MLTD104 Методология на дидактическите изследвания
Анотация:
Курсът се състои от 30 академични часа, които представят различни форми на учебна натовареност:
- теоретични въпроси на дидактическите изследвания;
- работни семинари ( изискват активност от страна на докторантите и предполагат: самостоятелна работа по предварително зададени теми);
- самостоятелна работа ( докторантите проучват литература по зададена библиография).
Преподавател(и):
доц. Елена Савова д-р
доц. Светлана Димитрова-Гюзелева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Дава на докторантите солидни фундаментални познания в областта на теоретичните и емпиричните изследвания на учебния процес по чужд език.
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят/познават:
- основни методи за провеждане на дидактически изследвания
- методи за изследване на целите и задачите на обучението
- методи за изследване на процесуалния механизъм на обучението
- методи за изследвания в областта на съдържанието на обучението
- методи за проучване на организационно-функционалната технология на обучението (методи, средства, организационни форми)
- методи за оценяване на постиженията на обучаваните
- методи и техники за оценяване на обучаващите
- методи за оценка на учебници и учебни помагала.
2) могат:
- да подбират и прилагат подходящи методи на изследване в зависимост от обекта, предмета, и целта на изследването.
Предварителни изисквания:
Докторантите да имат знания и/или умения:
• да владеят добре един от следните езици (английски, немски, испански, италиански, руски, френски, новогръцки, български като чужд)
• Познания в областта на общата и частна дидактика на обучението по (чужд) език.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Common European Framework of Reference: Learning, teaching, assessment. Council of Europe, Cambridge University Press, 2001
Gemeinsamer europaischer Referenzrahmen fur Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Council for Cultural Co-operation Education Committee Modern Languages Division, Stasbourg, Langenscheidt Berlin . Munchen . Wien . Zurich . New York 2001
Обща европейска езикова рамка: изд. Релакса, Варна 2006
Profile deutsch . Gemeinsamer europaischer Referenzrahmen. Lernzielbestimmungen, Kannbeschreibungen, Kommunikative Mittel. Niveau A1. A2. B1. B2, Langenscheidt
Berlin . Munchen . Wien . Zurich . New York 2002
European Profile for Language Teacher Education – A Frame of Reference. A Report to the European Commission, Directorate General for Education and Culture, September 2004.
Книги
Алберс Ханс–Георг и Сибиле Болтон (1994) Hans-Georg Albers und Sibylle Bolton, Testen und Prufen in der Grundschule: Langenscheidt
Андреев Марин (1996): Процесът на обучението. Дидактика. Университетско издателство „Св. Климент Охридски”, С.
Бернщайн Волф (1990) Bernstein Wolf: Leseverstandnis als Unterrichtsziel, Julius Groos Verlag Heidelberg
Бижков, Г. (1999) Педагогическа диагностика. София: Университетско издателство “Св. Кл. Охридски”
Бижков, Г. и В. Краевски (2007) Методология и методи на педагогическите изследвания. София: Университетско издателство “Св. Кл. Охридски
Бимел Петер и др.(1994) Peter Bimmel, Bernd Kast und Gerhard Neuner: Arbeit mit Lehrwerklektionen, Langenscheidt, Berlin/Munchen
Бимел Петер, Уте Рампилон (2002) Peter Bimmel, Ute Rampillon: Lernerautonomie und Lernstrategien. Langenscheidt, Berlin/Munchen
Болтон Сибиле (1991) Sibylle Bolton: Probleme der Leistungsmessung, Langenscheidt
Булман Роземари, Ингеборг Лавьо (1992): Buhlmann Rosemarie und Ingeborg Laveau: Arbeit mit Sachtexten, Langenscheidt, Berlin/Munchen
Вайгман Юрген (1992) Jurgen Weigmann: Unterrichtsmodelle fur Deutsch als Fremdsprache, Max Hueber Verlag, Ismaning
Вайдеман, Бернд (1995) Weidenmann, Bernd : Erfolgreiche Kurse und Seminare.Verlag Beltz
Веселинов Димитър (2005): Възрожденският урок по френски език. Лингводидактическа реконструкция, ЛИК, С.
Вестхоф Герард (1987) Westhoff Gerard: Didaktik des Leseverstehens. Strategien des voraussagenden Lesens mit Ubungsprogrammen. Max Hueber Verlag, Ismaning
Вестхоф Герард (1994) Gerhard Westhof: Fertigkeit Lesen. Langenscheidt Berlin/Munchen
Гочева Емилия (2000): Чуждоезиково обучение. Теория и практика на учебника. Лодос, С.
Грьобен Норберт (1980) Norbert Groeben: Leserpsychologie/ Textverstandnis – Textverstandlichkeit. Aschendorff , Munster
Далхаус Барбара (1994) Dahlhaus Barbara: Fertigkeit Horen: Langenscheidt Berlin/Munchen
Дойе Петер (2005) Peter Doye (Hrsg): Kernfragen des Fremdsprachenunterrichts in der Grundschule. Westermann, Braunschweig
Душченко Марен (1994) Maren Duszenko: Lehrwerkanalyse, Langenscheidt Berlin/Munchen
Елерс Сванте (1992) Swantje Ehlers: Lesen als Verstehen, Langenscheidt Berlin/Munchen
Золмеке Герт (1993) Solmecke Gert: Texte horen, lesen und verstehen. Langenscheidt Berlin/Munchen
Каст Бернд (1992) Bernd Kast: Fertigkeit Schreiben. Langenscheidt, Berlin/Munchen
Каст Берндт и Герхард Нойнер (1994) Bernd Kast und Gerhard Neuner: Zur Analyse, Begutachtung und Entwicklung von Lehrwerken fur den fremdsprachlichen Deutschunterricht, Langenscheidt, Berlin/Munchen
Клепин Карин (1994) Karin Kleppin: Fehler und Fehlerkorrektur, Langenscheidt
Котова Искра и др. (1990): Интегрални структури в учебното съдържание на средното училище, ДИ Просвета, С.
Ланге Гюнтер и др. (1998) Gunter Lange, Karl Neumann, Werner Ziesenis (Hrsg.): Taschenbuch des Deutschunterrichts. Grundlagen Sprachdidaktik Mediendidaktik, Band 1, Jubilaumsausgabe, Schneider Verlag Hohengehren GmbH
Нойф–Мюнкел Габриеле / Регине Роланд (1991) Gabriele Neuf-Munkel / Regine Roland: Fertigkeit Sprechen.Langenscheidt, Berlin/Munchen
Нойнер Герхард (1981) Neuner Gerhard u.a.: Ubungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Langenscheidt, Berlin/Munchen
Нойнер Герхард, Ханс Хунфелд (1996): Методи на обучението по немски език като чужд . Университетско издателство “Св.Климент Охридски”, С.
Пифо Ханс-Еберхард (1987) Piepho Hans-Eberhard: Kommunikative Didaktik des Englischunterrichts. Frankonius, Limburg
Рамрилон Уте (1989) Ute Rampillon: Lerntechniken im Fremdsprachenunterricht. Handbuch. Max Hueber Verlag, Ismaning
Рамрилон Уте (1989) Ute Rampillon: Lernen leichter machen. DaF. Ismaning Max Hueber Verlag
Рамрилон Уте (2000) Ute Rampillon: Aufgabentypologie zum autonomen Lernen. Deutsch als Fremdsprache. Max Hueber Verlag, Ismaning
Симеонова Йорданка (2000): Преподавателят по чужд език. Фирма “Актив Комерс”, С.
Стефанова Павлина (1983): Развитие на диалогичната реч на учениците в обучението по чужд език . Народна просвета, С.
Стефанова Павлина (1999): Методика на чуждоезиковото обучение. Изд. Парадигма, С.
Стойчева Мария (2006): Европейска езикова политика, университетско издателство „Св. Климент Охридски”, С.
Фолмер и Герит (1993): Г. Фолмер и Х. Герит: Стратегии на ученето и на умствения труд. Top Training. София, Просвета
Функ Херман/Михаел Кьоних (1991) Hermann Funk/ Michael Koenig: Grammatik lehren und lernen.Langenscheidt, Berlin/Munchen
Хейд Г. (1990) Gertraude Heyd: Deutsch lehren. Grundwissen fur den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache, Diesterweg
Хелбих Герхард (1981) Gerhard Helbig: Sprachwissenschaft - Konfrontation - Fremdsprachenunterricht. Enzyklopadie, Berlin/Munchen
Хойзерман, Ханс-Еберхард Пифо (1996): Aufgaben – Handbuch. Deutsch als Fremdsprache. Indicium Verlag
Цацова Доротея (2005): За психологическите основи на обучението (на примера на чуждоезиковото обучение), Национален институт по образование, С.
Шопов Тодор (1998): Вторият език. Университетско издателство "Св. Климент Охридски",С.
Шопов Тодор (2002): Чуждоезиковата методика. Университетско издателство"Св. Климент Охридски", С.
Щраус Дийтер (1991) Dieter Strauss: Didaktik und Methodik Deutsch als Fremdsprache, Langenscheidt, Berlin/Munchen
Статии
Бимел Петер (1993) Bimmel, Peter: Lernstrategien im Deutschunterricht. In: Fremdsprache Deutsch, Zeitschrift fur die Praxis des Deutschunterrichts, Verlag Klett Edition Deutsch, Munchen, Heft 1
Брокхаус Вилхелм (1987) Wilhelm Brockhaus: Das Schreiben im Englischunterricht,in: Neusprachliche Mitteilungen aus Wissenschaft und Praxis, Heft 2. Cornelsen, Bielefeld
Гудийонс Херберт (1992) Gudijons Herbert: Gliederung und Systematik der Erziehungswissenschaft, in: Padagogik, H.9
Золмеке Герт (1992) Solmecke Gert: Ohne Horen kein Sprechen. Bedeutung und Entwicklung des Horverstehens im Deutschunterricht.In:Fremdsprache Deutsch, H.7 “Horverstehen”, S.4-11
Йеснер Урзула (2001): Билингвизъм и изучаване на трети език: Динамични аспекти на мултилингвизма на индивидуално равнище.В: сп. Чуждоезиково обучение, кн.1
Йеснер Урзула (2001) Jessner Ursula: Drittspracherwerb: Implikationen fur einen Sprach-en-unterricht der Zukunft. В: сп. Чуждоезиково обучение, кн. 3-4
Йеснер Урзула (2001): Металингвистична нагласа при многоезичните хора: Когнитивни аспекти при изучаването на трети език. В: сп. Чуждоезиково обучение, кн. 5
Каню Илзе (1992) Ilse Cauneau: Horen-Brummen-Sprechen. Horen und Ausspracheschulung.In: Fremdsprache Deutsch, November
Крум Ханс-Юрген (1989) Hans-Jurgen Krumm: Schreiben, in: FD 1, Juni, 5-8
Крум Ханс-Юрген / Hans-Jurgen Krumm: Sprachenpolitik und Mehrsprachigkeit, in: Mehrsprachigkeitskozept – Tertiarsprachenlernen – Deutsch nach Englisch. Council of Europe Publishing http://www.coe.Int
Нодари Клаудио, Улрика Торнберг (2002) Nodari Claudio, Ulrika Tornberg : Lernstrategien und Lernenlernen. In: Mehrsprachigkeit und Deutschunterricht, bulletin vals-asla, Sonderheft, Luzern
О Мали Дж., Шамо (1990) O`Malley, J./ Chamot, A.U. : Learning strategies in second language acquisition. New York etc.: Cambridge auniversity Press, 137
Патев Павел (1982): Типология на чуждоезиковото обучение. В: сп. Чуждоезиково обучение кн.2
Рампилон, Уте / Rampillon Ute, Lernstrategisches Minimalprofil an der Schwelle von L2 zu L3, in: Mehrsprachigkeitskozept – Tertiarsprachenlernen – Deutsch nach Englisch. Council of Europe Publishing http://www.coe.Int
Стефанова Павлина (2005): Анализиране и оценяване на учебни системи по чужд език, в: сп. Чуждоезиково обучение, кн. 1
Стефанова Павлина (2005): Има ли място детската литература в чуждоезиковото обучение?, в: сп. Чуждоезиково обучение, кн. 5
Стефанова Павлина (2006): Немският език като втори чужд език в контекста на многоезичието, в: сп. Чуждоезиково обучение, кн. 2
Стойчева Даниела (1998): Проверка на учебните постижения в обучението по чужд език – значение и финкции, съдържание, видове и форми, в: сп. Чуждоезиково обучение, кн. 5
Стойчева Даниела (1999): Проверка на учебните постижения по чужд език – изисквания, на които трябва да отговарят езиковите тестове и изпити. Типология на тестовите задачи, в: сп. Чуждоезиково обучение, кн.4
Стойчева Даниела (1999): Проверка на умението за четене, в: сп. Чуждоезиково обучение, кн.6
Стойчева Даниела (2000): Проверка на умението за слушане, в: сп. Чуждоезиково обучение, кн.2
Стойчева Даниела (2005) Stoytcheva Daniela: Schreiben lernen – spannend und motivierend, в: сп. Чуждоезиково обучение, кн.6
Такала, С. (1999): Езикови тестове: нови постижения и нерешени дилеми, в: сп. Чуждоезиково обучение, кн.5
Хиршфелд Урзула (1992) Hirschfeld Ursula: Wer nicht horen will...Phonetik und verstehendes Horen,in:Fremdsprache Deutsch, November,17-20, Klett Edition Deutsch, Munchen
Хуфайзен, Брита/ Герхард Нойнер / Hufeisen,Britta/ Neuener, Gerhard: Mehrsprachigkeitskozept – Tertiarsprachenlernen – Deutsch nach Englisch. Council of Europe Publishing http://www.coe.Int
Учебна документация
Входно–изходно равнище на учебния предмет “Чужд език” в българското основно училище. Авторски колектив: Патев Павел и др. (1993), в: сп. Чуждоезиково обучение, кн.4
Входно–изходно равнище на учебния предмет “Чужд език” за гимназиалната степен на българското училище: учебен курикулум . Авторски колектив: Патев Павел и др. (1995): МОНТ, С.
Входно–изходно равнище на учебния предмет “Чужд език” за българските езикови гимназии: учебен курикулум. Авторски колектив: Патев Павел и др. (1995): МОНТ, С.
Закон за степента на образование, общообразователния минимум и учебния план, обн. ДВ, бр. 67 от 27 юли 1999 г.
Държавни образователни изисквания по чужд език (2001), сп. Чуждоезиково обучение, кн.1
Учебни програми І част за задължителна и профилирана подготовка ІХ, Х, ХІ и ХІІ клас. Културнообразователна област: Чужди езици (2003), Главна редакция на педагогическите издания към МОН, С.
Учебни програми ІI част за ІІ, ІІІ, ІV, V, VІ, VІІ и VІІІ клас. Културнообразователна област: Чужди езици (2004), Главна редакция на педагогическите издания към МОН, С.
Средства за оценяване:
Формиране на оценката - комплексно. Аспекти на формирането на оценката:
- участие в семинарните занятия;
- конспекти на проучена литература;