PSYB029 Увод във философията на науката
Анотация:
Курсът има за цел да запознае студентите с основните характеристики на науката, които я отличават както от всекидневното познание, така и от други форми на културата като митология, религия, изкуство. В хода на курса студентите ще усвоят основните значения на базови понятия от общонаучния език като научен факт, теория, хипотеза, модел, експеримент, научен закон, научно обяснение и др. Ще бъдат представени основните дискусии, в които е въвлечена съвременната философия на науката.
Преподавател(и):
проф. Лилия Гурова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• какво отличава науката като познавателна активност от всекидневното познание и от другите форми на човешката култура (изкуство, митология, религия);
• какви са разликите между реалистките и инструменталистките интерпретации на научното знание;
• основните схващания за развитието на научното знание.
2) могат:
• да използват адекватно в научен контекст понятията факт, теория, модел, закон, хипотеза, емпирични и теоретични понятия, парадигма, научноизследователска програма и др.
• да преценяват аргументирано претенциите за научна обоснованост на едно или друго твърдение, теоретична конструкция или обяснение;
• да различават типичните случаи на псевдонаука.
Предварителни изисквания:
няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение: с какво се занимава философията на науката и защо е нужно да бъде изучавана. Кратка история на философската рефлексия върху науката.
- Научното знание: основни характеристики, развитие на представите за знание от Античността до наши дни, дилемата реализъм – инструментализъм.
- Видове знание: факти и теории, теории и модели, теории и хипотези; научни закони.
- Видове знание: факти и теории, теории и модели, теории и хипотези; научни закони.
- Научното обяснение
- Научните методи: емпирични и неемпирични методи; наблюдение, експеримент, мислени експерименти, компютърни симулации.
- Динамика на научното знание: ролята на проблемите. Моделът на Карл Попър.
- Динамика на научното знание: парадигми и научни революции. Моделът на Томас Кун.
- Динамика на научното знание: научно-изследователските програми. Моделът на Имре Лакатош.
- Съвременни предизвикателства пред науката: научни войни и проблемът за „двете култури“.
- Съвременни предизвикателства пред науката: проблемът за демаркацията между наука и псевдонаука.
- Как се прави анотация на научен текст
- Семинар: Една или много научни култури? Аферата Сокал.
- Семинар: Наука срещу псевдонаука – случаи от световната и българската действителност
- ТЕСТ
Литература по темите:
Герджиков, С., Янакиев, К. (Съст.) (1999). Философия на науката. Антология. София: Лик.
Гурова, Л. (2019). Обяснение, разбиране и извод. София: Изд. на НБУ.
Кун, Т. (1962/1996). Структурата на научните революции. София: ИК „Петър Берон”.
Попър, К. (2005). Целият живот е решаване на проблеми. София: Калъс & Космополит.
Янакиев, К. (2014). Философия на науката. Въведение. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
Okasha, S. (2002). Philosophy of Science: A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Staley, K. W. (2014). An Introduction to the Philosophy of Science. Cambridge: Cambridge University Press.
Средства за оценяване:
тест (50%)
анотация на научен текст (50%)