REHM200 Компютърни технологии в системата на логопедичната практика
Анотация:
Този курс представя компютърните технологии и софтуерни приложения, които се използват в логопедичната практика за подпомагане терапията на комуникационни и езикови нарушения. Чрез теоретични разглеждания, практически упражнения и изследвания на случаи, курсът ще предостави студентите с основни познания и умения за използване на компютърни програми и инструменти в логопедичната практика.
Студунтите ще работят в онлайн достъпна среда и ще реализират дигитални логопедични материали.
Преподавател(и):
проф. Георги Тупаров д-р
доц. Полина Михова д-р
доц. Георги Петров д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1)ще знаят
- същността и дейностите, осъществявани посредством технологии в областта на телерехабилитацията
- етичните и законови нормативи в областта на телемедицината и телерехабилитацията по света и България
- методи за работа с диагностични и терапевтични софтуерни решения
2) ще могат
- да работят със специализирани софтуерни среди
- да се справят успешно в търсенето и намирането на уеб-обучителни среди
- да работят в интерактивна уеб среда за нуждите на телерехабилитацията
Предварителни изисквания:
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение в компютърните приложения в логопедията
- Софтуерни приложения за оценка на езиковите умения
- Терапевтични софтуерни приложения за подпомагане на езиковото развитие
- Виртуална реалност и разширена реалност в логопедията
- Мобилни приложения за подпомагане на езиковото развитие
- Въведение в телерехабилитацията
- Телемедицина, телерехабилитация, онлайн терапия - анализ
- Видове технологии, използвани в телерехабилитацията: видеокомуникации, интерактивни платформи и др
- Работа с практически инструменти и дизайн на упражнения
- Проучване на световния опит, регламенти и стандарти, регулиращи провеждането на логопедична телеконсултация
- Етични аспекти - протокол за провеждане на телеконсутация за нуждите на логопедичната терапия
Литература по темите:
1. Beukelman, D., &Mirenda, P. (2012). Augmentative and Alternative Communication:Supporting Children and Adults with Complex Communication Needs, Fourth Edition.Baltimore: MD.Paul Brookes Publishing.
2. Bryant, D. P., & Bryant, B. R. (2011). Assistive technology for people withdisabilities.Pearson Higher Ed.
3. AAC-RERC (Augmentative and Alternative Communication-Rehabilitation Engineering Research Center). Mobile devices and communication apps: An AAC-RERC white paper. 2011. [February 22, 2017]. http://aac-rerc.psu.edu/index.php/pages/show/id/46. [PubMed]
4. Akcakaya M, Peters B, Moghadamfalahi M, Mooney AR, Orhan U, Oken B, Erdogmus D, Fried-Oken M. Noninvasive brain-computer interfaces for augmentative and alternative communication. IEEE Reviews in Biomedical Engineering. 2014;7:31–49. [PMC free article] [PubMed]
5. Alamsaputra DM, Kohnert KJ, Munson B, Reichle J. Synthesized speech intelligibility among native speakers and non-native speakers of English. Augmentative and Alternative Communication. 2006;22(4):258–268. [PubMed]
6. American Cancer Society. Cancer facts & figures 2015. Atlanta, GA: American Cancer Society; 2015. [January 22, 2017]. http://www.cancer.org/content/dam/cancer-org/research/cancer-facts-and-statistics/annual-cancer-facts-and-figures/2015/cancer-facts-and-figures-2015.pdf.
7. Stankova, M., Tuparova, D., Mihova, P., Kamenski, T., Tuparov, G., Mehandzhiyska, K. (2022). Educational Computer Games and Social Skills Training. In: Ivanović, M., Klašnja-Milićević, A., Jain, L.C. (eds) Handbook on Intelligent Techniques in the Educational Process. Learning and Analytics in Intelligent Systems, vol 29. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-04662-9_17, p.362-390
8. Stankova M., Kamenski T., Mihova P., Datchev T. (2022) Online Application of a Home-Administered Parent-Mediated Program for Children with ASD. In: Lim CP., Chen YW., Vaidya A., Mahorkar C., Jain L.C. (eds) Handbook of Artificial Intelligence in Healthcare. Intelligent Systems Reference Library, vol 212. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-030-83620-7_6
9. Kamenski T., P. Mihova, M. Stankova, Expressive language skills and anxiety manifestation in children with ASD as a result of COVID-19 pandemic lockdown, (poster) 11th European Speech and Language Therapy Congress, 23-25 May 2022
10. Станкова М., П. Михова, Проектиране на геймифицирани интервенции за стимулиране на социалните умения при деца с нарушения от аутистичния спектър, (постер), 45 години Югозападен уверситет „Неофит Рилски“ - Юбилейна науча конференция с международно участие „Предизвикателства в общественото здраве“, 5-7 ноември 2021г.
11. Mihova, P. et al. (2022). Parental Attitudes Towards Online Learning - Data from Four Countries. In: Uskov, V.L., Howlett, R.J., Jain, L.C. (eds) Smart Education and e-Learning - Smart Pedagogy. SEEL-22 2022. Smart Innovation, Systems and Technologies, vol 305. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-19-3112-3_47
12. Йорданова Н., П. Михова, Дигитален прототип на скала за оценка на уменията за учене чрез игра PTESS, Конференция с международно участие „Социални предизвикателства пред логопедичната практика”, Албена, 3-5 юни 2022г.
13. Анастасова Р., Е. Райнов, П. Михова, М. Станкова, „Анализ на здравния статус на населението в РБългария в условията на COVID-19“, Сборник научни трудове от Международна научна конференция „Студен мир под заплаха – интеграция и сигурност“, 2022, НБУ, НРС ID № 4654, ISBN 978-619-7383-26-3
14. Mihova, P., M. Stankova, F. Andonov, S. Stoyanov, The Use of Serious Games for Developing Social and Communication Skills in Children with Autism Spectrum Disorders – Review, Artificial Intelligence and Machine Learning for Healthcare. DOI : 10.1007/978-3-031-11170-9