CASM169 Кино и психоанализа - приложни аспекти

Анотация:

Курсът представя в сравнителен план избрани теми от психоанализата, аналитичната психология и екзистенциалната психология като интерпретативна рамка за анализ на мотиви, фигури и формални решения в съвременната аудиовизуална култура.

Курсът цели:

•да разшири подходите за анализа на аудиовизуалната култура като потърси допълващите се ракурси в различните психологически школи при разбирането и създаването на визуалните текстове.

•да предложи пространство за творческа работа по индивидуални проекти.

прочети още
Филмово и телевизионно изкуство

Преподавател(и):

преп. Ангелина Василева  

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

знаят:

•определени полета от фройдовата психоанализа, аналитичната и екзистенциалната психология и да работят с тях като с интерпретативни инструменти;

могат:

•да разработват и оценяват на тази основа собствените си творчески проекти.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:

• култура в областта на визуалните изкуства и литературата.



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Семинар

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Въведение в темите и организацията на курса. Начало и развитие на психоанализата: фигури, теории, ключови идеи. Кино и психоанализа.
  2. Менталната топография на психиката и понятие за несъзнаваното при Фройд и Юнг."Фройд: тайната страст", Дж. Хюстън, 1962, The Soul Keeper, Роберто Фаенца, 2002
  3. Фантазмения регистър на Фройд. Инфантилни фиксации и регресии в развитието на либидото и Аз-а – всемогъщество, орални/анални фантазии. Прочити на филми.
  4. Фантазмения регистър на Фройд. Едип, кастрационен комплекс. Предедипови интроекции на свръх-Аза. Демоничното / Гнусното/ Сюблимното като проекции на сексуална динамика. Прочити на филми.
  5. Фройдовата анализа на сънищата. Методи за анализи на сънища в художествените произведения. Прочити на филми.
  6. Мазохизъм, нарцисизъм, дисоциативни личностни разстройства. Прочити на филми.
  7. Характерова патология и типове психоаналитични характери. Прочити на филми.
  8. Психоаналитичен анализ на характерите и символиката на сюжетните решения. Прочити на филми.
  9. Психоанализа на културните парадигми: културата и нейното несъзнавано. Прочити на филми.
  10. Феноменология на архетипите в сънищата и наративите. Его, Персона, Сянка, Анима/Анимус. Прочити на филми.
  11. Феноменология на архетипите в сънищата и наративите. Цялостна личност/ Старият мъдрец/Трикстерът/Вечното дете/Великата майка и пр. Прочити на филми.
  12. Архетипът в категориите на разказа. Его, индивидуация и пътешествието на героя в различните наративи и жанрове. Прочити на филми.
  13. Текущо оценяване.
  14. Текущо оценяване.
  15. Текущо оценяване.

Литература по темите:

Teresa De Lauretis, Freud's Drive: Psychoanalysis, Literature and Film (Language, Discourse, Society), 2008

Steven Jay Schneider, The Horror Film and Psychoanalysis: Freud's Worst Nightmares, Cambridge University Pressq 2004

Glen O. Gabbard, Psychoanalysis and Film,Karnac Books, 2001

McGowan, Todd, The real gaze : film theory after Lacan, State University of New York Press, 2007

D. N. Rodowick, The Difficulty of Difference: Psychoanalysis, Sexual Difference and Film Theory, Routledge,2013

Jean-Michel Rabaté, Knots : Post-Lacanian Psychoanalysis, Literature and Film, Routledge, 2020

E. Ann Kaplan (editor), Psychoanalysis and Cinema, Routledge,1990

Vicky Lebeau, Lost Angels: Psychoanalysis and Cinema, Routledge,1995

Sabbadini, Projected Shadows: Psychoanalytic Reflections on the Representation of Loss in European Cinema,Sabbadini,2007

Kaja Silverman, The Acoustic Mirror: The Female Voice in Psychoanalysis and Cinema (Theories of Representation and Difference), Indiana University Press,1988

Janet Bergstrom, Endless Night: Cinema and Psychoanalysis, Parallel Histories,University of California Press, 1999

Andrea Sabbadini, Laura Mulvey, The Couch and the Silver Screen: Psychoanalytic Reflections on European Cinema, Routledge,2003

Vincent F. Rocchio, Cinema of Anxiety: A Psychoanalysis of Italian Neorealism, University of Texas Press, 1999

Julián Daniel Gutiérrez-Albilla, Queering Buñuel: Sexual Dissidence and Psychoanalysis in his Mexican and Spanish Cinema, I.B.Tauris,2008

Todd McGowan, Sheila Kunkle, Lacan and Contemporary Film, Other Press,2004

Nurten Birlik, Tugce Cankaya, Lacan in Literature and Film: A Closer Look at the Formation of Subjectivity in Lacanian Epistemology, Academica Press, Year: 2015

Steve Nolan, Film, Lacan and the Subject of Religion: A Psychoanalytic Approach to Religious Film Analysis, Continuum,2009

Matthew Flisfeder (auth.), The Symbolic, the Sublime, and Slavoj Žižek’s Theory of Film, Palgrave Macmillan US, 2012

Ian Fraser, Political Theory and Film: From Adorno to Zizek, Rowman & Littlefield International, 2018

Slavoj Zizek, Everything You Always Wanted to Know about Lacan: But Were Afraid to Ask Hitchcock, 1992

Slavoj Zizek, Enjoy Your Symptom!: Jacques Lacan in Hollywood and Out, Routledge, 1992

Slavoj Zizek, The Fright of Real Tears: Krzystof Kieslowski between Theory and Post-theory, 2001

Slavoj Zizek, Looking Awry: An Introduction to Jacques Lacan through Popular Culture, The MIT Press, 1992

Slavoj Žižek, Lacan in Hollywood, Turia & Kant,2000

Slavoj Žižek - The Pervert's Guide To Cinema, 2006

Jean Laplanche, J. B. Pontalis, The Language of Psycho-Analysis, W. W. Norton, 1974