MLTD103 Общи и специфични езикови компетентности - европейски езикови политики

Анотация:

Курсът се състои от 30 аудиторни часа, които представят различни форми на учебна натовареност:

• теоретични ракурси на проблемите (изискват активност от страна на докторантите и предполагат самостоятелна работа по критичен преглед и анализ на литература по предварително зададена тема и доклад по нея, и участие в дебатите по време на обсъждането на останалите доклади);

• работни семинари (изискват активно участие и предполагат самостоятелна работа по предварително зададени теми.

Сред целите на курса са

• представяне на различни методи за развиване и интегриране на четирите речеви умения в ЧЕО в духа на европейската езикова политика;

• развиване на способност за критически анализ на научна литература и информиран подбор на учебните материали за целите на изследването;

• изграждане на умения за прилагане на изследователски методи според изискванията на конкретното изследване;

• развиване на умения за създаване на учебни материали за целите на изследването на базата на автентични материали.

прочети още
Методика на обучението по съвременни езици

Преподавател(и):

доц. Анелия Бръмбарова  д-р
проф. Павлинка Стефанова  д.н.

Описание на курса:

Компетенции:

Запознава докторантите с най-нови изследвания на Съвета на Европа в областта на езиците и формира на тази основа умения за развиване на езиковите умения в учебния процес по (чужд) език.

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят/познават:

• различни съвременни методи за развиване и интегриране на четирите езикови умения в ЕО;

• широк набор от готови учебни материали за ЕО.

2) могат:

• да могат да прилагат творчески подходящи методи според конкретните условията на изследване;

• да боравят с широк набор от готови учебни материали и сами да създават такива на базата на автентични материали.


Предварителни изисквания:
Докторантите да имат знания и/или умения:

• да владеят добре един от следните езици (английски, немски, испански, италиански, руски, френски, новогръцки, български като чужд)

• да имат познания в областта на общата и частна дидактика на обучението по (чужд) език.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Литература по темите:

Публикации на Европейската комисия на Европейския съюз и на Съвета на Европа

Fremdsprachenunterricht im Primar- und Sekundarbereich in der Europaischen Gemeinschaft, EURYDICE, Kommission der Europaischen Gemeinschaften, Brussel, 1992

Kontaktschwelle Deutsch als Fremdsprache. Council of Europe . Europarat . Counseil de lEurope. Langenscheidt Berlin . Munchen . Wien . Zurich . New York 1993

Common European Framework of Reference: Learning, teaching, assessment. Council of Europe, Cambridge University Press, 2001

Gemeinsamer europaischer Referenzrahmen fur Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Council for Cultural Co-operation Education Committee Modern Languages Division, Stasbourg, Langenscheidt Berlin . Munchen . Wien . Zurich . New York 2001

Обща европейска езикова рамка: изд. Релакса, Варна 2006

Profile deutsch . Gemeinsamer europaischer Referenzrahmen. Lernzielbestimmungen, Kannbeschreibungen, Kommunikative Mittel. Niveau A1. A2. B1. B2, Langenscheidt

Berlin . Munchen . Wien . Zurich . New York 2002

European Profile for Language Teacher Education – A Frame of Reference. A Report to the European Commission, Directorate General for Education and Culture, September 2004.

Клайн 2007: Klein H.G. Europaische Mehrsprachigkeit. http://eurocomrom.de/compact/kurs/text_seite _31.htm 12.06.2007.

Майснер 2005: Mei?ner F.-J. Mehrsprachigkeitsforschung http://www.uni-giessen.de/meissner/meissner/msdd.htm

Функ 2004: Funk, H. Qualitatsmerkmale von Lehrwerken prufen – ein Verfahrensvorschlag. Babylonia 3/04, www.babylonia-ti.ch

На английски език

? Allwright,D. (1996). Integrating Research & Pedagogy. London: Heinemann

? Brown, H. D. (1994) Teaching by Principles. (third edition). London: Prentice Hall

? Cunningsworth, A. (1995) Choosing Your Coursebook. Oxford: Macmillan Heinemann

? Davcheva, L. and Tarasheva, E. (1998). Branching out - A Cultural Studies Syllabus

? Doff, A. (1992) Teaching English. Cambridge: Cambridge University Press

? Ellis, G. and Sinclair, B. (1989) Learning to learn English: A Course in Learner Training. Cambridge: Cambridge University Press

? Ellis, R. (1985). Understanding Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press

? Gower, R., Phillips, D. and Waters, S. (1995). Teaching Practice Handbook. Oxford: Heinemann

? Grant, N. (1987) Making the Most of Your Textbook. Harlow: Longman

? Hadfield, J. (1992). Classroom Dynamics. Oxford: Oxford University Press

? Harmer, J. (1991) The Practice of English Language Teaching. London: Longman

? Harmer, J. (1998) How to Teach English. London: Longman

? Harmer, J. (2001) The Practice of English Language Teaching (third edition, completely revised and updated). London: Longman Pearson Education Limited

? Hedge, T. (2000) Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press

? Hughes, A. (2003) Testing for Language Teachers. (second edition). Cambridge: Cambridge University Press

? McDonough J. (1997) Research Methods for EL Teachers. Arnold

? McDonough, J. And Shaw, C. (2003) Materials and Methods in English Language Teaching (second edition) Oxford: Blackwell Publishing

? Nunan, D. (1989). Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press

? Nunan,D. (1989) Understanding Language Classrooms. Prentice Hall

? Nunan, D. (1991) Language Teaching Methodology. London: Prentice Hall

? Nunan, D. (1992). Research Methods in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press

? Nunan, D. (1988). Syllabus Design. Oxford: Oxford University Press

? Parrott, M. (1993) Tasks for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press

? Richards, J. C. and Rogers, T. S. (1986). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press

? Scriverner, J. (1994). Learning Teaching. Oxford: Heinemann

? Seliger, H.W. and Shohamy, E. (1989). Second Language Research Methods. Oxford: Oxford University Press

? Stanley,C. (1999). Learning To Think, Feel & Teach Reflectively. Cambridge: Cambridge University Press

? Tanner, R. and Green, C. (1998) Tasks for Teacher Education, A Reflective Approach. London: Longman

? Ur, P. (1996) A Course in Language Teaching, Practice and Theory, Cambridge: Cambridge University Press

? Wajnryb, R. (1992) Classroom Observation Tasks. Cambridge: Cambridge University Press

? Walters, S. and Gower, R. (1983) Teaching Practice Handbook. Oxford: Heinemann

? Willis, J. (1996) A Framework for Task-based Learning. London: Longman

? Woodward, T. (2001) Planning Lessons and Courses. Cambridge: Cambridge University Press

Немски:

• Berrnstein, W.(1990) Leseverstandnis als Unterrichtsziel, Julius Groos Verlag Heidelberg

• Bimmel, P. u.a. (1994) Arbeit mit Lehrwerklektionen, Langenscheidt

• Bimmel, P., Ute Rampillon (1996) Lernerautonomie und Lernstrategien, Langenscheidt

• Buhlmann Rosemarie, Ingeborg Laveau (1992) Arbeit mit Sachtexten, Langenscheidt

• Dahlhaus Barbara (1994) Fertigkeit Horen, Langenscheidt

• Funk, Hermann und Koenig, Michael (2003) Grammatik lehren und lernen. Langenscheidt Berlin/Munchen

• Gross Harro, Klaus Fischer (1990) Grammatikarbeit im Daf-Unterricht, Indicium Verlag Munchen

• Kast, Bernd (2002) Fertigkeit Schreiben. Langenscheidt Berlin/Munchen

• Muller, Bernd-Dietrich (2002) Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung. Langenscheidt Berlin/Munchen

• Neuf-Munkel G. u. R. Roland (1991) Fertigkeit Sprechen, Langenscheidt

• Neuner, G., H. Hunfeld (1992) Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts, Langenscheidt

• Westhoff G.(1987), Didaktik des Leseverstehens, Max Hueber Verlag, Ismaning

• Westhof, Gerhard (2002) Fertigkeit Lesen. Langenscheidt Berlin/Munchen

• Ziebell Barbara (1999) Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten, Berlin, Munchen, Leipzig, Wien, Zurich, New Jork, Langenscheidt

Френски:

• Le Francais dans le Monde, списание

VERS UN NIVEAU 3. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Fevrier/Mars 1987.

LITTERATURE ET ENSEIGNEMENT- La perspective du lecteur. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Fevrier/Mars 1988.

NOUVELLES TECHNOLOGIES ET APPRENTISSAGE DES LANGUES. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Aout/Septembre 1988.

... ET LA GRAMMAIRE. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Fevrier/Mars 1989.

PUBLICS SPECIFIQUES ET COMMUNICATION SPECIALISEE. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Aout/Spetembre 1990.

CULTURE, CULTURES. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Janvier 1996.

• Mackey, W.F. (1972) Principes de didactique analytique. Paris: Didier

• Valette, Rebecca M. (1975) Le test en langues etrangeres. Guide pratique. Paris: Classiques Hachette

Испански:

? Didactica de las segundas lenguas

Български:

• Димитрова, С. и Ташевска, С. (2004). Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: НБУ

• Стефанова, П. (2007). Чуждоезиковото обучение: учене, преподаване, оценяване. София: Изд. “Сиела”

• Стефанова, П. (2007). Учебният комплекс в теорията и практиката на чуждоезиковото обучение. София: ИК «Анубис»

• Шопов, Т. (2002) Чуждоезиковата методика. София: Университетско издателство “Св.Климент Охридски”

• Шопов, Т. (2008) Съвременните езици. Благоевград. Международно бизнес училище

Средства за оценяване:

участие в семинарните занятия;

конспекти на проучена литература;