CARB101 Изобразителни възможности на анимационния филм
Анотация:
Въвежда студентите в характера и специфичните особености на изобразителните
средства на анимационния филм.
Запознава студентите с различните художествени стилове в анимационното кино.
Освен информативни и теоретични познания, курсът предоставя и възможност за изпълнения на практически художествено-творчески задачи.
Преподавател(и):
Пенчо Кунчев д-р
Описание на курса:
Компетенции:
Студентите получават художествена и естетическа основа върху която ще продължи по-нататъшното им обучение в областта на анимацията, художествено-постановъчната работа и режисурата.
Успешно завършилите курса студенти придобиват умения да рисуват по натура, а така също по памет и въображение.
Могат да създават рисунки и цветни проекти като предпоставка за по-нататъшното им обучение в областта на типажа, декора и сториборда.
Предварителни изисквания:
Студентите да имат oсновни умения по рисуване и композиция.
Форми на провеждане:
Редовен
Учебни форми:
Лекция
Език, на който се води курса:
Български
Теми, които се разглеждат в курса:
- Увод в спецификата и задачите на курса.
- Колажът като явление в историята на модерното изобразителното изкуство. Разновидности в стилистиката и използваните материали. Известни автори и техните творби.
- Връзки на колажа с техниката на изрезката в анимационния филм. Филмите на Ян Леница, Лари Джордан и Стейси Стирс. Влияние на колажите на Макс Ернст.
- Анимационните типажи - от представянето им като скици до изграждането им като окончателни персонажи, участници във филмовото произведение. В търсене на атрактивна стилизация и подходящо графично и цветово решение.
- Различните степени на стилизация при създаването на анимационните герои и техните зависимости от изискванията и особеностите на драматургическия материал.
- Създаване на кратък сториборд с неочакван край.
- Животното като обект в изобразителното изкуство и като типаж в анимационното кино. Историческа справка. Антропоморфични типажи на животни. Примери от световната анимационна класика.
- Рисунките на известни карикатуристи и илюстратори и тяхното влияние върху стилистиката на анимационния филм. Връзка между анимационния типаж и карикатурата.
- Създаване на кратки сторибордове с участието на животински персонажи с насоченост към: а) детската аудитория и б)възрастните зрители. Специфика на художествената стилистика във всяка една от тези две групи.
- Единната художествена стилистика в анимационния филм. Създаване на различни обекти и/или персонажи в една и съща художествена стилистика.
- Създаване на кратък сториборд в единна стилистика с подбрани на случаен принцип персонажи и/или обекти.
- Стилистична еклектика в анимационния филм и нейната драматургическа обосновка.Разработка на един обект или персонаж в различни художествени стилове.
- Натуроподобна или лаконична художествена разработка съобразно изискванията на драматургическия материал.
- Стилистични взаимоотношения между дизайна на анимационния филм и някои течения в съвременното изобразително изкуство.
- Особености в естетиката в българското анимационно кино. Историческа справка. Влияние на студията UPA, Загребската анимационна школа и изкуството на карикатурата. Автори и техните филми.
Литература по темите:
1. Герчева, К. (1979). Естетика на анимационния филм. София: Наука и изкуство.
2. Маринчевска, Н. (2001). Българско анимационно кино, 1915-1995. София: Колибри.
3. Маринчевска, Н. (2005). Квадрати на въображението. Естетика на анимационните техники. София: Титра.
4. Попова, Н. (2016). Драматургичното пространство на анимацията. София: Нов български университет.
5. Blair, P. (1999). Zeichentrickfiguren leichtgemacht. Koln: Benedikt Tashen Verlag.
6. Bordo, B.D. (1996). Skola crtanog filma. Zagreb: Prosveta.
7. Cavalier, S. (2011). The World History of Animation. London: Aurum Press Ltd.
8. Faber, L.,Walter, H.(2004). Animation Unlimited. Innovative Short Films Since 1940. London: Laurence King Publishing Ltd.
9. Furniss, M. (2006). The Animation Bible! London: Laurence King Publishers.
Албуми на художници като:Saul Steinberg,Seymour Chwast,Milton Glaser,Jiri Salamoun,Etienne Delessert,Roland Topor,Jan Lenica,Paul Klee,Max Ernst,Amedeo Modigliani,Raoul Dufy,Rene Magritte,David Hockney,Salvador Dali...