ADMM116 Взаимодействие на публичната администрация със структурите на гражданското общество

Анотация:

Курсът си поставя следните цели:

• Да запознае студентите от магистърска програма „Лидерство и публичен мениджмънт“ с възможностите, които предоставя взаимодействието между публичната администрация и структурите на гражданското общество при осъществяването на държавните и общинските политики.

• Да развие уменията им за работа както в публичната администрация, така и с и в неправителствените организации.

прочети още
Лидерство и публичен мениджмънт

Преподавател(и):

доц. Юлияна Гълъбинова  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• Как функционира триединната структура на обществото – държавен, частен и граждански сектор;

• Защо е полезна работата в и с гражданския сектор.

2) могат:

• да се развиват като успешни специалисти и лидери в своите професионални области;

• да ценят и развиват взаимодействието със структурите на гражданското общество;

• да учредяват и управляват нестопански организации.


Предварителни изисквания:
Бакалаври със специалности от обществените и социалните науки, магистри от магистърска програма „Лидерство и публичен мениджмънт“.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Неправителственият сектор в България
  2. Целите и стратегиите на НПО и потребностите на обществото
  3. Правен и обществен статут на структурите на гражданското общество
  4. Ефективното управление на организациите с идеална цел – умения и роли.
  5. Доброволчеството – лична или обществена кауза?
  6. Публични кампании за набиране на средства за благотворителни дейности
  7. Финансиране на нестопанските организации чрез проекти и насърчаването им от държавата
  8. Връзките с обществеността – среща на държавния, частния и неправителствения сектори
  9. НПО и медиите
  10. Взаимодействието между публичната администрация и НПО - практики и ползи

Литература по темите:

Основна

Дайнов, Евгений. Гражданско общество и развитие: Участието на неправителствените организации. 2001.

Дохчева-Леонтиева, Даниела. Ивайло Кусев. Мениджмънт на нестопанските организации със социална насоченост. 2000.

Дракър, Питър Ф. Управление на организации с идеална цел: Принципи и практика. С., Съюз на бълг. фонд. и сдружения, 1997.

Държавата и нестопанските организации като партньори. Международен център по нестопанско право.2000.

Желязкова, Таня. Гражданското общество – реалност между аргументите на оптимиста и песимиста. – Демократически преглед, кн. 47, лято 2001.

Закон за юридическите лица с нестопанска цел.

Котлър, Филип. Алън Андреасен. Стратегически маркетинг за нестопанските организации. С., Класика и стил , 2005.

Маврова, Беатриче. Управление и контрол на организация с нестопанска цел. С., Албатрос, 1999.

Методиев, Методи и др. Работа със средствата за масова информация за организации с идеална цел. С., Инст. за устойчиви общности, 1999.

Тофлър, Алвин и Хайди. Новата цивилизация. Политиката на третата вълна. С., 1995.

Трейси, Брайън. Силата на самоувереността. Бъдете неудържими, неустоими и безстрашни във всяка ситуация. 2013.

Хофстеде, Хеерт . Култури и организации. Софтуер на ума. С., Класика и стил , 2001.

Barbeito, Carol L. Human resource policies and procedures for nonprofit organizations. 2004.

BoardSource. The Handbook of Nonprofit Governance.2010.

Courtney, Roger. Strategic management for voluntary nonprofit organizations. 2002.

Ferguson, David Strelecky. Nonprofit Organizations. 2008.

Holland, Thomas P. , Roger A. Ritvo. Nonprofit organizations: principles and practices.2008.

Koteen, Jack. Strategic management in public and nonprofit organizations.1997.

Rainey, Hal Griffin. Understanding and managing public organizations. 2003.

Допълнителна

Bryson, John Moore. Strategic planning for public and nonprofit organizations. 2004.

Pynes, Joan E. Human Resources Management for Public and Nonprofit Organizations. 2008.

Средства за оценяване:

• тест – 10 %;

• писмени задачи – 40 %;

• практически задачи - 50 %.

Участие и активност на студента по време на занятия, успешно представяне на собствени практически разработки, добра писмена култура.

• Междинният (или финалният тест) обхваща преминатия теоретичен материал до момента и прилагане на придобити умения, което се оценява със средна оценка от 2 до 6.

• Активността на студента в час се измерва с бонус точки от вътрешна система за оценяване на постиженията в курса, която включва броя на неговите успешни изказвания, изпълнени задачи и ефективни решения, приложими в практиката;

• Курсова работа (ако бъде избрана)се разработва по определена от преподавателя тема и се защитава пред него и студентите от курса с оценка по-висока от добър 4, което съответства на 30% от текущото оценяване.

• Рефератът (ако бъде избран) е по избрана от студента книга от библиографията на курса. Рефератът се представя пред студентите в курса и се оценява от преподавателя, като на 20 % от текущото оценяване съответства реферат в обем от 10 до 15 стандартни страници, оценен с оценка добър 4 и по-висока;

• Практическите задачи са текущи задания за домашна работа, свързани с темите в курса, които се оценяват поотделно с предварително обявени проценти, които се събират в края на оценявания период.