TURD104 Хотелиерски и ресторантьорски мениджмънт
Анотация:
• Курсът е теоретико-приложна дисциплина, която има за цел да запознае докторантите с развитието, същността и значението на хотелиерския и ресторантьорския мениджмънт. Разглежда се мениджмънтът на туристическото предприятие като икономическа система. Проследява се спецификата на хотелиерския и ресторантьорския мениджмънт в контекста на устойчиво туристическо развитие.
• Анализира се управлението на хотелските комплекси и туристически обекти във времето на глобалните промени в туристическата индустрия, които като цяло изискват нови познания и умения от хотелските мениджъри. Представя се същността и особеностите на управленските решения в хотелиерството и ресторантьорството като дейност в туризма. Проследява се технологията на обслужване в хотелиерството и конкурентноспособността на хотелиерския продукт.
• Разглеждат се мястото на мениджъра - субект на управленски решения и контрол на изпълнението, както и на видовете управленски кадри в хотелиерството и ресторантьорството.
Изучават се управленските решения, както към избора на най-ефективната управленска структура, така и към човешките ресурси, които са в основата на добрия хотелиерски ресторантьорски мениджмънт.
• Целта на курса е да се анализират проблемите и тенденциите в туризма като индустрия на услугите, свързани с хотелиерския и ресторантьорския мениджмънт; да се проследят новите тенденции на развитието им във време на ключова промяна в нагласите и очакванията на туристите като потребители, спрямо динамичните промени в ИКТ, инвестициите, обслужването и създаването на качествен туристически продукт.
Преподавател(и):
доц. Теодора Ризова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• ключовите понятия в хотелиерството и ресторантьорството
• спецификата на работата в хотелиерството и ресторантьорството
• видовете организационно-управленски структури, използвани в световната практика
• същността на организационната структура на управление като вътрешната структура на хотелиерската фирма (дирекции, отдели, звена, служби и др.)
• същността на различните управленски позиции и изискванията към длъжностите в съвременния туристически обект (хотел/ресторант)
• същността и значението на човешките ресурси за развитието на съвременния хотел/ресторант
• същността на категоризацията и нормативните изисквания в хотелиерството, изискванията за работа с клиентите в хотела/ресторанта
• тенденциите в развитието на хотелиерския/ресторантьорския мениджмънт в контекста на ИКТ, иновациите и дигиталния маркетинг
2) могат:
• да разбират комплексния характер на хотелиерския мениджмънт има (материалните, финансовите, човешките ресурси на хотелиерската фирма)
• да участват във вземането на управленски решения, в планирането и организирането на работата в хотелските/ресторантските комплекси
• да представят видовете длъжностни характеристики в хотелиерството/ресторантьорството
• да различават средства за настаняване/обслужване и тяхната специфика, изисквания и стандарти
• да представят международните стандарти за качество в практиката на хотелиерството/ресторантьорството
Предварителни изисквания:
• Базови познания по основи на туризма
• Базови познания по икономика на туризма
• Познания за туристическите пазари
• Познания за туристическите дестинации
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Основна литература:
Хаджиниколов, Хр., Ресторантьорство и хотелиерство, УИ Стопанство, София, 1997 г.
Рибов М. Конкуренция и конкурентноспособност на туристическия продукт, УИ „Стопанство”, София, 1997 г.
Кадиева, Сн., Технология на обслужването в хотела, изд. “Варна принт”, Варна, 2001 г.
Рибов, М., Конкурентно предимство в туризма, изд. "Нова звезда", С., 2005 г. Кадиева, Сн., Рафаилова, Г., Грижа за клиента, изд. „Наука и икономика” – ИУ- Варна, 2006 г.
Рибов, М., М. Станкова, П. Димитров. Ресторантьорство и хотелиерство, изд. Тракия-М, 2005
Нешков, М., Икономика на туристическата фирма, изд. НБУ, С., 2008 г.
Рибов, М., и колектив, Туризмът в ерата на качеството, изд. "Тракия М", С., 2008 г.
Тодориев, В., Хотелиерски операции, изд.”Матком”, С., 2008 г.
Иванов, Ст. Вл. Жечев, Маркетинг в хотелиерството, Зандагор, 2011
Нешков, М. Туристическа политика - исторически трансформации, съвременно състояние и насоки за развитие в България, Наука и икономика, ИУ- Варна, 2012 г.
Дъбева, Т. Хотелиерски и ресторантьорски франчайзинг, Наука и икономика, ИУ - Варна, 2013
Дъбева, Т., Г. Луканова, Хотелиерство, Наука и икономика, ИУ-Варна 2017
Луканова, Г. Социално-икономически измерения на хотелиерското обслужване, УИ Наука и икономика, ИУ-Варна, 2017
Допълнителна литература:
Алексиева, С. История между сезоните – книга за БХРА - 10 години по- късно ( том първи), изд. ПР Туризъм Консулт, София, 2003 г.
Алексиева, С. История между сезоните – книга за БХРА - 10 години по- късно( том втори), изд. ПР Туризъм Консулт, София, 2004 г.
Сб. Предизвикателства през туризма през XXI век (том1 и том 2), изд. Авангард Прима, С., 2011
Сб. Туризмът - предизвикателства в условията на икономическа криза изд., НБУ, София, 2011
Сб. Предизвикателства пред туризма през XXI век, изд. УНСС, 2012
Сб. Отговорен туризъм XXI век (том1 и том 2), Наука и икономика, ИУ- Варна, 2013 г.
Сб. Туризмът в епохата на трансформация, Наука и икономика, ИУ-Варна, 2015
Сб. Туризмът – отвъд очакванията, изд. УИ УНСС, 2020
Интернет източници:
http://ih-ra.com/ - International Hotel and Restaurant Association
http://www2.unwto.org/ - World Tourism Organization (UNWTO)
http://www.hotrec.eu/ - HOTREC
https://www.tourism.government.bg/ - Министерство на туризма
http://www.mi.government.bg/bg/library/naredba-za-kategorizirane-na-sredstvata-za-podslon-mestata-za-nastanyavane-i-zavedeniyata-za-hranene-283-c78-m260-2.html - Наредба за категоризиране на средствата за подслон, местата за настаняване и заведенията за хранене и развлечения
http://www.mi.government.bg/bg/library/pravilnik-za-organizaciyata-na-rabotata-i-deinostta-na-ekspertnata-komisiya-po-kategorizaciya-i-sertifi-286-c79-m261-1.html - Правилник за организацията на работата и дейността на Експертната комисия по категоризация и сертификация на туристически обекти
http://www.mi.government.bg/files/useruploads/files/oprr/brochure1a.pdf - Системи за доброволно сертифициране на качеството и устойчивото развитие на туризма
http://www.vitamina-bg.com/category/okolna-sreda/ - Прилагане на международни стандарти в хотелиерския и ресторантьорския сектор
http://www.vitamina-bg.com/haccp/ - Анализ на опасностите и контрол на критичните точки (НАССР)
Средства за оценяване:
- ПИСМЕНО ИЗЛОЖЕНИЕ
- УСТЕН ИЗПИТ