VIPB579 Плакат: пропаганда
Анотация:
Курсът има за цел да запознае студентите със спецификата на пропагандните и агитационни печатни материали, в частност - плаката.
Пропагандата е вид послание, целящо да въздейства на мнението или поведението на хората във връзка с някаква кауза или позиция, която облагодетелства дадена група или личност. Често вместо безпристрастни и доказани факти, пропагандата може да представи съзнателно манипулирана информация с цел заблуда на обществото.
През време на обучението си в курса студентите се запознават с изразните стедства, шрифтови образци и илюстративни подходи за изграждане на визуалната символика. Голяма час от обучението е с практическа насоченост и има за цел, студентите да резлизират няколко визуализации - пропагандни плакати и агитационни материали по зададени теми.
Преподавател(и):
доц. Калина Христова д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Успешно завършилите курса студенти:
1) знаят:
• Да имат позанания за историята и видове пропаганда;
• Да имат познания за използването на различни графични и илюстратиивни модели, шрифтове и цветови гами, специфика при изграцдането на композиицията в пропаганния плакат;
2) могат:
• Да създават пропагандни и агитационни материали по актуални социални теми;
• Да експериментират при създаването на пропагандните печатни материали, като създават нетрадиционни такива или използват дриги форми на агитация, различна от печатната;
Предварителни изисквания:
• Интереси в областта на графичния дизайн и визуалната култура.
• Боравене със специализирани програми и софтуер за създаване на рекламна графика.
• Рисувални и технически умения в проектирането.
• Фантазия и чувство за хумор.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Какво е пропаганда? Исторически преглед на военните и политически пропагандни плакати от двете Световни войни.
- Специфична композиция и стилистика на военните пропагандни плакати. Символика и илюстративност
- Типография и специфика на апела в пропагандните плакати. С какъв тон говори пропагандата?
- Разработване на пропаганден плакат по зададена тема
- Разработване на серия пропагандни плакати (тема по избор)
Литература по темите:
1. Парыгин А. Б. Искусство шелкографии. ХХ век (история, феноменология. техники, имена). — СПб.: СПб ГУТД, 2010. — 304 с. (рус). — ISBN 978-5-7937-0490-8
2. Bigeleisen J. I. Screen Printing: A Contemporary Guide. – New-York, 1972. (eng).
3. Професионален дизайн в рекламата. Роджър Паркър. И.К. „Софтпрес“. 1999. ISBN 954-685-078-0.
4. Проф. Тасев Д. "Графичен дизайн"
5. Дамянов Б. Методика на обучението по композиция. Изд. "Златю Боеджиев", Пловдив, 1999
6. Борисов Б. М. Промишлен дизайн. УНСС, София, 2001
7. Желева.Мартинс Д. Тектониката като теория на формата и формообразуването. Академично издателство "Проф. Марин Дринов", София, 2000
8. Паркър Р. С. Професионален дизайн в рекламата. Софпрес, София, 1999