REHM302 Диагноза и диференциална диагноза на комуникативните нарушения

Анотация:

• Курсът по диагностика на комуникативните нарушения има за цел да запознае студентите с основните етапи на диагностичния процес , както и инструментариума за коректна диагноза и диференциална диагноза.

• Предвиждат се часове за практическо приложение на усвоените знания и умения , така че в крайна сметка студентите да могат да поставят самостоятелно диагноза .

прочети още
Езикова и речева патология

Преподавател(и):

проф. Виолета Боянова  д-р
доц. Полина Михова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

1) знаят:

• Основните етапи на диагностичния процес;

• Възможните методи за диагностика- тестови, инструментални и др.;

• Да зняат основните клинични маркери за диагностика на различните комуникативни нарушения

2) могат:

• Да работят и прилагат на практика тестовете и инструменталните изследвания при обследване на детето;

• Да осъществяват адекватно диагностично мислене и синтез на данните от различните изследвания на пациента.


Предварителни изисквания:
Да са преминали курса по Речева патология



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Литература по темите:

МКБ-10 Психични и поведенчески разстройства, изд. НЦОЗ , 1992 г. София

Ръководство за изследване на детето, изд. Веда Словена, 2000 , София

Добрев, Зл.,В.Боянова, Д.Георгиева. Проблеми на дефектологичната диагностика. Бл-д изд. ЮЗУ, 1994 г.

Станкова, М., Темперамент в детска възраст, изд. ФСК, 2006 г.

Матанова В., Диагностика на деца с комуникативни нарушения, изд. СУ ,1998 г. София

Лалова,В.,Заекването, какво знаете за него? Изд. Атика, С.,2003.

Матанова, В., Дислексия, С.,2001.

Ценова,Цв., Комуникативни нарушения в детска възраст, изд. Радар Принт,С.,2001.

Ценова Цв. Логопедия. Описание, диагностика и терапия на комуникативните нарушения, 2009.

.Ценова, Цв. Говорна терапия, ПАЛ, 2011

.Боянова, В.,М.Станкова,Ек. Тодорова, Методическо ръководство за изследване на комуникативните способности у деца с нарушения, изд. Славина,София, 2011 г.

Станкова, М., Терапевтични програми при заекване – практики основани на доказателства, 2007 го. Изд.НБУ, София.

Тодорова , Ек., Дислексия. Изд. НБУ, 2006 г. , София

Якимова, Р. (2004, 2009). Нарушения на писмената реч, част I: Нарушения на писането. Практическо ръководство за корекция, С., 2004, 2009.

Якимова, Р. (2004, 2009). Нарушения на писмената реч, част II: Нарушения на четенето. Практическо ръководство за корекция, С., 2004, 2009.

Йосифова, Р. (2008). Мълчанието: Представи и нагласи към невербалната комуникация при българи. София, 2008.

Стоянова, Ю., Р. Йосифова, М. Поппандова, Р. Нецова. (2010). Диагностика и превенция на езика 3-4. София, 2010.

.ASHA Guidelines: Terminology Pertaining to Fluency and Fluency Disorders,vol.41, 2,March-April,1999.

Owens ,R.,D.Metz,Ad.HaasqIntroduction to Communication Disorders,2000, by Allyn and Bacon.….

Shames,G.,El.Wiig.Human Communication Disorders.Merrill Publishing company,1990.

Средства за оценяване:

колоквиум

тест

решаване на казус