PHIB103 Философските методи
Анотация:
Курсът е уводен и цели:
• да представи на студентите основни проблеми и методи за тяхното решаване от историята на философията;
• да ги научи да разпознават и използват различни методи в практически ситуации;
Преподавател(и):
проф. Димитър Вацов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
1) знаят:
• Основни проблеми, методи и термини от историята на философията;
2) могат:
• Да ги разпознават в текстове и да ги използват за решаване на практически казуси (при анализ на текст, построяване на аргументация и др.)
Предварителни изисквания:
• няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- ЛЕКЦИИ: 1. Общо понятие за “метод”. Философският метод – “стил на поведение”, “път на познанието” или “инструмент за работа”. Възможен ли е “универсалният метод”? Понятие за бриколаж.
- 2. Семинар: “Какво е това – философията?” на Мартин Хайдегер.
- 3. Сократовият “метод” – “ирония” и “акушерство”. Въпросите и отговорите на Сократ. Конструиране на “отвъдност” (логос). Умосъзерцание на идеите. Платоновата диареза.
- 4. Семинар: “Големият Хипий” на Платон
- 5. Есенциалистка метафизика. Същността във философията на Аристотел. “Единична субстанция” и “първа причина”.
- 6. Семинар: “Категории” на Аристотел.
- 7. Съзерцанието в християнската философия. Отношения между вяра и познание, между теология и философия. Свобода на волята и благодат (Августин). Доказателства за съществуването на Бога (Тома Аквински).
- 8. Семинар: “За благодатта и свободата на волята” на Аврелий Августин и “Екзистенциализмът е хуманизъм” на Жан-Пол Сартр
- 9. Първо текущо оценяване: анализ на фрагмент.
- 10. Модерният “дебат за метода”. Несигурността на “метафизиката” и “схоластиката” като общо място. Идеалът за “сигурна” и “чиста наука”. Индукцията на Фр. Бейкън
- 11. Семинар: “Нов органон” на Френсис Бейкън.
- 12. Картезианското съмнение. Стъпки на Декартовия метод. Яснота и очевидност. Cogito ergo sum. Общо понятие за рационализъм.
- 13. Семинар: “Разсъждение върху метода” на Рене Декарт
- 14. Британски емпиризъм. Критика на понятието за “субстанция” (Лок, Бъркли, Хюм). Изчистване полето на феномените – Esse est percipi. Как се асоциират сетивните данни – Хюмовият скептицизъм. Обобщение: основни принципи на модерната наука
- 15. Второ текущо оценяване: анализ на фрагмент.
Литература по темите:
Задължителната литература е публикувана в Новинарския форум на курса в Moodle.
Средства за оценяване:
1. анализ на фрагмент
2. анализ на фрагмент