REHM205 Терапия на специфични езикови нарушения в детска възраст
Анотация:
• Целта на този курс е да представи съвременните разбирания и терапевтични подходи на едно специфично нарушение в детска възраст – дисфазия на развитието/ специфично езиково нарушение. Студентите ще имат възможност да се запознаят с различни теоретични и клинични модели за дефиниране на атипичното езиково овладяване – невропсихологичен, лингвистичен, психолингвистичен. Въвеждат се основни лингвистични понятия, свързани с фонологичните, морфологичните, синтактичните и семантичните аспекти на езика. Разглеждат се някои когнитивни механизми, свързани с възприятието на речта.
• Студентите ще бъдат запознати с многообразието от етиологични теории, класификации и синдроми свързани със специфичните езикови нарушения. Специално внимание е отделено на съвременната диагностика и диференциална диагноза в областта. Ще бъдат разгледани съпътстващите го нарушения и коморбидните разстройства.
• Студентите ще добият умения за оценка на атипичното езиково развитие (определяне на водещите невропсихологични дефицити, равнище на езикова изява); умения за екипна диагностика и диференциална диагноза на специфичните езикови/ фонологични нарушения от специфичните говорни/ артикулационни нарушения; практически умения за терапия и превенция на атипичното говорно и езиково поведение.
Преподавател(и):
доц. Екатерина Тодорова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Различните теоретични и клинични подходи за интерпретация на атипичното говорно и езиково овладяване.
• Подходи за изследване, диагностика, диференциална диагноза и превенция на специфичните артикулационни и специфичните езикови нарушения.
2) могат:
• Да разработват терапевтични програми зависими от индивидуалните различия в хетерогенната група на децата със специфични езикови нарушения.
• Да провеждат терапия, насочена към: подобряване на комуникативните умения; преодоляването на съпътстващия когнитивен дефицит; развитие на говорните умения; преодоляване на езиковия дефицит в различни области от езиковата система – фонология, морфология, синтаксис, семантика, прагматика.
Предварителни изисквания:
• Основни знания в областта на атипичното детско развитие.
• Добри комуникативни умения за работа с деца и емпатия.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
1. Bishop D., Leonard L. (2001). Speech and language impairments in children: causes, characteristics, intervention and outcome, Psychology Press.
2. Kaderavek, J.N. (2011). Language Disorders in Children: Fundamental Concepts of Assessment and Intervention, Allyn & Bacon.
3. Leonard L. (2000). Children with Specific Language Impairment, MIT Press.
4. Levy Y., J. Schaffer (2002). Language Competence Across Populations: Toward a Definition of Specific Language Impairment, Psychology Press.
5. Norbury C., J. Tomblin, D. Bishop (2008). Understanding developmental language disorders: from theory to practice, Psychology Press.
6. Williams, A.L. McLeod, S. & McCauley, R.J.(2010). Interventions for Speech Sound Disorders in Children. Paul H. Brookes Publishing Co.
7. Тодорова Е. (2009). Артикулационни нарушения. София, Изд. на НБУ.
Средства за оценяване:
ТЕСТОВЕ 50%
УЧАСТИЕ В СЕМИНАРИ 20%
КУРСОВА РАБОТА/ПРОЕК 30%