CREM012 Есето-новият Пан-жанр (от Монтен до Дерида)
Анотация:
Курсът има практическа и творческа насоченост. Целта му е, след като запознае студентите с произхода и параметрите на жанровата форма есе, да изгради у тях умения за създаване на текстове в този жанр. Часовете ще протичат основно под формата на устни и писмени упражнения с игрови и аналитичен характер, които, от една страна, провокират креативно и нестандартно мислене, а от друга - технически отработват различни елементи и етапи от създаването на цялостен есеистичен текст.
Преподавател(и):
доц. Биляна Курташева д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
основни образци и параметри на есеистичния жанр
2) могат:
да създават собствени есеистични текстове
Предварителни изисквания:
•обща грамотност на български език
• обща литературна култура
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
Американски есета, т. І. Дянков, Кръстан, съст. София: УИ “Св. Климент Охридски”, 1996.
Барт, Ролан. Въображението на знака. София: Народна култура, 1991.
Бродски, Йосиф. По-малко от единица. София: Факел Експрес, 1997
Дерида, Жак. Апории. София: Критика и хуманизъм, 1998
Защо сме такива? В търсене на българската културна идентичност (Есета). Еленков, Иван и Румен Даскалов, съст. София: Просвета, 1994.
Ман, Томас. Литературна есеистика в два тома. София: Наука и изкуство, 1978.
Монтен, Мишел дьо. Опити. Книга I, II, III. София: Наука и изкуство, 1980.
Ортега-и-Гасет, Хосе. Есета в два тома. София: УИ “Св. Климент Охридски”, 1993.
Съвременно британско есе. Тематичен брой на сп. „Панорама”, бр. 1, 2001
Угрешич, Дубравка. Американски речник. София: Стигмати, 1999.
Улф, Вирджиния. Собствена стая. София: Хемус, 1999.
Херберт, Збигнев. Варварин в градината. София: Стигмати, 2000.
Средства за оценяване:
Формиране на оценката:
• участие в дискусии, в устни и писмени упражнения по време на семинарите;
• минимум 2 цялостни есета разработени в течение на семестъра във връзка с обсъждани теми и похвати на писане