SOCB561 Проект:"Самостоятелно социологическо изследване"- І част
Анотация:
Курсът има за цел да формира у студента умение за извършване на самостоятелно социологическо изследване. Първата част е съсредоточена върху усвояване на методологията на емпиричното социологическо изследване чрез количествени и качествени методи за анализ на данни, както и върху усвояване на основни социологически парадигми и концепции за анализ и диагностика на съвременността – история на социологията и социология на отклоняващото се поведение.
Преподавател(и):
проф. Мартин Канушев д-р
доц. Теодора Карамелска д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
а) ще познават съвременните социологически подходи за извършване на социологическо изследване, както и основни социологически парадигми и концепции от областите история на социологията и социология на отклоняващото се поведение.
б)ще могат да обяснят и подготвят методологически подход за извършване на изследване на определен обществен проблем.
Предварителни изисквания:
Няма
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Проект
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Що е социален проблем?
- Що е социологически проблем?
- Що е теоретичен модел на социологическо изследване?
- Що е емпирична база на социологическо изследване?
- Какво представляват теоретичните понятия?
- Какво представляват емпиричните индикатори?
- Как се конструира социологически въпросник?
- Работни хипотези и видове въпроси.
- Как се апробира социологически въпросник?
- Корегиране и редактиране на социологически въпросник.
- Що е генерална съвкупност на социологическо изследване?
- Видове извадки и тяхната надежност.
- Терен и теренна работа.
- Набиране на социологическа информация.
- Анализ и интерпретация на социологическата информация.
Литература по темите:
Фотев, Георги. 2004. Диалогична социология. София: Изток-Запад.
Канушев, Мартин. 2008. Социалното конструиране на девиантния субект. София: “Критика и хуманизъм”.
Бъргър, Питър. 1999. Покана за социология. София: ЛИК.
Гидънс, Антъни. 2003. Социология. София: Прозорец.
Бъргър, Питър и Томас Лукман. 1996. Социалното конструиране на реалността. София: ИК “Критика и хуманизъм”.
Хейг, П., Джаксън, П. – Как да правим маркетингови проучвания?, С.1993.
Merton, R., Colemann, J. – Qualitative and quantitative social research, 1979.
Hamersfeld, M., Cees de Bont – Market research Handbook, ESOMAR World research Publication, John Wiley& Sons Ltd., 2007