REHM205 Терапия на специфични езикови нарушения в детска възраст

Анотация:

• Целта на този курс е да представи съвременните разбирания и терапевтични подходи на едно специфично нарушение в детска възраст – дисфазия на развитието/ специфично езиково нарушение. Студентите ще имат възможност да се запознаят с различни теоретични и клинични модели за дефиниране на атипичното езиково овладяване – невропсихологичен, лингвистичен, психолингвистичен. Въвеждат се основни лингвистични понятия, свързани с фонологичните, морфологичните, синтактичните и семантичните аспекти на езика. Разглеждат се някои когнитивни механизми, свързани с възприятието на речта.

• Студентите ще бъдат запознати с многообразието от етиологични теории, класификации и синдроми свързани със специфичните езикови нарушения. Специално внимание е отделено на съвременната диагностика и диференциална диагноза в областта. Ще бъдат разгледани съпътстващите го нарушения и коморбидните разстройства.

• Студентите ще добият умения за оценка на атипичното езиково развитие (определяне на водещите невропсихологични дефицити, равнище на езикова изява); умения за екипна диагностика и диференциална диагноза на специфичните езикови/ фонологични нарушения от специфичните говорни/ артикулационни нарушения; практически умения за терапия и превенция на атипичното говорно и езиково поведение.

прочети още
Езикова и речева патология

Преподавател(и):

доц. Екатерина Тодорова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Различните теоретични и клинични подходи за интерпретация на атипичното говорно и езиково овладяване.

• Подходи за изследване, диагностика, диференциална диагноза и превенция на специфичните артикулационни и специфичните езикови нарушения.

2) могат:

• Да разработват терапевтични програми зависими от индивидуалните различия в хетерогенната група на децата със специфични езикови нарушения.

• Да провеждат терапия, насочена към: подобряване на комуникативните умения; преодоляването на съпътстващия когнитивен дефицит; развитие на говорните умения; преодоляване на езиковия дефицит в различни области от езиковата система – фонология, морфология, синтаксис, семантика, прагматика.


Предварителни изисквания:
• Основни знания в областта на атипичното детско развитие.

• Добри комуникативни умения за работа с деца и емпатия.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Литература по темите:

1. Bishop D., Leonard L. (2001). Speech and language impairments in children: causes, characteristics, intervention and outcome, Psychology Press.

2. Kaderavek, J.N. (2011). Language Disorders in Children: Fundamental Concepts of Assessment and Intervention, Allyn & Bacon.

3. Leonard L. (2000). Children with Specific Language Impairment, MIT Press.

4. Levy Y., J. Schaffer (2002). Language Competence Across Populations: Toward a Definition of Specific Language Impairment, Psychology Press.

5. Norbury C., J. Tomblin, D. Bishop (2008). Understanding developmental language disorders: from theory to practice, Psychology Press.

6. Williams, A.L. McLeod, S. & McCauley, R.J.(2010). Interventions for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brookes Publishing Co.

7. Тодорова Е. (2009). Артикулационни нарушения. София, Изд. на НБУ.

Средства за оценяване:

ТЕСТОВЕ 50%

УЧАСТИЕ В СЕМИНАРИ 20%

КУРСОВА РАБОТА/ПРОЕК 30%