MLTD103 Общи и специфични езикови компетентности - европейски езикови политики
Анотация:
Курсът се състои от 30 аудиторни часа, които представят различни форми на учебна натовареност:
• теоретични ракурси на проблемите (изискват активност от страна на докторантите и предполагат самостоятелна работа по критичен преглед и анализ на литература по предварително зададена тема и доклад по нея, и участие в дебатите по време на обсъждането на останалите доклади);
• работни семинари (изискват активно участие и предполагат самостоятелна работа по предварително зададени теми.
Сред целите на курса са
• представяне на различни методи за развиване и интегриране на четирите речеви умения в ЧЕО в духа на европейската езикова политика;
• развиване на способност за критически анализ на научна литература и информиран подбор на учебните материали за целите на изследването;
• изграждане на умения за прилагане на изследователски методи според изискванията на конкретното изследване;
• развиване на умения за създаване на учебни материали за целите на изследването на базата на автентични материали.
Преподавател(и):
доц. Анелия Бръмбарова д-р
проф. Павлинка Стефанова д.н.
Описание на курса:
Компетенции:
Запознава докторантите с най-нови изследвания на Съвета на Европа в областта на езиците и формира на тази основа умения за развиване на езиковите умения в учебния процес по (чужд) език.
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят/познават:
• различни съвременни методи за развиване и интегриране на четирите езикови умения в ЕО;
• широк набор от готови учебни материали за ЕО.
2) могат:
• да могат да прилагат творчески подходящи методи според конкретните условията на изследване;
• да боравят с широк набор от готови учебни материали и сами да създават такива на базата на автентични материали.
Предварителни изисквания:
Докторантите да имат знания и/или умения:
• да владеят добре един от следните езици (английски, немски, испански, италиански, руски, френски, новогръцки, български като чужд)
• да имат познания в областта на общата и частна дидактика на обучението по (чужд) език.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Публикации на Европейската комисия на Европейския съюз и на Съвета на Европа
Fremdsprachenunterricht im Primar- und Sekundarbereich in der Europaischen Gemeinschaft, EURYDICE, Kommission der Europaischen Gemeinschaften, Brussel, 1992
Kontaktschwelle Deutsch als Fremdsprache. Council of Europe . Europarat . Counseil de lEurope. Langenscheidt Berlin . Munchen . Wien . Zurich . New York 1993
Common European Framework of Reference: Learning, teaching, assessment. Council of Europe, Cambridge University Press, 2001
Gemeinsamer europaischer Referenzrahmen fur Sprachen: lernen, lehren, beurteilen. Council for Cultural Co-operation Education Committee Modern Languages Division, Stasbourg, Langenscheidt Berlin . Munchen . Wien . Zurich . New York 2001
Обща европейска езикова рамка: изд. Релакса, Варна 2006
Profile deutsch . Gemeinsamer europaischer Referenzrahmen. Lernzielbestimmungen, Kannbeschreibungen, Kommunikative Mittel. Niveau A1. A2. B1. B2, Langenscheidt
Berlin . Munchen . Wien . Zurich . New York 2002
European Profile for Language Teacher Education – A Frame of Reference. A Report to the European Commission, Directorate General for Education and Culture, September 2004.
Клайн 2007: Klein H.G. Europaische Mehrsprachigkeit. http://eurocomrom.de/compact/kurs/text_seite _31.htm 12.06.2007.
Майснер 2005: Mei?ner F.-J. Mehrsprachigkeitsforschung http://www.uni-giessen.de/meissner/meissner/msdd.htm
Функ 2004: Funk, H. Qualitatsmerkmale von Lehrwerken prufen – ein Verfahrensvorschlag. Babylonia 3/04, www.babylonia-ti.ch
На английски език
? Allwright,D. (1996). Integrating Research & Pedagogy. London: Heinemann
? Brown, H. D. (1994) Teaching by Principles. (third edition). London: Prentice Hall
? Cunningsworth, A. (1995) Choosing Your Coursebook. Oxford: Macmillan Heinemann
? Davcheva, L. and Tarasheva, E. (1998). Branching out - A Cultural Studies Syllabus
? Doff, A. (1992) Teaching English. Cambridge: Cambridge University Press
? Ellis, G. and Sinclair, B. (1989) Learning to learn English: A Course in Learner Training. Cambridge: Cambridge University Press
? Ellis, R. (1985). Understanding Second Language Acquisition. Oxford: Oxford University Press
? Gower, R., Phillips, D. and Waters, S. (1995). Teaching Practice Handbook. Oxford: Heinemann
? Grant, N. (1987) Making the Most of Your Textbook. Harlow: Longman
? Hadfield, J. (1992). Classroom Dynamics. Oxford: Oxford University Press
? Harmer, J. (1991) The Practice of English Language Teaching. London: Longman
? Harmer, J. (1998) How to Teach English. London: Longman
? Harmer, J. (2001) The Practice of English Language Teaching (third edition, completely revised and updated). London: Longman Pearson Education Limited
? Hedge, T. (2000) Teaching and Learning in the Language Classroom. Oxford: Oxford University Press
? Hughes, A. (2003) Testing for Language Teachers. (second edition). Cambridge: Cambridge University Press
? McDonough J. (1997) Research Methods for EL Teachers. Arnold
? McDonough, J. And Shaw, C. (2003) Materials and Methods in English Language Teaching (second edition) Oxford: Blackwell Publishing
? Nunan, D. (1989). Designing Tasks for the Communicative Classroom. Cambridge: Cambridge University Press
? Nunan,D. (1989) Understanding Language Classrooms. Prentice Hall
? Nunan, D. (1991) Language Teaching Methodology. London: Prentice Hall
? Nunan, D. (1992). Research Methods in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press
? Nunan, D. (1988). Syllabus Design. Oxford: Oxford University Press
? Parrott, M. (1993) Tasks for Language Teachers. Cambridge: Cambridge University Press
? Richards, J. C. and Rogers, T. S. (1986). Approaches and Methods in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press
? Scriverner, J. (1994). Learning Teaching. Oxford: Heinemann
? Seliger, H.W. and Shohamy, E. (1989). Second Language Research Methods. Oxford: Oxford University Press
? Stanley,C. (1999). Learning To Think, Feel & Teach Reflectively. Cambridge: Cambridge University Press
? Tanner, R. and Green, C. (1998) Tasks for Teacher Education, A Reflective Approach. London: Longman
? Ur, P. (1996) A Course in Language Teaching, Practice and Theory, Cambridge: Cambridge University Press
? Wajnryb, R. (1992) Classroom Observation Tasks. Cambridge: Cambridge University Press
? Walters, S. and Gower, R. (1983) Teaching Practice Handbook. Oxford: Heinemann
? Willis, J. (1996) A Framework for Task-based Learning. London: Longman
? Woodward, T. (2001) Planning Lessons and Courses. Cambridge: Cambridge University Press
Немски:
• Berrnstein, W.(1990) Leseverstandnis als Unterrichtsziel, Julius Groos Verlag Heidelberg
• Bimmel, P. u.a. (1994) Arbeit mit Lehrwerklektionen, Langenscheidt
• Bimmel, P., Ute Rampillon (1996) Lernerautonomie und Lernstrategien, Langenscheidt
• Buhlmann Rosemarie, Ingeborg Laveau (1992) Arbeit mit Sachtexten, Langenscheidt
• Dahlhaus Barbara (1994) Fertigkeit Horen, Langenscheidt
• Funk, Hermann und Koenig, Michael (2003) Grammatik lehren und lernen. Langenscheidt Berlin/Munchen
• Gross Harro, Klaus Fischer (1990) Grammatikarbeit im Daf-Unterricht, Indicium Verlag Munchen
• Kast, Bernd (2002) Fertigkeit Schreiben. Langenscheidt Berlin/Munchen
• Muller, Bernd-Dietrich (2002) Wortschatzarbeit und Bedeutungsvermittlung. Langenscheidt Berlin/Munchen
• Neuf-Munkel G. u. R. Roland (1991) Fertigkeit Sprechen, Langenscheidt
• Neuner, G., H. Hunfeld (1992) Methoden des fremdsprachlichen Deutschunterrichts, Langenscheidt
• Westhoff G.(1987), Didaktik des Leseverstehens, Max Hueber Verlag, Ismaning
• Westhof, Gerhard (2002) Fertigkeit Lesen. Langenscheidt Berlin/Munchen
• Ziebell Barbara (1999) Unterrichtsbeobachtung und Lehrerverhalten, Berlin, Munchen, Leipzig, Wien, Zurich, New Jork, Langenscheidt
Френски:
• Le Francais dans le Monde, списание
VERS UN NIVEAU 3. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Fevrier/Mars 1987.
LITTERATURE ET ENSEIGNEMENT- La perspective du lecteur. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Fevrier/Mars 1988.
NOUVELLES TECHNOLOGIES ET APPRENTISSAGE DES LANGUES. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Aout/Septembre 1988.
... ET LA GRAMMAIRE. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Fevrier/Mars 1989.
PUBLICS SPECIFIQUES ET COMMUNICATION SPECIALISEE. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Aout/Spetembre 1990.
CULTURE, CULTURES. Le Francais dans le Monde. Recherche et applications (Prilojenie sbornik). Janvier 1996.
• Mackey, W.F. (1972) Principes de didactique analytique. Paris: Didier
• Valette, Rebecca M. (1975) Le test en langues etrangeres. Guide pratique. Paris: Classiques Hachette
Испански:
? Didactica de las segundas lenguas
Български:
• Димитрова, С. и Ташевска, С. (2004). Педагогическо портфолио за стажант-учители по чужд език. София: НБУ
• Стефанова, П. (2007). Чуждоезиковото обучение: учене, преподаване, оценяване. София: Изд. “Сиела”
• Стефанова, П. (2007). Учебният комплекс в теорията и практиката на чуждоезиковото обучение. София: ИК «Анубис»
• Шопов, Т. (2002) Чуждоезиковата методика. София: Университетско издателство “Св.Климент Охридски”
• Шопов, Т. (2008) Съвременните езици. Благоевград. Международно бизнес училище
Средства за оценяване:
участие в семинарните занятия;
конспекти на проучена литература;