PHIB013 Граждански и политически дилеми на съвременността
Анотация:
Курсът запознава студентите с възникването на гражданското общество и на неговите принципи в епохата на европейската модерност, както и неговата основополагаща контролна роля в съвременните представителни демокрации. Обсъждат се основните му характеристики и институционални форми, както и съвременното му състояние в България и ЕС. Разглеждано бива също състоянието на гражданското образование в образователните институции, както и по-общо – като елемент на съвременната публичност.
Преподавател(и):
проф. Димитър Вацов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
Основните характеристики на гражданското общество и институционалните форми в неправителствения сектор, както и техните надзорни функции спрямо държавата;
Общата институционална уредба на гражданските организации и на гражданското образование в България.
2) могат:
да анализират и обсъждат проблеми на съвременното гражданско общество и образование.
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Граждани и гражданско общество – общи понятия. Гражданин и поданик. Роля на гражданина в античната пряка демокрация и в модерната представителна демокрация. Модерният народен суверенитет и правата на човека и гражданина.
- Модерните форми на контрол върху властта: върховенство на закона, разделение на властите и граждански надзор. Какво е трети сектор и защо е трети: гражданското общество между икономиката и държавата?
- Волята на мнозинството и защитата на малцинствата. Как индивидуалните права препятстват диктатурата на мнозинството? Защо се провали мултикултурализмът?
- Типове граждански асоциации (неправителствени организации), граждански мобилизации (синдикални и политически протести) и демократична публичност (медии). Какво е гражданско неподчинение?
- Презентации на студентите върху части от книгата на Пиер Розанвалон "Контрадемокрацията"
- Презентации на студентите върху части от книгата на Пиер Розанвалон "Контрадемокрацията"
- Презентации на студентите върху части от книгата на Пиер Розанвалон "Контрадемокрацията"
- Нормативна уредба на неправителствения сектор в България и регулации на гражданските мобилизации
- Гражданското общество пред предизвикателствата на икономическата глобализация и на национал-популизма
- Състояние на медиите в България: плурализъм, критическа публичност, популизъм, лъжливи новини и пропаганда.
- Медии и гражданско общество
- Форми на гражданско образование. Институционална рамка на гражданското образование в българските училища. Проблеми и предизвикателства!
- Състояние на гражданското образование в България.
- Какво трябва да е гражданското образование?
- Тест
Литература по темите:
Основна
Розанвалон, П. 2012. Контрадемокрацията. София.
Сартори, Дж. 1992. Теория на демокрацията т. 1 и т. 2, София.
Допълнителна
Аристотел 1995, Политика, Издателство “Отворено общество” – София.
Бърлин, И. 2000. Четири есета за свободата, Ун. изд. “Св. Кл. Охридски”, София.
Варджийска, Е. (2011) Сравнително изследване на учителски практики в обучението по литература и гражданско образование. Достъпна на http://seal-sofia.org/userfiles/file/Vardjiyska_EINM.pdf.
Вацов, Д. (2011) „Има ли гражданско образование в българското училище днес?“. Критика и хумавизъм, кн. 37, 2/2011. Достъпна на: http://hssfoundation.org
Вацов, Д. и др. 2017. Антидемократичната пропаганда в България. Информационни сайтове и печатни медии: 2013-2016.
Констан, Б. 2002. Курс по конституционна политика, т. 1, София.
Лок, Дж. 1996. Два трактата за управлението, Гал-Ико, София.
Мил, Дж. Ст. 1993. За свободата, София.
Платон. Държавата. София, 1981.
Хабермас, Ю. 1995. Структурни измемения на публичността, Ун. изд. “Св. Кл. Охридски”, София.
Хранова, А. (2011) Изследванията на учебниците по история у нас (1989-2009). Достъпна на http://seal-sofia.org/userfiles/file/Albena_EIHM.pdf.
Grammes, T. (2011) Nationalism, Patriotism, Citizenship and beyond – Editorial. Journal of Social Science Education. Vol. 10, No. 1, pp. 2-11.
Hranova, A. (2011) History Education and Civic Education: The Bulgarian Case. Journal of Social Science Education. Vol. 10, No. 1, pp. 33-43.