MUSM125 Оркестрация за симфоничен оркестър I част
Анотация:
Курсът се състои от 30 часа разпределени в рамките на един сместър и е предназначен за студенти от Магистърска програма „Композиция и дирижиране“ - Специализация Композиция.
Курсът е I част от група от 2 аудиторни курса, разпределени в два семестъра от обучението на студентите.
Курсът има за цел да изследва и разгледа развитието на европейските музикални практики в развитието на оркестровата музика, де придобие основни познание за музикалните инструменти, като част от оркестровия апарат.
Студентите се запознават с основни теоретични постановки в оркестрацията, с развитието на оркестровите състави през различните стилове и епохи.
Преподавател(и):
проф. Георги Арнаудов д-р
проф. Стефан Драгостинов д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Основни музикални практики в оркестрацията.
• Имат обогатени научни познания за развитието на различните техники за оркустриране
• Най-нови световни тенденции в теорията и практиката на симфоничната оркесрация.
2) могат:
• Да работят с оркестровия апарат
• Да изследват различни негови функции и породени от това смисли
• Да реализират оркестрации и експериментират с различни състави на оркестъра.
• Да работят с основни стилови категории.
Предварителни изисквания:
• Да са работили и участвали активно в отделните и предишни фази на обучението.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Индивидуален с корепетитор
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Оркестър. Видове оркестри. Лекция 2 ч.
- Историческо развитие на оркестровия апарат. Лекция 2 ч.
- Партитура. Обеми в оркестъра. Лекция 2 ч.
- Функции на отделните оркестрови групи. Лекция 2 ч.
- Полагане на мелодия в отделните оркестрови групи. Лекция 2 ч.
- Полагане на хармония в отделните оркестрови групи. Лекция 2 ч.
- Самостоятелна употреба на оркестровите групи. Струнни инструменти. Лекция, упражнения 4 ч.
- Самостоятелна употреба на оркестровите групи. Дървени духови инструменти. Лекция, упражнения 4 ч.
- Самостоятелна употреба на оркестровите групи. Медни духови инструменти. Лекция, упражнения 4 ч.
- Смесване на различни оркестрови групи върху различни плоскости. Лекция, упражнения 4 ч.
- Оркестрово Tutti. Лекция 2 ч.
Литература по темите:
• Абрашев, Божидар. Симфонична оркестрация. Общи положения, София, Музика, 1996, 560 с.
• Абрашев, Божидар. Музикални инструменти, София, Музика, 1995, 288 с.
• Абрашев, Божидар. Илюстрована енциклопедия на музикалните инструменти, София, Кибеа, 2000, 322 с.
• Големинов, Марин. Проблеми на оркестрацията, София, Наука и изкуство, 1966, 519 с.
• Римский-Корсаков Н.А. Основы оркестровки, Российское музыкальное издательство. Типография М. М. Стасюлевича. T.I. (Текст). - XIV, 180, [2] с.: ноты. Т.II. (Партитурные образцы). – [2], 333, III с. 24,5х16,5 см. 1913,
• Adler, samuel. Study Of Orchestration. WW Norton, 2002
• Berlioz, Hector. A Treatise Upon Modern Instrumentation and Orchestration. Kessinger Publishing, 2007. 206 р.
• Blatter, Alfred. Instrumentation and Orchestration. Schirmer, 1997, 508 p.
• Jeppesen, Knud Counterpoint: the polyphonic vocal style of the sixteenth century. trans. by Glen Haydon, with a new foreword by Alfred Mann. New York. 1992, 320 p.
• Lang, Berel. The Concept of Style, NY, Cornell University Press; Rev Exp Su edition, 1987, 320 p.
• Vicentino, Nicola. Ancient Music Adapted to Modern Practice. Edited by Claude V. Palisca; Translated by Maria Rika Maniates. Yale University Press, Nov 27, 1996 - 560 p.
• Schoenberg. Arnold. Theory of Harmony. University of California Press 2010, 472 p.
• Schroeder, Carl. Harmony and Theory: A Comprehensive Source for All Musicians. Musicians Institute Press, 1998, 160 p.
Средства за оценяване:
ТЕСТ 25 %
ПИСМЕНИ ЗАДАЧИ 40 %
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 15 %
УСТЕН ИЗПИТ 15 %
ПРЕЗЕНТАЦИЯ 15 %