MHRB329 Семинар: Развитие на лидерски умения
Анотация:
Курсът дава възможност да се усъвършенстват уменията на студентите в областта на лидерството и на работата в екип, съобразно новите тенденции в управлението на организациите. Семинарът протича с много преживявания, дискусии, игри, филми, работа в екип, индивидуална и колективна рефлексия, активно учене от преподаватели и колеги и възможност за отмора и забавления.
Цели на курса:
• Да бъдат осмислени критично и сравнени изискванията към лидерите в 21-ви век;
• Да бъдат обсъдени, критично осмислени и представени по собствен начин най-големите предизвикателства към съвременния лидер;
• Да бъдат обсъдени и изяснени практиките на лидерството и прилагането им в зависимост от конкретната ситуация;
• Да бъде осъзната собствената роля и представяне при работа в екип и собственият принос към процеса на формиране на екипа;
• Да се повишат уменията, свързани с изпълнение на ролята на лидера, в т.ч. умения за комуникация и изграждане на взаимоотношения на доверие.
Преподавател(и):
гл. ас. Александър Пожарлиев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
Изискванията към лидерите в 21-ви век спрямо традиционното управление.
Предизвикателствата към съвременния лидер.
Собствената роля и представяне при работа в екип и собственият принос към процеса на формиране на екипа.
Ангажиментите и поведенията, свързани с отправяне на предизвикателства към процесите.
Модели за идентифициране на лидери и програми за тяхното развитие в организацията.
2) могат:
Да прилагат комуникативни умения, свързани с изпълнение на ролята на лидера, в т.ч. и умения за комуникация и работа във виртуален екип.
Да осъществяват процес на рефлексия и вглеждане в себе си като лидер и като модел на поведение.
Да споделят собствените ценности и вярвания и да показват съответствие с действията и поведенията.
Да изразяват и споделят визия.
Да изграждат сътрудничество, екипна работа и доверие.
Да оказват признание и създават чувство за общност.
Да идентифицират лидерите в организацията и да анализират техните качества, силни и слаби страни;
Да откриват и да стимулират конструктивните лидерски стилове.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Получени от участието в курс MHRB 313 Лидерство и организационна култура. Двата курса са взаимосвързани, както и с курс MHRB 330 Проект: Фирмена култура.
• Желателен работен опит в организация
• Желателен опит в лидерска или управленска роля
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Семинар
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Оценка на лидерските умения. 360 градусово оценяване.
- Развитие на лидерските умения в контекста на организационната култура – формулиране на визия.
- Средства за лидерско развитие.
- Лидерство чрез пример. Практики на лидерство
Литература по темите:
1. Георгиев, Кр. (2009) Лидерство в организацията – учебен материал, УМ-НБУ.
2. Камерън, К., Куин, Р. (2012) Диагностика и промяна на организационната култура: съобразно рамката на конкуриращите се ценности. С., „Класика и стил“.
3. Kouzes, J. M., Posner B.Z. (2012) The Leadership Challenge, 5-th edition, Jossey-Bass.
4. Kouzes, J. M., Posner, B. Z. (2003) The Leadership Challenge Workbook, Jossey-Bass.
5. Kouzes, J. M., Posner, B. Z. (2001) Leadership Practices Inventory, Participant’s Workbook, revised II-nd edition, Jossey-Bass/ Pfeiffer.