MHRB330 Проект: Фирмена култура
Анотация:
Курсът е изцяло практически насочен към запознаване с и изучаване на основни подходи и интерпретации на организационната култура. Студентите проучват конкретни организации на основата на широко възприети типологии за оценка на културата и анализират организационната култура на организация, която познават. Търси се постигане на ясно разбиране за ролята и значението на културата на организациите и националните култури, на тяхното текущо и желано състояние, на средствата и методите за промяна.
Цели на курса:
• Да бъде анализирана конкретна организационна култура;
• Да предизвика прилагане на аналитичен подход, основан на известни теории относно културата;
• Да формира у студента способност да използва теоретичните познания при практическа дейност като специалист Човешки Ресурси;
• Да постави студента в ситуация изискваща задълбочен размисъл и преценка относно изграждането на подходяща култура в организацията.
Преподавател(и):
гл. ас. Александър Пожарлиев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Познават известните теории за организационната култура, гледни точки и подходи;
• Характеристиките на културите според различни типологии;
• Типовете култури и проявлението им в организацията.
2) могат:
• Да диагностицират организационните култури и да анализират техните качества, силни и слаби страни;
• Да създават модели за определяне и програми за развитие на културата в организацията;
• Да откриват и да стимулират позитивните поведения за изграждане на конструктивна култура.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Теоретична база относно лидерството, теориите, подходите, ролите и дейностите, получени от участието в курс MHRB 313 Лидерство и организационна култура. Двата курса са взаимосвързани, както и с курс MHRB 329 Семинар: Развитие на лидерски умения.
• Желателен работен опит в организация
• Желателен опит в лидерска или управленска роля
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Проект
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Защо изучаваме културите - основни изводи и ползи за мениджмънта на организацията, служителите и стратегиите на развитието. Подходи при изучаване и интерпретиране на културите. Измерения и типове организационна култура. Рамка на конкуриращите се ценности на Камерън и Куин
- Оценка на реалната култура на организацията. Оценка на идеалната култура. Постигане на консенсус относно областите за развитие. Измерители на културата. Същност; логика и начин на измерване. Последици. Практически приложения.
- Задачи и цели за развитие на конструктивна култура. Насоки за културна промяна. Ролята на лидера в развитието на конструктивна организационна култура.
Литература по темите:
Основна литература:
1. Камерън, К., Куин, Р. (2012) Диагностика и промяна на организационната култура: съобразно рамката на конкуриращите се ценности. С., „Класика и стил“.
2. Пожарлиев, А., Добрев, Ч. (2015) Лидерски практики за развитие на организационната култура и повишаване на ефективността на средна производствено-търговска организация. Сборник от Международна научно-практическа конференция „Лидерството – време за промени“, София, НБУ, Департамент „Бизнес Администрация“, с 194-212.
3. Пожарлиев, А., Ангелова, М. (2015) Организационно развитие на малък семеен бизнес чрез промени в организационната култура. Сборник с доклади от международна конференция “Лидерство и организационно развитие”, София, Университетско издателство „Св. Кл. Охридски“. с. 703-712.
Допълнителна литература:
4. Георгиев, Кр. (2009) Лидерство в организацията – учебен материал, УМ-НБУ.
5. Давидков, Ц. (2009) Национална и организационна култура. С., СУ-СтФ.
6. Давидков, Ц. (2009) Фирмена и национална култура – учебен материал, УМ- НБУ.
7. Тромпенаарс, Ф., Хампдън-Търнър, Ч. (2004) Да се носиш по вълните на културата: разбиране на културното разнообразие в бизнеса. С., Изд. “Класика и стил”.
8. Хофстеде, Х. (2001) Култури и организации: софтуер на ума. С., Изд. Класика и стил.
9. Хофстеде, Я. Х., П. Б. Пидърсън, Х. Хофстеде (2003) Изследване на културата. С., Изд. Класика и стил.