VIPB501 Натурни цветни студии - І част

Анотация:

„VIPB501 Натурни цветни студии - І част”

ЛЕКТОР: СТАНИМИР БОЖИЛОВ

• Курсът запознава студентите с характеристиката и специфичните особености на композицията и колористичното изграждане в живописта

• Пластичната форма е израз, азбучен образ за изразяване.

• Формата като провокация на идеи може да е носител на конкретни изображения от действителността или да бъде чиста, абстрактна форма, изразяваща свободната воля на артиста.

• За започващия да изучава изобразителни изкуства натурното обучение е задължително.

• За студента от трети курс човешката фигура е основа на провокативен учебен материал за поставяне на задачи, чрез които студентът култивира своя талант, за да може да се изразява чрез езика на пластичния образ.

прочети още
Живопис и стенопис

Преподавател(и):

доц. Венцислав Занков  д-р
преп. Станимир Божилов  

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1) знаят:

• спецификата на различните форми и техники на живописта

• Чрез натурата, подадена от натюрморта и фигурата студентът придобива знания по пропорции, светлосянка, отношение към линията и пространството

• основите на колористичната организация на формите

2) могат:

• С различни живописни средства да извеждат типажа и експресията на изобразяваната фигура.


Предварителни изисквания:
За да може студентът да решава поставените задачи за ІІІ курс, той трябва да е минал успешно програмата за І и ІІ курс.

ДА ИМА БАЗОВИ ЗНАНИЯ И УМЕНИЯ ПО ОСНОВНИТЕ ИЗОБРАЗИТЕЛНИ ДИСЦИПЛИНИ, ЗАСТЪПЕНИ В І и ІІ КУРС НА БП „Визуални изкуства”: РИСУВАНЕ, ЖИВОПИС, КОМПОЗИЦИЯ, ЦВЕТОЗНАНИЕ, ПЛАСТИКА, ПЕРСПЕКТИВА

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Живописни принципи за изграждане на натурата. Запознаване с класическите образци и канони. Натюрморт в предварително зададена колористична организация.
  2. Линия, локален тон и светлосянка – основен израз на пластичната форма.
  3. Начални етапи в работата по живописния етюд. Композиране, пропорциониране, улавяне на движението и конструиране.
  4. Завършващи етапи в работата по живописния етюд. Цветово, колористично изграждане, светлосянка и завършване на постановката.
  5. Композиционни проблеми при изграждането на гола фигура
  6. Локален цвят, реална цветност , психологическа характеристика и експресия на цвета.
  7. Пластично изграждане на полуфигура от натура в условна цветност.
  8. Портретен жанр, история, развитие. Роля на дрехата и драперията при живописното изграждане на фигура от натура.

Литература по темите:

• Основна литература:

• АВРАМОВ, Д., Естетика на модерното изкуство. - София: Наука и изкуство.,1969.

• БОЖКОВ, Атанас. Българско изобразително изкуство. – София: Септември, 1988.

• БАМЕС, Годфрид. Човешкото тяло. София: Труд , 2000

• РАЙЧЕВ, Румен. Цветовете в изкуството. – София: ЛИК

• ЦОНЕВ, Кирил. Технически наръчник на художника. - София: Наука и изкуство, 1957.- 210 с. : с ил.

• Kandinsky, V., Point & Line to Plane. - London: Dover Publication, 1980

• Допълнителна литература:

• Кенет, К., Голото тяло. – София: Бълг. худож., 1983

• Киплик, Д. И Техника на живописта. София: Наука и изкуство, 1956.

• Перюшо, А., Животът на Ван Гог. – София: Бълг. худож.,1981

• Фрай, Р., Въображение и рисунка. – София: Наука и изкуство, 1988

• Цонев, Кирил. Технически наръчник на художника. – София: Наука и изкуство, 1957. – 210 с.

• Чоканов, К. Пластична анатомия. -2. осн. прераб. и доп.изд. – София:Наука и изкуство,1974.

• Gage, J., Masters of Colour: Derain to Kandinsky. – London:Thame & Hudson Ltd., 2002

• Gombrich, E., The Story of Art. – London: Phaidon Press , 1972

• Gottfried, F., Gustav Klim. - Cologne: Taschen, 1991

• Greenberg, C., Art and Culture: Critical Essays - Boston : Beacon Press, 1961

• Honnef, K., Contemporary Art. – Cologne: Taschen, 1988

• Itten, J., The Elements of Color.- New York: Van Nostrand Reinhold , 1970

• Itten, J., Hagen, E., The Art of Color. - London: John Wiley & Sons, 1974

• Janson, H., History of Art. - New York: Harry N. Abrams, 1986

• Mayer, R. The artist’s handbook of materials and techniques.

• Moszynska, A., Abstract Art. - London: Thames and Hudson Ltd, 1990

• Overy, P., Kandinsky: The Language of the Eye, New York : Praeger , 1969

• Padgham, C., Saunders, J., The Perception of Light and Color, - G. Bell & Sons Ltd., 1975

• Stephenson, J. The materials and techniques of painting.

• Ulrich, B., Max Ernst, Cologne: Taschen, 1988

• https://www.youtube.com/watch?v=D3MHqlFLdMU

• https://www.youtube.com/watch?v=zvjLfBFCXTs

• https://www.youtube.com/watch?v=eJWLaDSNBAI

Средства за оценяване: