VIPB061 Рисуване на глава по натура
Анотация:
• Курсът има за цел придобиване на базови познания в материята и способност за боравене с различни рисунъчни похвати, техники и материали
• Представяне и запознаване с конкретни художествени и стилови проблеми, анализ на художествени произведения в областта на рисунката, скицата и етюда
• Запознаване с важни положения при анализ на рисунката по натура в някои нейни аспекти.
• Поставянето на специфични задачи има за цел както овладяване на основните изразни средства, така и развиване на композиционен усет и естетически вкус
• Най-добрите рисунки, създадени в курса могат да участват в изложби и проекти, което е актив при кандидатстване за стипендии и награди.
Преподавател(и):
преп. Станимир Божилов
доц. Ралица Мирчева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
Основните понятия в композицията и рисуването
Базови принципи в перспективата, анатомията и формоизграждането
Основните похвати и терминологията в рисуването
2) могат:
Да използват различни изразни средства за постигане на пространство – планове с използването на възможностите на молива – линия, щрих, петно и тяхното степенуване.
• Да създават скици, рисунки, ескизи и етюди с различни материали
• Да използват различни изразни средства за постигане на пространство и материалност с използването на възможностите на молив, въглен, пастел, акварел, туш и смесени техники
• да ползват някои класически и съвременни техники в рисуването.
1) знаят:
• Как да гледат, създават, оценяват и класифицират естетически произведения свързани с тематиката на курса
• Да съпоставят и осмислят творческия процес, чрез изградена култура по темата
• За световноизвестните майстори в областта
• Ще имат информация за популярните живописни техники от далечното минало до съвремието ни
• Как да подбират различни материали за работа от многообразието на пазара, да ги използват тематично и жанрово
• Как да създават и презентират работите си в публичното пространство
2) могат:
• Да ползват порт фолиото от курса за кандидатстване или представяне пред други комисии
• Да работят по проект зададен от самите тях
• Да използват повече от една живописна техника
• Да ползват според нивото си принципите на композицията, анатомията и перспективата, като изграждащи пространството и човешката фигура независимо от темата и материала
• Да ползват линията, петното, цвета - стойности изграждащи или разпадащи всеки пространствен продукт
• Да съпоставят стилове, жанрове и майстори
• Да представят творческите си разработки в конкурентна среда с необходимата практическа и естетическа култура
• Да изработят свои допълнителни средства за визуализация/ CD, мултимедиен продукт, клип, филм, плакат и др. по желание/
• Да ползват основните похвати в рисуването и живописта
• Как да постигнат с вече познати средства авторска работа със своя концепция
• Как да презентират своя работа в публичното пространство
• Основни принципи при анатомията и пластиката на човешката и животинска фигура
• Основни принципи в перспективата, цветознанието, композицията, комбинаторика на формите в екстериорно и интериорно пространство
Предварителни изисквания:
Да имат интерес към рисуването и визуалните изкуства
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Линеарно изграждане на ръбести и цилиндрични предмети. Композиране и пропорциониране.
- Проблеми при поместване, мащабиране и конструиране на предметите в натюрморт с битови предмети и геометрични тела. Перспективни изменения на обемите в пространството и светлосянъчна обработка.
- Пропорции и анатомична структура на човешката глава. Конструктивно и пластично изграждане. Череп и мускулатура на главата.
- Основни дялове /лицев и мозъчен/ на черепа. Оси и равнини за построяване на симетричните му форми - вертикална и хоризонтални.
- Око - анализ на конструктивните особености и пластика на детайла, мястото му в черепа.
- Ухо – елементи на ухото, конструктивни особености и пластика на детайла, мястото му в черепа.
- Нос и уста – конструктивни особености на двата детайла и тяхното свързване.
- Поместване, конструиране и пропорции и на гипсова глава. Търсене на силует, използване на оси на симетрия, напречни оси, перспективни изменения на големите обеми, и конструктивно свързване на детайлите в главата.
- Семестриален конферанс: обобщение на постигнатите знания и умения в рисуването на глава.
Литература по темите:
Бамес, Г., Анатомия на човека. Изд. Труд, 2000 г.
Баришников , И. В. Лямин , Основи на композицията. Изкуства и науки за изкуствата. Изд. Наука и изкуство, 1951г.
Джансън, Х, А. Джансън, История ня изкуството, Том 1- 4, Изд. Елементи, 2005 г
Зайцев,А., Наука о цвете и живопись. Изд. Искусство,М., 1986 г.
Киплик, Д., Техника на живописта. Изд. Наука и изкуство, 1956 г.
Кирчев, Х., Атлас глава, Изд. Народна просвета, С, 1985 г.
Кларк, К., Цивилизацията. ( Civilization: Clark, K.), С,Български художник,
Кларк, К., Когато гледаме картини. С., Български художник, 1981.
Кларк, К., Голото тяло. С., Изд.Български художник, 1983.
Шаренков, А., Старинни трактати по технология и техника на живописта І, ІІ том., Изд. Български художник, 1988 г.
Райчев, Р., Структурна комбинаторика. ISBN 954-541-017-5, Изд. "Терзиев и синове" ,1995г.
Раушенбах Б. В. Пространственные построения в живописи. М., 1980г.
Станев, А., Рисуването І и ІІ том С, 1992 г.
Чоканов, Кръстю. Пластична анатомия. София: Наука и изкуство, 1994
Чуховски, Петър. Рисунката – същност и проблематика. София: Изкуство”, 1972.
Borgman, Harry. The illustrator’s guide to pen and pencil drawing technique. New York: Watson-guptill publications, 1989.
https://www.youtube.com/watch?v=TvN71bOfC1Q
https://www.youtube.com/watch?v=CWGFMsNjbc4&feature=emb_rel_end
https://www.youtube.com/watch?v=7J1zjKJhkao
https://www.youtube.com/watch?v=EA2qP94zkqg
https://www.youtube.com/watch?v=wAOldLWIDSM
https://www.youtube.com/watch?v=JC2ZppKHCqU
https://www.youtube.com/watch?v=9XtgOExgLt4
http://www.atelierbdtournefeuille.org/technique-bande-dessinee/le-visage-en-bande-dessin%C3%A9e-anatomie-et-expressions
Средства за оценяване: