PSYM132 Семинар: Консултативна практика І част
Анотация:
Курсът предоставя пространство, в което студентите могат да дискутират своите клинични стажове, взаимодействието с мултидисциплинарните екипи и проведените консултации с пациентите.
Преподавател(и):
гл. ас. Светослав Савов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Функциите и професионалната позиция на клиничния психолог
• Смисъла и възможностите за различни видове консултативни подходи
• Основни предизвикателства и изисквания при поддържането на рамката на консултиране
2) могат:
• Да откриват и разбират в психоаналитична насока клиничния материал от проведената консултация.
• Да разграничават и артикулират различните клинични и метапсихологични елементи спрямо основните типове психопатологични динамики и организации.
• Да съпоставят своя коментар с психиатричната нозография.
• Да обсъждат стратегията и техниките за провеждане на дадената консултация, синтезирането на функционална диагностика /и евентуални прогностика и терапевтична индикация/, на базата на представения клиничен материал.
• Самостоятелно да представят за обсъждане дадената консултация, да аргументират и артикулират различните клинични и метапсихологични елементи спрямо основните типове психопатологични динамики и организации.
• Да напишат структуриран и аргументиран коментар за консултирания от тях пациент. В контекста на работата в институции, ще съобразяват и представят необходимата информация спрямо характера на професионални интереси и компетенция на изпратилия пациента за консултация /пр. психиатър, лекар, училищен психолог, и т.н./.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• Основни познания относно рамката на консултиране, видове интервенции, базисен теоретичен модел за организиране на клиничния материал
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Семинар
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
• Атанасов, Н. (2017). Теории за психичното развитие в психоанализата, София, НБУ
• Макуилиямс, Н. (2018). Психоаналитична диагностика, София: Леге Артис
• Таушанов, К. (2007). “Трудната среща на психоанализата с наркоманиите”, Психосоматична медицина №2
• Тодоров, О. (2015). Психоанализата. Фрагменти от едно въведение, София: Лик
• Фройд, А. (2000). Егото и защитните механизми, София: Лик
• Cooper, J. & Alfille, H. (1998). Assessment in Psychotherapy. London: Karnac Books
• Kernberg, O. F. (1975). Borderline Conditions and Pathological Narcissism, New York: Jason Aronson
• McWilliams, N. (1999). Psychoanalytic Case Formulation. New York: The Guilford Press
• Sommers-Flanagan, J. & Sommers-Flanagan, R. (2009). Clinical Interviewing. Fourth Edition. New Jersey: John Wiley & Sons
Средства за оценяване:
• Писмена разработка, представяща проведена клинична консултация и изготвен коментар върху нея.
• Дискусия върху представен клиничен материал. От гледна точка на практическата насоченост на обучението се взима в предвид не само достигнатото ниво на аргументирана компетентност, но и ангажираността, самостоятелността и индивидуалното развитие на студента в разбирането и приложението на предложената психоаналитична перспектива.