. Изд.НБУ, София.
Тодорова , Ек., Дислексия. Изд. НБУ, 2006 г. , София
Якимова, Р. (2004, 2009). Нарушения на писмената реч, част I: Нарушения на писането. Практическо ръководство за корекция, С., 2004, 2009.
Якимова, Р. (2004, 2009). Нарушения на писмената реч, част II: Нарушения на четенето. Практическо ръководство за корекция, С., 2004, 2009.
Йосифова, Р. (2008). Мълчанието: Представи и нагласи към невербалната комуникация при българи. София, 2008.
Стоянова, Ю., Р. Йосифова, М. Поппандова, Р. Нецова. (2010). Диагностика и превенция на езика 3-4. София, 2010.
.ASHA Guidelines: Terminology Pertaining to Fluency and Fluency Disorders,vol.41, 2,March-April,1999.
Owens ,R.,D.Metz,Ad.HaasqIntroduction to Communication Disorders,2000, by Allyn and Bacon.….
Shames,G.,El.Wiig.Human Communication Disorders.Merrill Publishing company,1990.
Средства за оценяване:
колоквиум
тест
решаване на казус