COGM001 Експериментални методи
Анотация:
В курса се разглеждат теорията и методологията на изследванията в поведенческите науки, в частност когнитивната наука. Изучават се етапите в изследването, планирането на експерименталния дизайн и контрола на променливите в експеримента. Изучават се различни типове зависими променливи, които се използуват в когнитивната психология и психофизиката. Изучават се и когнитивните модели, въз основа на които се определят индекси за изпълнение на когнитивни задачи. Преподаването се извършва с мултимедия и се състои от лекции, упражнения (разглеждане и решаване на казуси) и демонстрационни експерименти в час. На студентите се предоставят текстове към лекциите, както и самите лекции в .pdf-формат.
Преподавател(и):
проф. Стефан Матеев д.н.
доц. Пенка Христова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
След успешно завършване на курса студентите ще знаят
- принципите на планиране и провеждане на експерименти в областта на когнитивната наука и на поведенческите науки
- методите на извличане на данни от експериментални изследвания в областта на когнитивната наука
Студентите ще могат:
- самостоятелно да планират експериментални изследвания
- да измерват различни аспекти (например бързина, вярност и точност) на изпълнение на перцептивни и когнитивни задачи
- да разбират и да оценяват критично текстове, които съдържат експериментални изследвания
Предварителни изисквания:
От студентите се изисква добро познаване на материала по математика от гимназията и поне първоначални познания по описателна статистика.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Английски
Теми, които се разглеждат в курса:
- Experiment versus observation. Levels of manipulation of variables. Causality.
- Steps of scientific research. Formulation of scientific problems and hypotheses. Ethical issues in experiments with human participants.
- Variables in experiments. Scales of measurement. Independent, dependent and extraneous variables. Experimental errors. Validity and reliability.
- Control of extraneous variables. Randomization, balancing, counterbalancing. Sampling techniques.
- Experimental designs. Within-subjects, between-subjects and mixed designs. One-way and factorial designs. Simple effects, main effects, interactions and their interpretations.
- Evaluating human performance. The reaction/response time. Treatment of response time distributions. Simple and choice reaction times. Speed and accuracy of responses.
- The detection performance. The “yes-no” method.
- Signal detection theory. Indexes for performance and criterion
- The “yes-no” procedure. Index “correct responses” The receiver-operating characteristic.
- Detection versus discrimination. The forced-choice procedures. The “same-different” procedure.
- Accuracy of performance. The psychometric curve. Subjective equality and its measurement
- Precision of performance. Thresholds for detection and discrimination and their measurement. Weber fractions
- Indirect scaling. Relation between sensitivity and subjective values of stimuli. Paired comparisons. Multidimensional scaling
- Direct scaling. Direct magnitude estimation, methods of single stimuli and equal appearing intervals.
- Interpretation of differences between measurements. Effect size versus statistical significance
Литература по темите:
Курсът е изготвен въз основа на следните по-главни литературни източници
1. Gould, J.E. (2002) Concise handbook of experimental methods for the behavioral and biological sciences. Boca Raton: CRC Press
2. Krauth, J. (2000) Experimental design. A handbook and dictionary for medical and behavioral research. Amsterdam: Elsevier
3. MacMillan, N.A. and Creelman, C.D. (2005) Detection Theory: A user's guide. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Ass.
4. Schiffman, H.R. (2003) Psychophysics. In: Davis, S.F. (Ed) Handbook of research methods in experimental psychology, Chapter 20. Oxford, Blackwell Publishing Ltd.
5. Torgerson, W.S. (1958) Theory and methods of scaling. New York: John Willey
Средства за оценяване:
Две самостоятелни разработки по 50%