MHRB315 Управление на качеството и стандарти
Анотация:
В курса са представени същностните и методичните особености на управлението на качеството.
Основните цели на курса са студентите да добият теоретични знания и практически умения за управление на качеството в бизнес организациите.
Преподавател(и):
доц. Кирил Радев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• същността, особеностите, основните фактори и условия, обуславящи качеството на продукцията и нейната конкурентноспособност;
• основните роли на стандартизацията, в т.ч. на международните организации по стандартизация за развитие на качеството;
• генеричните характеристики, подходите и основните концепции за управление на качеството;
• съдържателните и технологични особености на системния подход в контекста на стратегическия мениджмънт на качеството;
• основните технологични инструменти за повишаване на ефективността на подходите и процесите, използвани при стратегическото управление на качеството;
• типовете стратегии за управление на качеството и техните особености;
• основополагащите подходи, методи и процедури за формулиране, избор, разработване, реализиране, контрол и оценка на стратегиите за управление на качеството.
2) могат:
• да дефинират същността, особеностите, основните фактори и условия, обуславящи качеството на продукцията и нейната конкурентноспособност;
• да идентифицират основните роли на стандартизацията, в т.ч. на международните организации по стандартизация за развитие на качеството;
• комплексно да анализират и оценяват генеричните характеристики, подходите и основните концепции за управление на качеството;
• да извеждат и анализират съдържателните и технологични особености на системния подход в контекста на стратегическия мениджмънт на качеството;
• да прилагат основните технологични инструменти за повишаване на ефективността на подходите и процесите, използвани при стратегическото управление на качеството
• да формулират, класифицират и оценяват по характерни признаци стратегиите за управление на качеството;
• да дефинират основните изисквания към мениджърите, към организационното проектиране и ресурсно осигуряване, с оглед качественото изпълнение на стратегиите за управление на качеството;
• да вземат решения за прилагането на основополагащите подходи, методи и процедури за формулиране, избор, разработване, реализиране, контрол и оценка на стратегиите за управление на качеството.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
За успешното възприемане и изучаване на предмета, студентите трябва да имат придобити знания и/или умения по дисциплините:
• Основи на управлението;
• Стратегически мениджмънт;
• Управление на иновационния процес;
• Производствен мениджмънт.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Същност и особености на системите за управление на качество на продукцията. Основни фактори и условия, обуславящи качеството на продукцията и нейната конкурентоспособност.
- Подходи и концепции за управление на качеството
- Основни фактори и условия, обуславящи качеството на продукцията и нейната конкурентоспособност
- Въведение в квалиметрията. Инженерни методи за управление на качеството
- Ролята на стандартизацията за развитието на качеството
- Системен подход при управлението на качеството
- Принципи и правила на разработената от ISO международна система за управление на качеството
- Разработване и документиране на системите по качеството
- Сертифициране на системи за осигуряване на качеството по ISO
- Одит на системите за управление на качеството
Литература по темите:
• Основна литература:
1. Радев, К. (2016). Управление на качеството, НБУ, София
2. Радев, К. (2019). Управление на търговската дейност на малките и средните фирми. Фатум ООд, София
3. Радев, К. (2018). Стратегически мениджмънт, Електронен учебник, Moodle, НБУ, София
4. Радев, К. (2018). Управление на иновациите, Електронен учебник, Moodle, НБУ, София
5. Радев, К. (2018). Бизнес анализ, Електронен учебник, Moodle, НБУ, София
6. Гъргарова, А. (1996). Технологични основи и управление на качеството на продукцията на индустриалната фирма, УИ „Стопанство”, София
7. Дюкеджиев, Г. (2008). Контрол и управление на качеството, Софтрейд, София
8. Мирчев, М, Каменов, Я. (2005). Икономика и управление на предприятието, УИ „Стопанство”, София
9. Мирчев, М, Харизанова, М. (2004). Мениджмънт, София
10. Палешутски, К. (1991). Мениджмънт, КФ „Форчън”, София
11. Рибов, М. (2000). Системи за качество, УИ „Стопанство”, София
12. Тарраго, Ф., Мирчев, М., Шереметов, Г. (1999). Стратегическо управление, УИ Стопанство, С.
13. Христов, С. (2000). Стратегически мениджмънт, УИ Стопанство, С.
14. Lester, A. Digman (1986). Strategic Management - concepts, decision, cases, Business publications, inc, Plano
Допълнителна литература:
1. Дракър, П. (1997). Мениджмънт за бъдещето, изд. Карива, Варна
2. МакФорън, Д. (1991). Конкурентноспособност на фирмата в пазарни условия, изд. Информа, София,
3. Мирчев, М. (2001). Основи на управлението, Варна
Средства за оценяване:
На базата на работата в групите по време на семинарното занятие и на базата на тест, който може да се попълва и дистанционно или с присъствено занятие (1 астр. час) се формира оценката.