THED007 Проекти и финансиране в театъра
Анотация:
В рамките на курса участниците се запознават с основните елементи на един художествен проект, методите на идентификация на една креативна идея и изработването й като проектно предложение. Кратко представяне на стратегическа рамка, оценка на идея, финансова реализация.
Изясняват се основните понятия, които се ползват в маркетинг комуникациите – маркетинг /стратегия и тактики/, маркетингов микс, комуникационна стратегия, целеви аудитории, ниша и позициониране, smart цели и т.н.
Курсът предоставя основни познания за източниците на финансиране в областта на културата и в частност театъра, представя основните субекти и механизми на тяхното взаимодействие, възможностите за изготвяне на проекти - идеен проект и финансова обосновка, разглежда български и европейски стандарти в проектното начало. Насочва се при възможност конкретно и към разработваната от докторанта научна теза.
Преподавател(и):
проф. Възкресия Вихърова д-р
проф. Десислава Бошнакова д-р
доц. Снежина Петрова
проф. Елисавета Вълчинова-Чендова д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
• Основните елементи на един художествен проект, методите на идентификация на една креативна идея и изработването й като проектно предложение.
• Кратко представяне на стратегическа рамка, оценка на идея, финансова реализация.
• Основните етапи при планирането и реализацията на един проект
умеят:
• изготвянето на проектно предложение и основните приложения към него – бюджет, стратегия за промоция, писмо за подкрепа, биография и т.н.;
• изготвяне на съдържателен и финансов отчет на проект;
• комуникационни умения свързани с вербалната и невербалната комуникация.
Докторантите получават знания за възможните източници на финансиране в областта на театъра и умения за проучване на тези източници, процедурите за кандидатстване и набиране на средства, подготовка и представяне на документация, управление на получените финансови средства, мониторинг на изразходването им и отчитане пред финансиращата страна. Чрез практически разработки по зададени казуси и проекти студентите усвояват конкретни практически умения за изработвмане на документация, за нейната презентация и адекватна комуникация с представителите на различните финансиращи партньори.
Предварителни изисквания:
Завършили магистърска програма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Пленарна сесия “Предварителна работа по изготвянето на проектно предложение”, теоретичен модул В рамките на модула участниците се запознават с основните елементи на един художествен проект, методите на идентификация на една креативна идея и изработването й като проектно предложение. Кратко представяне на стратегическа рамка, оценка на идея, финансова реализация. (В рамките на този модул може да се представи и цялата програма на курса).
- Пленарна сесия “Практическа подготовка на проектно предложение”, теоретичен модул По време на сесията подробно се представя формуляр за кандидатстване (елементите са взети от реално съществуващи донорски програми) и се обяснява какво е необходимо да се попълва в различните графи, каква информация всяка от тях дава на оценителя, който чете проекта, на какви условия трябва да отговарят проектите. Участниците получават практически съвети по изготвянето на основните приложения към проектното предложение – бюджет, стратегия за промоция, писмо за подкрепа, биография и т.н. Модулът може да се преподава заедно (с една почивка) или да се раздели на две части, като едната включва по-скоро работата с формуляра и ясното артикулиране на концепцията, а другата – техническите и финансови аспекти (бюджет, писма за подкрепа, допълнителни финансови източници и т.н.).
- Пленарна сесия “Управление на проект”, теоретичен модул В този модул лекторите ще представят някои основни постановки при изпълнението и управлението на проект. Внимание ще се обърне на основните етапи при планирането и реализацията на един проект, като например: преценяване на рисковете по изпълнението на проекта, методите на работа при съставянето на екип, планиране на задачите на екипа, мотивация на екипа, координиране на работния процес и спазване на работния график, координация между партньорите и участниците в проекта, техническо обезпечаване на събитието, планиране и разходване на бюджета, други съпътстващи реализацията на проекта дейности. Модулът може да се преподава заедно (с една почивка) или да се раздели на две части, като едната включва по-скоро работата с екипа, а другата – техническите и финансови аспекти.
- Пленарна сесия “Отчитане на проект” теоретичен модул В този модул вниманието на участниците ще се фокусира върху изискванията за изготвяне на съдържателен и финансов отчет на проект. Лекторите ще обърнат внимание на съпътстващата отчетите документация, като например: копия от продуктите и промоционалните материали на проекта, описание на реализацията, постигнати резултати, срещнати трудности, оправдаване на разходите с приложени копия от първични счетоводни документи и др. Модулът може да се преподава заедно (с една почивка) или да се раздели на две части
- Работа по групи “Отново в капана на Мърфи” практически занимания Участниците се разделят в групи на случаен принцип. По формулиран от лекторите проблем, те дискутират възможни начини за решаването му. В зависимост от темпа на работа на групите може извън предложения казус да се обсъждат и проблеми, възникнали в реализацията на конкретен проект и да бъдат дадени предложения за решаването им. Участниците разполагат с 60 минути за работа в групата. В оставащото време проблемите и обсъдените решения се споделят между всички участници и лекторите оценяват постигнатото. При работата се взима под внимание наученото в предишните модули.
- Пленарна сесия “Маркетинг комуникации” теоретичен модул В този модул се изясняват основните понятия, които ще се ползват по време на курса – маркетинг /стратегия и тактики/, маркетингов микс, комуникационна стратегия, целеви аудитории, ниша и позициониране, smart цели и т.н.
- Пленарна сесия “Успешната презентация” теоретичен модул В този модул се представя подготовката на презентация, необходимостта от предварителното познаване на аудиторията, за която тя е предназначена, подходите в зависимост от публиките, както и основните правила, които трябва да се спазват по време на представянето.
- Пленарна сесия “Комуникативни умения” теоретичен модул Тук се разглеждат някои факти, свързани с вербалната и невербалната комуникация, езикът на тялото, как да работим върху гласа, жестовете, погледа и т.н. от гледна точка на комуникацията с различни целеви аудитории и как това ни помага да сме по-убедителни, когато представяме своя проект
- Пленарна сесия “Анонси, рекламни материали, прессъобщение, пресконференция” теоретичен модул В този модул се предлагат основни правила при конструирането на новина, писането на съобщение за медиите, свикване и провеждане на пресконференция, свързани с конкретен сценичен продукт.
- Работа по групи “Да формираме обществените нагласи” практически занимания На базата на получената информация, участниците се разделят по групи на случаен принцип. На всяка група се дава кратко описание на събитие/проект. Задачата е да се подготви комуникационна стратегия на описания в заданието проект, с цел да се достигне по най-ефективен начин до целевата публика като се вземат под внимание всички параметри на задачата. Работата в групи е с времетраене 45 мин. След изготвянето на стратегията, представител на всяка група, в рамките на пет минути, презентира изработената стратегия. Обсъждат се представените кампании, като лекторите акцентират върху това “какво трябва и не трябва да се прави” в подобни случаи.
- Ролева игра по групи “Money! Does not always mean funny” практически занимания Участниците се разделят по групи на случаен принцип. По предварително изготвено от лекторите задание участниците подготвят стратегия за среща с представител/и/ на финансираща организация или корпоративен спонсор, описани в заданието. Участниците разполагат с 30 минути да “проиграят” възможните варианти, по които срещата би могла да протече и начина, по който те трябва да процедират. Накрая представители на всяка група “отиват” на среща със съответния човек с една единствена цел – да извоюват допълнителни средства за своя проект. Наблюдаващите участници отбелязват положителните и отрицателните страни от преговорите на всяка група и анализират грешките при воденето им.
Литература по темите:
Актуални законодатални документи и програми, статии.