DEVM203 Развитие на езика в детска възраст

Анотация:

Курсът допълва образованието на студентите с основни теоретични познания и конкретни практически умения по една от най-интересните области на детското развитие, а именно развитието на езиковите способности в детска възраст, както и развива по-общи академични умения като работа в екип, работа по изследователски проект, работа с електронни бази от данни и описване на изследване. Тематиката на курса покрива основните подобласти (развитие на фонология, лексика, граматика) и спорни теоретични въпроси (за ролята на средата и на вродените механизми, за не/отделимостта на развитието на граматиката от другите аспекти на езика и комуникацията и т.н.). Очертават се нормите на езиково развитие на детето в ранна възраст като база за изучаване на патологията на езиковото / речевото развитие в други курсове.

прочети още
Психология на развитието

Преподавател(и):

проф. Елена Андонова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Основни теоретични въпроси и изследователски дилеми в областта на развитието на детски език

• Основни емпирични парадигми за изследване на развитието на езика в детска възраст

2) могат:

• да предприемат някои видове изследователски дейности в областта на развитие на езика в детска възраст, например количествени анализи на натрупването на лексика, анализ на употребата на словоред, членуване, род и други граматични категории, както и развитие на словното богатство при децата, уменията им за повествование, различните стилове на взаимодействие на родители с деца и тяхната връзка с индивидуалните разлики при усвояване на езика, анализ на типични грешки и т.н.

• да обсъждат основни въпроси за развитието на лексиката и граматиката при децата и за влиянието на средата и наследствеността

• да направят структурирано описание на изследователски анализи в областта


Предварителни изисквания:
няма

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Обзор на курса. Основни изследователски въпроси в областта на усвояването на език. Дебатът за ролята на "природата" и "средата". Разграничаване на езикова компетенция и езикова употреба. Основни теоретични рамки: формалистични и функционално-когнитивни. Теоретични и емпирични изследователски парадигми.э
  2. Въведение в изследователската методология. Събиране на "естествени" емпирични данни: корпусен подход. Разлики между данни от корпуси и от експериментална проверка. Лонгитюдни данни и напречно-срезови данни от сравнение на различни възрастови групи. Въведение към международната база данни CHILDES.
  3. Инструменти за измерване на езиково развитие на носители на български език. Родителски въпросник на МакАртър Бейтс (ВЕРБА). Оценка на въздействието - основни принципи и практики.
  4. Основни етапи в усвояването на език. Развитие на уменията за комуникация. Предвербална и жестова комуникация.
  5. Възприятие на реч. Теоретични подходи и емпирични данни за развитието на фонологията при децата.
  6. Лексикално развитие, механизми. Експериментални парадигми. За спорния въпрос за усвояването на глаголи.
  7. Практическо занятие - събиране и анализ на данни.
  8. Усвояване на морфологията и синтаксиса. Развитие на системата от граматични категории и словоред.
  9. Универсалната граматика и напасване на параметрите. Обща дискусия.
  10. Ролята на средата при усвояването на език. Семантика и прагматика. Връзка с развитието на понятийната система и теорията за менталните модели (съзнанието). Регистър на речта към деца.
  11. Индивидуални разлики и нетипично езиково развитие. Езикови дефицити.
  12. Тест
  13. Студентски презентации
  14. Студентски презентации
  15. Представяне на емпирични проекти.

Литература по темите:

• J. N. Bohannon Ml & J. D. Bonvillian (1997) Theoretical Approaches to Language Acquisition, In:

Jean Berko Gleason (ed.) (1997) The Development of Language. Boston: Allyn & Bacon, pp. 259-

315 [в превод]

• Стоянова Ю. Овладяването на езика – уравнение с три неизвестни. – В: Стоянова Юлияна. Психолингвистични изследвания. София: Веда словена, 2006, 13 - 24.

• Велка Попова. МЕТОДИ ЗА ИЗСЛЕДВАНЕ НА ДЕТСКАТА РЕЧ. http://liternet.bg/publish10/velka_popova/metodi.htm

• В. MacWhinney. Child Language Data Exchange System. Introduction. http://childes.psy.cmu.edu

• Стоянова Ю. Функционализъм и формализъм – основни направления в психолингвистиката на развоя. – В: Стоянова Юлияна. Вашето дете говори. Речеви актове в ранната детска възраст. София: УИ „Св. Климент Охридски”, 1992, 8 – 14.

• Стоянова Ю. Изказвания без думи – предвестници на комуникацията. – В: Стоянова Юлияна. Вашето дете говори. Речеви актове в ранната детска възраст. София: УИ „Св. Климент Охридски”, 1992, 14 – 20.

• Блажев Б., Попова В. Звуков строеж на думите в детската реч. – В: Блажев Блажо, Попова Венче. Чудесата на детската реч. София: Тилиа, 1995, 21 – 32.

• Crystal David. Child Language Acquisition. First Year. Phonological Development. – In: Crystal David. The Cambridge Encyclopedia of Language. Second Edition. Cambridge University Press. 1997, 238 – 243.

• Markson, L. & P. Bloom (2001) Evidence Against a Dedicated System for Word Learning in

Children. In: Eds. M. Tomasello & E. Bates (2001) Language Development: The Essential

Readings. Oxford: Blackweil Publishers, pp. 129-133 [в превод]

• Стоянова Ю. Класификация на обектите – превербална основа на семантиката. – В: Стоянова Юлияна. Вашето дете говори. Речеви актове в ранната детска възраст. София: УИ „Св. Климент Охридски”, 1992, 19 – 20.

• Crystal David. Child Language Acquisition. First Year. Semantic Development. – In: Crystal David. The Cambridge Encyclopedia of Language. Second Edition. Cambridge University Press. 1997, 246 – 247.

• MacWhinney, В. (1998) Computational Analysis of Interactions. In: В. MacWhinney (ed.) (1998) Handbook of Child Lang. Oxford: Blackweil Publishers, pp. 152-178 [в превод]

• Bates, Е. & J. Goodman (2001) On the Inseparability of Grammar and the Lexicon: Evidence from Acquisition. - In: Eds. M. Tomaselio & E. Bates (2001) Language Development: The Essential Readings. Oxford: Blackwell Publishers, pp. 134-162 [в превод]

• Tomaselio, M. (2001) Perceiving Intentions and Learning Words in the Second Year of Life. - In: Eds. M. Tomaselio & E. Bates (2001) Language Development: The Essential Readings. Oxford: Blackwell Publishers, pp. 111-128 [в превод]

• Попова Велка. Ранната граматика на детския език. Когнитивни аспекти на глаголната онтогенеза. Велико Търново: УИ „Епископ Константин Преславски”, 2006.

• Akhtar, N. (2001) Acquiring Basic Word Order: Evidence for Data-Driven Learning of Syntactic Structure. In: Eds. M. Tomaselio & E. Bates (2001) Language Development: The Essential Readings. Oxford: Blackweil Publishers, pp. 187-202 [в превод]

• Tomasello, M. (2001) The Item-Based Nature of Children’s Early Syntactic Development. In: Eds. M. Tomasello & E. Bates (2001) Language Development: The Essential Readings. Oxford: Blackwell Publishers, pp. 169-186 [в превод]

• Попова Велка. Ранната граматика на детския език. Когнитивни аспекти на глаголната онтогенеза. Велико Търново: УИ „Епископ Константин Преславски”, 2006, 93 – 218.

• Стоянова Юлияна. Вашето дете говори. Речеви актове в ранната детска възраст. София: УИ „Св. Климент Охридски”, 1992. 20 – 121.

• Meisel, J. (1998) Parameters in Acquisition. In: В. MacWhinney (ed.) (1998) Handbook of Child Lang. Oxford: Biackwell Publishers, pp. 10-35 [в превод]

• Стоянова Юлияна. Психолингвистични изследвания. София: Веда словена, 2006, 148 – 185.

• Crystal David. Child Language Acquisition. First Year. Grammatical Development. – In: Crystal David. The Cambridge Encyclopedia of Language. Second Edition. Cambridge University Press. 1997, 244 – 245.

• Ochs, Е. & В. Schieffelin (1998) The Impact of Language Socialization on Grammatical Development. In: B. MacWhinney (ed.) (1998) Handbook of Child Lang. Oxford: Blackwell Publishers, pp. 73-93 [в превод]

• Стоянова Ю. Ранните детски изказвания между прагматика, семантика и граматика. // Психолингвистични изследвания. София: Веда словена, 2006, 25 - 37.

• Стоянова Ю. Вербална комуникация между възрастни и деца. - В: Стоянова Юлияна. Психолингвистични изследвания. София: Веда словена, 2006, 50 – 69

• Стоянова Ю. Функции на деминутивите в общуването между възрастни и деца.// Психолингвистични изследвания. София: Веда словена, 2006, 110 - 127.

• Bates, Е. (1998) Individual Differences and their Implications for Theories of Language Development. In: B. MacWhinney (ed.) (1998) Handbook of Child Lang. Oxford: Blackweli Publishers, pp. 96-151

• Стоянова Ю. Индивидуални вариации във вербалното развитие. // Психолингвистични изследвания. София: Веда словена, 2006, 38 - 49.

• Стоянова Ю. Детската креативност и овладяването на българския език. Непреднамерени оказионализми. //. Психолингвистични изследвания. София: Веда словена, 2006, 70 - 109.

• Crystal David (1997). The Cambridge Encyclopedia of Language. Second Edition. Cambridge University Press.

• М. Tomasello & Е. Bates (eds.) (2001) Language Development: The Essential Readings. Oxford: Blackweli Publishers

• B. MacWhinney (ed.) (1998) Handbook of Child Lang. Oxford: Blackweli Publishers Jean Berko Gleason (ed.) (1997) The Development of Language. Boston: Allyn & Bacon

Средства за оценяване:

реферат 30%

изследователски проект 50%

активно участие и тест 20%