LOGB100 Методи на научните изследвания

Анотация:

Целта на курса е да запознае студентите с основни изследователски методи.

Съдържанието е структурирано около основните типове експериментален дизайн.

Разглеждат се и основните неекспериментални подходи (квазиексперимент,

корелационно изследване, анализ на отделен случай и др.) и се обсъждат етичните

принципи при провеждането на изследвания. Предвидени са различни самостоятелни

задачи върху анализ на проведени експерименти, планиране на експеримент,

разглеждане на казуси, които имат практически характер.

прочети още
Логопедия

Преподавател(и):

гл. ас. Веселина Къдрева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• предимствата и недостатъците на основните изследователски

методи

• критериите за избор на емпиричен метод

• правилата за провеждане на емпирични изследвания – методологични и

етични

2) могат:

• да разбират методологията на психологическите изследвания

• да планират експерименти с една независима променлива

• да оценяват критично различните изследователски подходи
Предварителни изисквания:


Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Логопедията като наука. Теории и хипотези.
  2. 2 Как изследваме теоретични конструкти? Упражнения и казуси за операционализиране на понятия. лекция + дискусия 2
  3. 3 Формулиране на изследователски хипотези – казуси. лекция + дискусия 2
  4. Методи за събиране на данни – субективни, поведенчески, физиологични.
  5. Изследователски методи – описателни изследвания, корелационни изследвания, каузални изследвания. Разглеждане на казуси.
  6. 6 Изследвания в областта на логопедията – особености, методология на провеждане. Разглеждане на казуси. лекция + дискусия
  7. Тест – ТО 1
  8. Експериментален дизайн с една независима променлива (еднофакторен). Контрол и рандомизация при експериментите.
  9. Експериментални планове – междугрупови и интрасубектни. Тренинг за разработване на експериментален план.
  10. Квазиексперименти. Лонгитюдни изследвания. Разглеждане на казуси
  11. Работа с въпросници – създаване, надеждност и валидност – собствен опит в попълване и интерпретация на резултати от въпросник.
  12. Първична обработка на данни от факторни експерименти и въпросници.
  13. Методи за статистически анализ на данни от експериментални изследвания, тренинг.
  14. Интерпретация на резултати – факторни експерименти, въпросници, тренинг.
  15. ТО 2: Анализ и интерпретация на данни от предварително проведени изследвания

Литература по темите:

Кентауиц, Б., Родигър, Х. Елмс, Д. (2011). Експериментална психология. София, Изток-Запад.

Станович, К. (2010). Нека мислим правилно за психологията. Изток-Запад.

Етични принципи на Българското психологическо дружество (1992), Българско списание по психология, 2.

Elmes, D. G., Kantowitz, B. H., Roediger III, H. L. (1985). Research methods in psychology. St. Paul: West Pub. Co.

Handbook of Psychological Assessment (1984) G.Goldstein, M. Hersen (Eds.) Pergamon General Psychology Series.

Harris, Peter (2002) Designing and Reporting experiments in Psychology, Biddles Ltd.

Gottsdanker R, (1982) Experimenting in Psychology, Englewood Cliffts, NJ, Prentice Hall.

Kantowitz B. H., H. L. Roediger III, D. G. Elmes (1988). Experimental Psychology. Understanding Psychological research. West Publishing Company, NY, Los Angeles, San Srancisco

Solso R., H. Johnson (1989) An Introduction to Experimental Design in Psychology. A Case Approach, Harper & Row Publishers, NY