MBAM187 Конкурентоспособност и бизнес развитие
Анотация:
Курсът “Конкурентоспособност и бизнес развитие” обхваща основните принципи, теоретични постановки и практики на разглежданата тематика. Представя теорията и практиката на съвременната конкуренция, въздействието и тенденциите в интеграционните процеси и глобализацията. Поставя акцент върху двигателите на конкурентоспособността като научно-технологическата компонента, организацията на производството и търговията и др. Разглежда техниките и подходите за бизнес развитие. Наред с основните концепции и тенденции, вниманието се насочва към съвременната дискусия по проблематиката в стремеж към задълбочаване и обогатяване на нейния анализ.
Основните цели на курса са:
• да обхване комплексната картина в областта на конкурентоспособността и бизнес развитието;
• да разшири и затвърди знанията и уменията за изследване и анализ на факторните влияния върху конкурентоспособността и бизнес развитието;
• да затвърди уменията за аргументирана дискусия по въпросите за насърчаване и подобряване на конкурентоспособността;
• да формира умения за разработване на конкурентни стратегии за управление и бизнес развитие.

Преподавател(и):
доц. Ангел Георгиев д-р
доц. Юлиана Хаджичонева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• теорията и практиката на съвременната конкуренция и на измерването на конкурентоспособността;
• състоянието и определящите компоненти за ефективно и иновационно развитие;
• състоянието и тенденциите в развитието на публичната и бизнес средата във взаимовръзка с конкурентоспособността, интеграционните процеси и глобализацията;
• конкурентни стратегии за управление и бизнес развитие.
2) могат:
• да се ориентират бързо в проблематиката, касаеща конкурентоспособността и нейното подобряване и насърчаване;
• да интерпретират и анализират компонентите на бизнес средата и на конкурентоспособността, като дават аргументирани предложения за взимане на управленски решения;
• да предлагат и прилагат съвременни техники и подходи за бизнес развитие.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
• в областта на основи на управлението, конкурентоспособност и бизнес среда, стратегическо управление (препоръчително).
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Основна:
1. Георгиева Т. и др. (2014). Анализ на конкурентоспособността на българската икономика. София: Център за изследване на демокрацията
2. Георгиев Р. (2013). Стратегиране и конкурентоспособност. София: ПринтМедия
3. Калецки А. (2013). Капитализъм 4.0: Раждането на новата икономика след кризата. София: Класика и стил
4. Портър М. E. (2004). Конкурентното предимство на нациите. София: Класика и стил
Допълнителна:
5. Ковачев А. (1997). Бизнес среда. Велико Търново: Абагар
6. Ковачев А. (2008). Развитие на икономическите системи. София: Университетско издателство “Стопанство”
7. Dunning J. H. (2013). Multinationals, Technology & Competitiveness. NY: Routledge
8. Ivanchevich J., P. Lorenzi and St. J. Skinner. (1994). Management: Quality and Competitiveness. Burr Ridge, Boston, Sydney: Irwin
9. Hitt M., R. D. Ireland and R. E. Hoskisson. (2013). Strategic Management: Competitiveness and Globalization: Cases. 10th Edition. Mason: South-Western
10. Porter М. E. (1985). Competitive Advantage : Creating and Sustaining Superior Performance. NY: The Free Press
11. Porter М. E. (1998). Competitive Strategy : Techniques for Analyzing Industries and Competitors. NY: The Free Press
12. Боева Б. (2012). Корпоративно управление и международна конкурентоспособност, Научни трудове, Том 3/2012, София: Издателски комплекс – УНСС
13. Иванов А. и Ю. Хаджичонева. (2014). Подходи за изследване на влиянието на бизнес средата върху конкурентоспособността. Бизнес средата в България. Сборник ХТМУ. София: ХТМУ
14. Илиев, Й. (2014). Процесът на реиндустриализация – стратегическо предизвикателство пред националната икономика. Икономическа мисъл. 6/2014. София: БАН
15. Стиглиц Дж. (2016). Еврото. София: Изток-Запад
16. Стиглиц Дж. (2014). Цената на неравенството. Как днешното разделено общество застрашава бъдещето ни. София: Изток-Запад
17. Стиглиц Дж. (2003). Глобализацията и недоволните от нея, София: Университетско издателство „Стопанство“. Инфодар
18. Хаджичонева Ю. (2014). Сравнителен нализ на методологическите подходи за изследване на конкурентоспособността. Сборник ХТМУ. София: ХТМУ
19. Krugman P. (1994). “Competitiveness: A Dangerous Obsession”, Foreign Affairs, March/April Issue 1994, http://www.foreignaffairs.com/articles/49684/paul-krugman/competitiveness-a-dangerous-obsession?nocache=1
20. БСК. Конкурентоспособност на България. 2013: http://www.bia-bg.com
21. БСК. Изследвания на бизнес средата: http://www.bia-bg.com
22. Национален Статистически институт: www.nsi.bg
23. International Institute for Management Development. World Competitiveness Ranking: http://www.imd.org
24. Eurostat: http://ec.europa.eu/eurostat/web/main/home
25. OECD: http://www.oecd.org
26. World Bank. Doing Business: http://www.doingbusiness.org
27. World Economic Forum. The Global Competitiveness Report: http://www.weforum.org
Средства за оценяване:
Курсът се провежда в интерактивна форма. Участието на студентите в дискусиите се отразява на текущото и на крайното оценяване.
Текущото оценяване на студентите се извършва чрез разработване на курсова работа по избрана и предварително съгласувана с преподавателя тема, представяне на резултатите от разработката и участие в дискусиите по време на курса.
Коректното използване на литературните източници е важно изискване при изготвяне на курсовите работи.