PSYB013 Увод в изследователските методи
Анотация:
Целта на курса е да запознае студентите с основните изследователски методи, използвани в психологията. Представени са базовите понятия и методи за провеждане на експерименталните психологически изследвания. Отделено е внимание и на не-експерименталните подходи. Студентите имат множество упражнения и дискусии, по време на които самостоятелно откриват методологични проблеми в представените им казуси. Също така студентите разработват самостоятелни планове за изследвания.
Преподавател(и):
доц. Евгения Христова д-р
гл. ас. Веселина Къдрева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• основните изследователски методи, използвани в психологията
• силните и слабите страни на различните методи
• основни понятия, свързани с психологическите експерименти
2) могат:
• да разбират методологията на психологическите изследвания
• да планират психологически експерименти с една независима променлива
• да оценяват критично различните изследователски подходи
Предварителни изисквания:
-
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Психологията като наука. Психологичски теории и хипотези.
- Как изследваме психологическите конструкти? Упражнения и казуси за операционализиране на понятия.
- Формулиране на изследователски хипотези в психологията – казуси.
- Методи за събиране на данни в психологията – субективни, поведенчески, физиологични. Демонстрации на различните методи, използвани в лабораториите на департамент ‘Когнитивна наука и психология’.
- Изследователски методи в психологията – описателни изследвания, корелационни изследвания, каузални изследвания. Разглеждане на казуси – корелационни изследвания.
- Психологически експерименти – особености, методология на провеждане. Разглеждане на казуси.
- Тест – ТО 1
- Експериментален дизайн с една независима променлива (еднофакторен). Контрол и рандомизация при експериментите.
- Експериментални планове – междугрупови и интрасубектни. Тренинг за разработване на експериментален план.
- Провеждане на експерименти. Тренинг върху междугрупов и интрасубектен експериментален дизайн - разработване на еднофакторен експеримент.
- Междугрупов и интрасубектен експериментален дизайн - разработване на еднофакторен експеримент по зададена тема – ТО2.
- Факторни експерименти: планиране на експеримент и разглеждане на на казуси. Квазиексперименти. Лонгитюдни изследвания. Разглеждане на казуси - 1.
- Факторни експерименти: планиране на експеримент и разглеждане на на казуси. Квазиексперименти. Лонгитюдни изследвания. Разглеждане на казуси - 2.
- Психологически въпросници – създаване, надеждност и валидност – собствен опит в попълване и интерпретация на резултати от въпросник
- Интерпретация на казуси – факторни експерименти и въпросници – ТО3.
Литература по темите:
• Кентауиц, Б., Родигър, Х. Елмс, Д. (2011). Експериментална психология. София, Изток-Запад.
• Станович, К. (2010). Нека мислим правилно за психологията. Изток-Запад.
• Етични принципи на Българското психологическо дружество (1992), Българско списание по психология, 2
• Elmes, D. G., Kantowitz, B. H., Roediger III, H. L. (1985). Research methods in psychology. St. Paul: West Pub. Co.
• Handbook of Psychological Assessment (1984) G.Goldstein, M. Hersen (Eds.) Pergamon General Psychology Series
• Handbook of Personality Assessment, (1994),
• Harris, Peter (2002) Designing and Reporting experiments in Psychology, Biddles Ltd.
• Gottsdanker R, (1982) Experimenting in Psychology, Englewood Cliffts, NJ, Prentice Hall
• Kantowitz B. H., H. L. Roediger III, D. G. Elmes (1988). Experimental Psychology. Understanding Psychological research. West Publishing Company, NY, Los Angeles, San Srancisco
• Kaplan N., Saccuso Psychological Testing
• Solso R., H. Johnson (1989) An Introduction to Experimental Design in Psychology. A Case Approach, Harper & Row Publishers, NY