MUSM149 Постановъчна работа
Анотация:
• Да запознае студентите с основите на постановъчната работа.
• Изучаване на основните принципи на постановъчната работа и режисура, пречупени през българската фолклорна традиция и душевност.
• Да подготви студентите за възприемане спецификата на българското фолклорно изкуство и пресъздавайки го творчески в съвременността да запазят красотата на типично българските образци.
• Връзката между постановка и режисура.
• Работата на хореографа – режисьор.
Преподавател(и):
гл. ас. Маргарита Кръстева-Стойчевска д-р
Мария Каралеева
Описание на курса:
Компетенции:
КОМПЕТЕНЦИИ:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Студентите да познават основните положения в постановъчната работа;
• Да познават опита на различни български хореографи в областта на постановката на танца;
• Да могат да поставят камерни и други типове танци;
• Да познават спецификата на фолклорната режисьорската работа
• Основните компоненнти при режисирането на фолклорни танцови и други спектакли
2) могат:
• да изграждат действените форми във фолклорната хореография.
• да режисират различни фолклорни спектакли;
Предварителни изисквания:
Да са изучавали танци и импровизация.
Форми на провеждане:
Дистанционен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Основни положения в постановъчната работа. Теоретични основи на композицията.
- Конструкция, структура и композиция.
- Художествена форма и композиция.
- Композиция на танца. Художествена форма и композиция.
- Особености на танцовата постановка.
- Запознаване с типовете танци – дивертисмент, сюита и др.
- Примери от работата на български и световни хореографи.
- Постановката като комплекс от задачи и решения.
- Камерен танц.
- Постановка на базата на Пайдушко хоро. Разработка на камерен танц на базата на Копаница.
- Постановъчна работа в групата по предварително зададени задания на студентите.
- Елементи на сцената. Ляво и дясно. Ролята на изпълнителите.
- Пространствено разположение на участници. Движенията на танцьорите като средство на композицията.
- Хореографията като език и текст. Изобразителни и изразителни средства.
- Времето и пространството като композиционни фактори. Композиционни закономерности.
Литература по темите:
1. Дженев, К. Кинетография, Наука и изкуство. С. 1979.
2. Стуколкина, Н. Четыре экзерсиса, Всероссийское театралное общество. М., 1972 г.
3. Дженев, К., К. Харалампиев. Теория за строежа на движенията в българската народна хореография, Наука и изкуство, С., 1965.
4. Въгларов, С. Български народни хора, Медицина и визкултура. С., 1967.
5. Абрашев, Г. Въпроси на хореографската теория, Наука и изкуство, С., 1989.
6. Петров, Кр. Български народни танци от Северозападна и Средна Северна България, Народна просвета, С., 1986.
7. Петров, Кр. Български народна хореография от Североизточна България - Добруджа, Просвета, С., 1993.
8. Джуджев, С. Българска народна хореография, издателство на МНП, С., 1945.
9. Кацаров, Р. Български танцов фолклор, Просвета, С., 1955.
10. Дженев, К., К. Харалампиев. Универсален танцопис, Наука и изкуство. С., 1971.
11. Янакиев, Йо. Български танцов екзерсис, УИ “Неофит Рилски”. Б., 2000.