APTM102 Специализирани видове туризъм (религиозен, винен и др.)

Анотация:

Целта на курса е да запознае студентите със специализираните видове туризъм и тяхното развитие в България и по света. Предмет на основната част от предлаганите теми са същността и значението на различните видове туризъм и мястото им в съвременната туристическа индустрия. В рамките на курса се представят накратко историята, развитието и значението на културния туризъм някои видове културен туризъм (религиозен, образователен, фестивален, туризмът, свързан с културно-историческото наследство, винен, както и същността на екологичен, кулинарен и др.

Сред основните теми на курса са спецификите на отделните видове специализиран туризъм, техните публики, послания и проблеми у нас. Проследяват се развитието им в практиката на българския туризъм, различните рекламни и PR кампании за тяхното популяризиране и най-известните специални фестивали и събития, свързани с тях.

Курсът включва анализиране на добри български и световни практики и тенденциите, свързани с популяризиране на съвременния културния туризъм - чрез новите медии и социалните мрежи, чрез представянето на страната в Интернет пространството, на международните и националните туристически изложения и борси и др. В рамките на курса се планират дискусии по различни теми, анализ на случаи от практиката, разработване на самостоятелни курсови работи, посещение и отразяване след това на конкретни събития в областта на културния туризъм и др.

прочети още
Културен туризъм

Преподавател(и):

доц. Соня Алексиева  д-р

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) ще знаят:

- основни определения и ключови понятия в културния туризъм и различните видове специализиран туризъм

- кои са най-интересните видове културен туризъм и мястото им в съвременната туристическа индустрия

- как се подготвя, организира и финансира рекламирането и промоцирането на различните видове специализиран туризъм у нас и в чужбина

- кои са подизпълнителите и партьорите при организацията на културния туризъм (държавни и общински институции и организации, неправителствен сектор, културни, образователни и музейни институции, туристически бранш и др.)

2) ще могат:

- да разграничават и представят различните видове културен туризъм

- да анализират силните и слабите страни на специализираните видове туризъм и развитието им у нас

-да подготвят проекто-план за съвместната работа на публичната администрация, местната общност и различните заинтересовани страни за увеличаване на потенциала на културния туризъм

-да подготвят проекто-план за специализирани маршрути за български и чуждестранни туристи


Предварителни изисквания:

ПРЕДВАРИТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ:

Студентите да имат знания и/или умения:

• първоначални знания по пъблик рилейшънс

• първоначални знания по реклама



Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Литература по темите:

Монографии, книги, публикации:

Алексиева, С., Връзки с обществеността на културния туризъм, С., 2004

Алексиева, С. История между сезоните – книга за БХРА ( том първи), С., 2003

Алексиева, С. История между сезоните – книга за БХРА ( том втори), С., 2004

Алексиева, С. Пъблик рилейшънс – Книга за това, което не може да се купи, а трябва да се спечели, С., 2008

Алексиева, С. България-Китай. Културен туризъм, С., 2010

Алексиева, С. Културният туризъм – мисията на Велико Търново, С., 2011

Алексиева, С., Практики на връзките с обществеността в областта на културния туризъм // Медии и обществени комуникации. Изд. УНСС / „Алма комуникация". 2009, № 2. Available from: [www.media-journal.info]

Алексиева, С., Популяризиране на културното наследство в града (успешни български примери). В: Годишник на департамент „Антропология”, НБУ, бр. 4, 2010 - http://ebox.nbu.bg/apl2010/index.php?p=5

Алексиева, С., Имиджът, комуникациите и публиките - водещи константи в международните туристически изложения // Медии и обществени комуникации. Изд. УНСС / „Алма комуникация". 2011, № 8. Available from: [ www.media-journal.info ]

Атанасова, Л., Маркетинг на взаимовръзките. Концептуална основа и практика, Габрово, 2009

Бокова, И., Маскарадът - културно наследство и локални практики.

В: Годишник на департамент „Антропология”, НБУ, бр. 4, 2010 - http://ebox.nbu.bg/apl2010/index.php?p=12

Доганов, Д., Маркетинг в туризма, С., 2000

Костов, Е., Културният туризъм, С., 2001

Котлър, Ф. Маркетинг съвети от А до Я, С., 2005

Котлър, Ф., Лий, Н., Корпоративна социална отговорност, С., 2011

Маринов, С., Маркетингово управление на конкурентоспособността на туристическа дестинация, Варна, 2006

Стамов, Ст., Никовска, Кр., Специализирани видове туризъм (част 1), Стара Загора, 2011

Стамов, Ст., Никовска, Кр., Специализирани видове туризъм (част 2), Стара Загора, 2011

Маринов, С., Съвременни видове туризъм, Варна, 2011

Марков, Ив. Апостолов, Н., Туристически ресурси, В. Търново, 2008

Нешков, М., Дъбева, Т., Милева, М.,Ракаджийска, С., Маринов, Казанджиева, В., Въведение в туризма, Варна, 2001

Рибов, М., Конкурентно предимство в туризма, С., 2005

Рибов, М., и колектив, Туризмът в ерата на качеството, С., 2008

Рибов, М., и колектив, Туристически дестинации, С., 2008

Томс, Ж., Георгиева, К., Инструменти за социални мрежи, С., 2011

Рийд, Дж., В крак с онлайн маркетинга, С., 2012

Сборници:

Сб. Туристическата наука и предизвикателствата на XXI век, Варна, 2005

Сб. Българският туризъм - приоритети за развитие, Варна, 2007

Сб. Основи на гостоприемството, С., 2007

Сб. Туризмът и устойчивото развитие на обществото, Варна, 2009

Сб. Винен туризъм, Варна, 2009

Сб. Културното наследство в съвременния град, С., 2009

Сб. Културният туризъм – бъдещето на България, Варна, 2010

Сб. Туризмът – предизвикателства в условията на икономическа криза, състав. и науч. ред. Соня Алексиева, НБУ, С., 2011

Специализирани списания:

HoReMag (архив)

Бакхус (архив)

Happy Weekend (архив)

Туризъм и отдих(архив)

Одисей (архив)

Черга(архив)

Травел (архив)

Интернет сайтове:

http://bulgariatravel.org/bg/ofitsialen_turisticheski_portal

http://thexperts.bg/

http://www.horemag.bg/

http://www.mi.government.bg/bg/themes-c240.html

http://www.unesco-bg.org/

http://www.unesco.org/new/en/

http://www.icomos.org/en/

http://www.unesco-centerbg.org/

http://www.pravoslavieto.com/

http://ninkn.bg/

http://www.sabori.bg/i.php/index.html

http://www.bacchus.bg/

http://www.divino.bg/

http://www.bgsommelier.com/

http://bulgariandrinks.com/

http://www.abtta.com/

http://www.batabg.org/index.htm?ReadForm

Средства за оценяване:

1. Участие и активност на студента по време на занятия – 10 %;

разработване на курсова работа (проект, реферат) – 30 %

решаване на казус – 10 %

решаване на задачи

самостоятелни задания – 30 %

посещение на събития с подготовка на проект/есе – 20 %

2. Дати на провеждане на текущия контрол:

- 31 октомври 2012 г.

- 20 ноември 2012 г.

- 19 декември 2012 г.

Крайна дата за предаване на курсова работа: 14 януари 2013 г. - сряда в деня на лекциите

При получена оценка среден (3) или слаб (2) на курсовата работа, студентът не може да бъде освободен с текуща оценка и се явява на изпит в рамките на сесията.

Допълнителни обяснения за изпитните материали и критериите за оценяване:

- предаване на две писмени работи или казуси през семестъра: курсова работа, проект и др. за текущо оценявене

- явяване на изпит през сесията - двукомпонентен: тест и отговор на въпрос по тема от тематичния план.

За допълнителна информация: консултации на доц. д-р Соня Алексиева - всеки понеделник - в Библиотеката, от 16.30 до 18.00 - веднага след стъкления вход откъдето се влиза - в залата със сините кресла при ксероксите.

E-mail: pr@pr-bg.eu и

salexieva@nbu.bg

Успешен семестър!