GENB002A Статистика
Анотация:
Целта на курса е да запознае студентите с основните теоретични концепции на статистиката, с начините на използване на съвременни статистически методи, с изчислителните инструменти, които се прилагат най-широко. Създаването на умения за самостоятелна работа (избор на подходящ статистически метод, интерпретация на резултатите и т.н.) е също сред важните задачи на курса.
Преподавател(и):
проф. Димитър Атанасов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• терминологията, която се използва от статистиката;
• основните теоретични положения на статистическия подход при събирането, анализа, представянето и интерпретацията на данни от експериментални и неекспериментални емпирични проучвания.
2) могат:
• да разпознават практическите ситуации, в които статистическите методи биха били полезни и уместни;
• да се ориентират в научната литература, която използва методите на статистиката, да разпознават ситуациите, в които тези методи са корекнто или некоректно използвани.
Предварителни изисквания:
За успешното усвояване на маретиала от курса са необходими базови знания от училищния курс по математика (общи понятия като функция, променлива, права, уравнение, координатна система, вектори).
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Въведение
- Измерване и скала
- Описателни характеристики. Извадкови характеристики.
- Вероятност и пропорция.
- Извадково разпределение. Пропорции. Графично представяне на данните.
- Текущо оценяване
- Условна вероятност и рационален извод.
- Бейсов подход при моделирането на данни.
- Разпределение на данните.
- Често срещани разпределения. Приложение в емпиричните изследвания.
- Популационни характеристики.
- Текущо оценяване.
- Корелационни коефициенти. Пресмятане и интерпретация.
- Съответствие между популационни и извадкови характеристики.
- Стандартизирани стойности. Трансформация.
- Оценки. Видове оценки на параметри и техните характеристики.
- Оценяване на популационни параметри. Интерпретация.
- Статистическа хипотеза.
- Статистически тестове. t-test. F-test. KS-test
- Доверителни интервали.
- Текущо оценяване.
- Доверителни интервали за нормално разпределени данни.
- Регресия и прогнозиране.
- Приложение на регресията в психологията.
- Структурни латентни модели.
- Латентни модели в психологията.
- Сравняване на популации.
- Изследване на междугрупови различия.
- Текущо оценяване
- Структурно моделиране.
Литература по темите:
[1] Kevin P. Murphy. Machine Learning: A Probabilistic Perspective. Massachusetts Institute of Technology, 2012.
[2] Жозеф Теллалян Димитър Дамгалиев. Бизнесстатистика. Number 311 / Д 151. София: Нов български университет, 2006.
[3] Ramakant Khazanie. Elementary statistics in a world of applications. Number 51 / K 42. Glenview: Scott, Foresman/Little, Brown Higher Education, 1990.
[4] Р. Брук Лий Бари Коен. Основи на статистиката за социалните и поведенческите науки. Number 311 / К 739. София: Изток-Запад, 2013.
[5] Daniel B. Wright. Understanding statistics : an introduction for the social sciences. Number 311 / W 88. London: Thousand Oaks: Sage Publications, 1997.
[6] James R. Lackritz Debra Olson Oltman. Statistics for business and economics. Number 311 / O-50. Pacific Grove: Brooks, 1990.
[7] Paul Newbold. Statistic for business and economics. Number 311 / N 52. Englewood Cliffs: Prentice Hall, 1984.
[8] Michael Kutner John Neter, William Wasserman. Applied linear statistical models : Regression, analysis of variance and experimental designs. Number 311 / N 46. Homewood: Irwin, 1985.
[9] Harold O. Kiess. Statistical concepts for the behavioral sciences. Number 311 / K 43. Boston: Allyn and Bacon, 1989.
[10] David Freedman. Statistical models : theory and practice. Number 311 / F 88. New York: Cambridge University Press, 2005.
[11] Николай Янев Боян Димитров. Вероятности и статистика. Number 51 / Д 579. София: Софтех, 2007.
[12] Kenneth M. Rosenberg. Statistics for behavioral sciences. Number 311 / R 79. Dubuque: Wm. C. Brown, 1990.
[13] Frank H. Dietrich James T. McClave. Statistics. Number 311 / M 44. San Francisco: Dellen Pub. Co., London : Collier Macmillan, 1988.
[14] Jr. Frank E. Harrell. Regression Modeling Strategies: With Applications to Linear Models, Logistic and Ordinal Regression, and Survival Analysis. Heidelberg et al.: Springer, 2015.
[15] Ronald J. Wonnacott Thomas H. Wonnacott. Introductory statistics for business and economics. Number 311 / 71789. New York: Wiley, 1990.
[16] Barbara M. Beaver William Mendenhall, Robert J. Beaver. Introduction to probability and statistics. Number 51 / M 55. Pacific Grove: Duxbury Press, 1999.
[17] Audrey Haber Richard P. Runyon. Business statistics. Number 311 / 71793. Homewood: R.D. Irwin, 1982.
[18] Robert D. Mason Douglas A. Lind. Basic statistics for business and economics. Number 311 / L 75. Burr Ridge: Irwin, 1994.
[19] Woolcott Smith Larry Gonick. The Cartoon Guide to Statistics. Harper Perennial, 1993.
[20] Paul Watters Sarah Boslaugh. Statistics in a Nutshell. O’Reilly Media, Inc., 2008.
[21] Kathy Chu. Elementary Statistics. Rice University, Houston, Texas, http://cnx.org/content/col10966/1.4/, 2013.
[22] Кр. Калинов. Статистически методи в поведенцеските и социални- те науки. NBU, 2013.
Средства за оценяване:
Оценяването се базира на 4 теста и 4 домашни работи, които се провеждат през двата семестъра.
Тестовете се извършват на обявените дати (шестата и дванадесетата сед- мица на всеки семестър). Не се допуска явяване на други дати. Оценяват се по шестобалната система.
Домашните работи се предават в определения срок. Не се допуска до- пълнително предаване. Оценяват се с ДА/НЕ. Оценка ДА се поставя ако студентът е изпълнил на 50% от заданието. Домашна работа N се състои от 2N задачи. Оценката да домашните работи не се базира върху получените числени резултати, а върху надлежните обяснения и изводи, съпътстващи решението. Ободновката на съответното решение трябва да следва методо- логията и терминологията, представени в курса.
Оценяването може да се извърши по два начина:
1. Чрез текущ контрол.
2. Чрез финален изпит.
Оценката от текущо оценяване се определя като средна аритметична от
оценките на 3-те теста с най-висок резултат. Ако студентът има пропуснат един тест, за оценка на съответния тест се взима 2. Ако е пропуснат повече от един тест студентът се явява на финален изпит.
Финалният изпит се състои от две части - писмено и устно изложение. Студентите трябва да се подготвят по една от темите разгледани в курса (или една глава, след 5, от учебника на проф. Кр. Калинов, "Статистически методи в поведенцеските и социалните науки"). Да представят в писмен вид, това което са разбрали. По време на изпита ще им бъдат зададени въпроси (4) с цел да се установи степента на разбиране на материала.
Ако студентът има успешно представени (оценени с ДА) поне 3 домашни работи оцнеката му се завишава с 1.