MHRB217 Системи за атестиране на човешките ресурси. Добри практики
Анотация:
Курсът е с хорариум от 30 академични часа, с различни форми на учебна натовареност:
І. Самостоятелна работа с учебни материали
• Работа с учебна книга - четене, рефлексия на опита, формиране на концепция, извършване на включените упражнения и изпълняване на задания за анализ и проучване на работната среда и практика.
• Работа по проблеми със статии и литературни източници.
• Работа с електронни ресурси.
• Разработване на оценявано и рецензирано от преподавателите текущо задание, индивидуализиращо работата на всеки студент.
• Разработване на групови проекти
ІІ. Работа в група и участие в работни семинари, изискващи активно участие и включване от страна на студентите в дискусиите и упражненията за трениране на умения и разбиране
• Участие в учебни семинари, в които с активни методи на обучение се разрешават възлови проблеми и се формират и усъвършенстват необходими личностни качества.
• Участие в самоподпомагащи се групи и виртуални екипи за дискутиране и решаване на учебни и работни проблеми.
• Участие в синхронни и асинхронни електронни дискусии, модерирани от преподавателя.
• Участие във видео - конфрентни семинари.
Основните цели на курса са:
• Да идентифицира основните фактори, които влияят върху изпълнението и ефективността на персонала и как постиженията им могат да бъдат подобрени
• Да опише основните начини, чрез които мениджърите могат да допринесат за усъвършенстване на персонала
• Да представи начини за разпознаване на проблемите, които възникват при осигуряване на равни възможности при усъвършенстване н персонала
• Да представи схемите за атестиране на персонала и начините за тяхното практическо използване.
Преподавател(и):
доц. Мария Иванова д-р
доц. Димитър Панайотов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• как различните външни и вътрешни фактори влияят върху изпълнението на персонала
• стъпките за определяне потребностите от развитие на персонала
• схемите за атестиране.
2) могат:
• да дефинират различните типове персонал
• да предлагат действия за подобряване изпълнението на работата.
• Да правят разлика между функциите, свързани с със задачата, поддръжката и да съзнават яхната важност за ефективността на персонала;
• Да препоръчват подходящи методи за реализация на усъвършенстването на персонала
• Подготви и проведе прецизно атестиране на персонала;
Предварителни изисквания:
• Познаване и разбиране на основните концепции за управление
• Познаване и разбиране на същността и значението на управлението и развитието на човешките ресурси
• Познаване на функцията „управление на персонала”
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Фактори влияещи върху ефективността на работата на персонала Външни фактори Вътрешни фактори
- Оценка на индивидуалното изпълнение Усъвършенстване на системата за изпълнението
- Усъвършенстване на персонала Значение на усъвършенстването на персонала Ролята на мениджъра в усъвършенстването на персонала
- Отчитане потребностите от усъвършенстване Клопки и дилеми
- Подобряване резултатите от работата Атестиране
- Преглед на работата Даване и получаване на обратна връзка
Литература по темите:
Иванова, М., (2022). Състояние на пазара на труда в условията на многообразна криза, в сборник "Икономическо развитие и политики: реалности и перспективи. Предизвикателства и рискове в условията на наслагващи се кризи" на Институт за икономически изследвания – БАН, София: Издателство на БАН „Проф. Марин Дринов“, 622 стр., ISBN 978-619-245-327-5. https://www.iki.bas.bg/files/book-conference-2022.pdf
Иванова, М., (2020) „Дигиталната трансформация и управлението на човешките ресурси – позитивната концепция“, International Journal Of Sciences And Arts, Volume 1, стр. 58 – 75, Издание на Институт за наука, уметност, култура и спорт Куманово, ISSN 2671-3551.
Иванова, М. (2020) Професионалната дигитална грамотност и трансформацията на лидерите, в Сборник статии от Международната научна конференция „Икономическо развитие и политики: реалности и перспективи“, стр.800 – 811, Издателство на БАН „Проф. Марин Дринов“, София, ISBN 978-619-245-039-7
Иванова, М. (2020) „Новата дигитална грамотност и човешкият капитал – парадигма за успешна адаптация и конкурентоспособност в условията на четвъртата индустриална революция ", в „Българската мечта – позитивната концепция“ от Поредица „Лидерство, общество, стратегически визии“, съставител доц. д-р Д. Панайотов, стр. 165 – 178, Издателство на Нов български университет – София, ISSN 2630-4905.
Армстронг, М., Наръчник за управление на човешките ресурси, „Делфин”, 2001
Centre for Research into European Human Resourse Management (1993)
Flexible Working Patterns in Europe, Cranfield School of Management;
Handy, C. (1985) Understanding Organisations, Penguin
Janis, I.J. (1972) Victims of Groupthink, Houghton Mifflin
Средства за оценяване:
Студентът получава крайна оценка от текущ контрол 50% и интегриращ изпит 50%.