CASB530 Перспектива

Анотация:

Перспективата като обща и единна теория на пространството обединява определен кръг от знания и като исторически обособила се наука с приложно-практическа ориентация обхваща три групи проблеми в сложна многопланова, нелинейна обвързаност (генезисна, историческа, теоретична, методологична):

1. Проблемите на човешкото зрение – зрителното възприятие;

2. Проблемите на изобразяването, законите на проектирането – обективна геометрия на пространството;

3. Проблеми на художественото изобразяване – субективна геометрия, интерпретация на пространството в пластическите изкуства.

От тази проблематика не се изключват и редица фундаментални философски (гносеологически, естетически) и исторически въпроси, проектирани в сферата на перспективата като: развитие на пространствените представи като част от еволюцията на човешкото съзнание, развитие на интерпретацията на пространството в пластическите изкуства, историческото развитие на перспективната теория, възпитанието на нехудожника в пространствено мислене, специалното възпитание на художника и други, които се смятат също за основни в обхвата на перспективната наука. Заедно с тези, в най-широката перспективна проблематика се включват и много въпроси от редица науки и дисциплини, явяващи се помощни в перпективната теория, както и такива, които се пораждат като следствие от тази теория и от неизчерпаемата природа на пластичните изкуства.

По този начин перспективата се явява помощна по отношение на различните специалности и по отношение на основните дисциплини, включващи в себе си рисунката и композицията. Тя има задача да ги подпомогне с необходимия минимум от начални и общовалидни познания. Заедно с това, общият дух на дисциплината е такъв, че тя трябва да спомогне за развитието на пространственото мислене при студента, който да създаде персонален-творчески и съвременен мироглед, както и активно отношение към пластичните стойности, необходими в творческия процес.

прочети още
Визуална естетика

Преподавател(и):

доц. Христо Добаров  

Описание на курса:

Компетенции:

Запознаване на студентите с основите на обективната и субективната геометрия на пространството. Това включва основен общообразoвателен теоретичен минимум по дескриптивна, проективна и перспективна геометрия, 3D система, сечения, взаимнопроникване, трансформация, морфология, работа с чертежи и мащаби, изграждане на пластична култура, необходима в творческия процес при създаване на крeн художествен продукт.

Развитие на пространствен рефлекс – изграждане на знания, умения, навици при боравене с тримерни обекти (групиране, разгрупиране, трансформации). Развитие на пластичната култура в творческия процес – основни познания при работа с форма, пластика, пространствени взаимодействия.


Предварителни изисквания:
средно образование

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

Литература по темите:

1. Чуховски, Петър. Конструктивна перспектива .С., 1968.

2. Чуховски, Петър. Бешков, рисунката и пространството. С., 1971.

3. Данов, Тодор. Композиция и изобразителни средства в архитектурната перспектива. С., 1977.

4. Раушенбах, Борис. Пространствени построения в живописта. С., 1984.

5. Раушенбах, Борис. Пространственные построения в древнерусской живописи. М., 1975.

6. Раушенбах, Борис. Системы перспективы в изобразительном исскустве - общая теория перспективы. М., 1986.

7. Мочалов, А. В. Пространство мира и пространство картины. М., 1983.

8. Гомбрих, Ернст Х. Изкуство и илюзия - изследване върху психологията на изображението в изкуството. С., 1988.

9. Панофски, Е. Смисъл и значение в изобразителното изкуство, С., 1986.

10. Арнхейм, Рудолф. Искусство и визуальное восприятие. Москва, 1974.

11. Arnheim, R. Visual Thinking. 1969.

12. White, Gwen. Perspective: A Guide for Artists, Architects and Designers.‎ B T Batsford, 2004.

13. Attebery, Craig. The Complete Guide to Perspective Drawing: From One-Point to Six-Point.Routledge, 2018.

14. Pastrana, Robert. Simplifying Perspective: A Step-by-Step Guide for Visual Artists. Routledge, 2014.

Средства за оценяване: