VIPM125 Композиция в цвят I част
Анотация:
• Курсът VIPM125 "Композиция в цвят I част" цели подготвянето на художници-живописци, които владеят основите на живописното претворяване и проявяват индивидуален художествено-естетически подход при решаването на композиционните задачи
• Всичко в живота извежда своето съдържание чрез реда на нещата. Чрез тях се създават социални структури. Така е и в изкуството. То фиксира отделни образци, сгъстява образната стойност в условната среда – полето на картина, където се разиграва човешкият опит.
• Художникът борави с пластичен език. Това са форми с конкретно съдържание, които се превеждат чрез определен композиционен ред в картинното поле. Този ред отговаря на желаната концепция.
• Най-просто казано композицията в една картина разпределя отделните компоненти от пластични връзки по най-добрия начин за да може идеята максимално да изрази себе си.
• Чрез изискване за композиционен резултат към определена тема се дава възможност на студента за самостоятелно творческо мислене и разиграване на експерименти, обучаващи в пластична култура и творческа свобода.
• Студентът придобива усет за оценка на резултата в търсенето на максимален образен израз.
Преподавател(и):
проф. Николай Майсторов
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
След успешно завършване на курса по дисциплината, студентите следва да са :
придобили професионални знания и умения за основните принципи на живописната композиция и възможност за успешна реализация на творческите си проблеми, както в етюдните задачи, така и в сферите на кавалетната живопис.
2) могат:
Студентите се научават да боравят с пластичен образен език и с живописни изразни средства да осъществяват успешна реализация на творческите си проблеми в живописната композиция.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат знания и/или умения:
1. Да знаят какво е композиция и пластичен образ.
2. Да имат отношение към цвета в пластичната композиция
3. Да имат познания за цвета и цветните хармонии, за линейната и въздушна перспектива, за пропорциите и пластично-анатомичните особености на човешката глава и фигура.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
Литература по темите:
• Основна литература:
• АВРАМОВ, Д., Естетика на модерното изкуство. - София: Наука и изкуство.,1969.
• БОЖКОВ, Атанас. Българско изобразително изкуство. – София: Септември, 1988.
• БАМЕС, Годфрид. Човешкото тяло. София: Труд , 2000
• РАЙЧЕВ, Румен. Цветовете в изкуството. – София: ЛИК
• ЦОНЕВ, Кирил. Технически наръчник на художника. - София: Наука и изкуство, 1957.- 210 с. : с ил.
• Kandinsky, V., Point & Line to Plane. - London: Dover Publication, 1980
• Допълнителна литература:
• Кенет, К., Голото тяло. – София: Бълг. худож., 1983
• Киплик, Д. И Техника на живописта. София: Наука и изкуство, 1956.
• Перюшо, А., Животът на Ван Гог. – София: Бълг. худож.,1981
• Фрай, Р., Въображение и рисунка. – София: Наука и изкуство, 1988
• Цонев, Кирил. Технически наръчник на художника. – София: Наука и изкуство, 1957. – 210 с.
• Чоканов, К. Пластична анатомия. -2. осн. прераб. и доп.изд. – София:Наука и изкуство,1974.
• Gage, J., Masters of Colour: Derain to Kandinsky. – London:Thame & Hudson Ltd., 2002
• Gombrich, E., The Story of Art. – London: Phaidon Press , 1972
• Gottfried, F., Gustav Klim. - Cologne: Taschen, 1991
• Greenberg, C., Art and Culture: Critical Essays - Boston : Beacon Press, 1961
• Honnef, K., Contemporary Art. – Cologne: Taschen, 1988
• Itten, J., The Elements of Color.- New York: Van Nostrand Reinhold , 1970
• Itten, J., Hagen, E., The Art of Color. - London: John Wiley & Sons, 1974
• Janson, H., History of Art. - New York: Harry N. Abrams, 1986
• Mayer, R. The artist’s handbook of materials and techniques.
• Moszynska, A., Abstract Art. - London: Thames and Hudson Ltd, 1990
• Overy, P., Kandinsky: The Language of the Eye, New York : Praeger , 1969
• Padgham, C., Saunders, J., The Perception of Light and Color, - G. Bell & Sons Ltd., 1975
• Stephenson, J. The materials and techniques of painting.
• Ulrich, B., Max Ernst, Cologne: Taschen, 1988
Средства за оценяване:
ПРАКТИЧЕСКА ЗАДАЧА 70%
КОНФЕРАНС 30%