проф. д-р Георги Арнаудов
Сряда 16:15-18:15 504а I Корпус
Професионална автобиография:
Георги Арнаудов е български композитор, музикант и музиколог, професор по композиция и хармония в Нов български университет, доктор по музикознание и музикално изкуство. Автор на симфонични, камерни, вокални и хорови творби, клавирна музика, музика към театрални и балетни постановки, създадени в сътрудничество с известни театрални и кино режисьори, хореографи и постановчици.
Световно известни са негови творби, написани по стари български текстове от ранното средновековие, като „Пасион по Давид“ (2008) по Томичовия Псалтир, циклите „Пътят на птиците“ и „Диви песни“ (2022) написани по текстове от сборниците на Братя Миладинови, цикълът Thiepoleo - Орфически мистериални ритуали (2000), по автентични орфически текстове от VI в. пр. Хр., проект реализиран съвместно с знаменития български траколог проф. Александър Фол, „Бароков концерт“ по Алехо Карпентиер (2007), симфоничната поема „Влахерна – Покров Богородичен“ (2012), Концерт за пиано, хамерклавир, чембало и оркестър „Baroqus ex Machina“ (2014), „Вратите на съня“ (2016), Концерт за две виолончели и оркестър „Antiphona dulcis armonia“ (2017), Концерт за две пиана и оркестър „Concerto ppianissimo (2017). Всички тези големи симфонични творби не само са имали своите премиери в най-престижни концертни зали по целия свят, но и многократни представяния пред публика, както и звукозаписи и издания на компакт дискове.
Роден през 1957 г. в семейството на музиканти Георги Арнаудов завършва през 1976 Национално музикално училище „Любомир Пипков“, и през 1985 Националната музикална академия „Панчо Владигеров“ - София, в класа по композиция на проф. Александър Танев и класа по съвременна музика на Божидар Спасов, като паралелно посещава летните композиторски курсове на Академията за изящни изкуства -Флоренция и международни курсове за композитори, като работи с педагози като Брайан Фърнихю (Великобритания), Тон де Леув (Холандия). През 2012 г. той защитава в Нов български университет докторската си дисертация която има за фокус постмодернизма в музиката на границата между ХХ и ХХІ век.
Артистичната си кариера започва още като студент в началото на 80-те години сътрудничейки с видни български и чуждестранни музиканти. Едновременно с това осъществява редица изследвания в областта на музикалната информатика, конкретната и електронната музика както и в областта на античната и Далекоизточната музика. Автор е на десетки научни и теоретични разработки в областта на музиката, както и на публицистични и критични материали в специализирания и научния печат, преди всичко в сферата на съвременното изкуство, естетиката на модернизма и на постмодернизма, както и на комуникациите в областта на музиката, музикалната семиотика и теорията на новата музика.
В своят творчески път Георги Арнаудов е работил и осъществявал множество артистични проекти с най-реномирани музикални състави и изпълнители сред които са Софийската филхармония, Симфоничният оркестър на Българското национално радио, Камерен ансамбъл „Софийски солисти“, Пловдивска филхармония, Плевенска филхармония, Камерният оркестър на Лисабон, Камерният оркестър на Забраненият град – Пекин, Камерния оркестър на Ереван, Гевандхаус квартет – Лайпциг, Бореалис квартет – Ванкувър, диригентите Васил Казанджиев, Найден Тодоров, Иван Спасов, Георги Димитров, Пламен Джуров, Йордан Дафов, Мартин Пантелеев, Росен Миланов, Кристиан Шулц (Австрия), Лесли Дала (Канада), Берислав Шипуш (Хърватска), пианистите Милена Моллова, Боян Воденичаров, Анжела Тошева, Борислава Танева, чембалистите Василий Илисавски (Русия), Байрън Шенкман (САЩ), цигуларите Минчо Минчев, Марио Хосен, Ангел Станков, Стойка Миланова, Мила Георгиева, Рой Тийкър (Великобритания), виолончелистите Аня Лехнер (Германия), Анатоли Кръстев, Атанас Кръстев, Лилия Байрова-Шулц, Лиляна Кехайова, арфистката Сузана Клинчарова, хореографите Мила Искренова, Станислав Генадиев и Виолета Витанова, Боряна Сечанова, Идан Коен (Израел), Ноа Атар (Израел), режисьорите Красимир Крумов, Възкресия Вихърова, Иван Добчев и др.
От 1984 до 2000 г. той преподава хармония и композиция в Националното музикално училище „Любомир Пипков“ – София. От 1992 г. той участва в проекти в НБУ и работи в екипа на авторската обучителна програма „Актьорът предоставен на самия себе си“ на Възкресия Вихърова. От 1995 г. е хоноруван преподавател в програмите на Департамент „Театър“, а от 2000 г. след успешно издържан конкурс е редовен преподавател на основен трудов договор към Бакалавърски факултет на НБУ и води лекции в програмите на Департамент „Музика“ и Департамент „Театър“. От 2009 г. е доцент по композиция и хармония, а от 2012 доктор по Музикознание и музикално изкуство. От 2020 г. е професор по композиция и хармония а от януари 2018 г. до май 2022 г. е Заместник ректор по Научноизследователската и творческата дейност на Нов български университет.
През годините Георги Арнаудов е заемал активни обществени позиции в областта на културата. Той е член е на Съюза на българските композитори, както и член на Дружеството за Нова Музика в България – Българска Секция на Международното Общество за Съвременна Музика, през 1993 e един от съоснователите на Международния фестивал за съвременна музика „Музика Нова-София“, както и председател на Организационният Комитет фестивала от 1996 - 1998. От 2010 г. е член на Съюза на българските журналисти. Понастоящем е член на Настоятелството на Националното музикално училище „Любомир Пипков“ – София, член на Управителния съвет на и член на настоятелството на Фондация „Духовното наследство на Панчо Владигеров“, както и член на Управителния съвет на националната организация на автори и музикални издатели за управление на авторски права „Музикаутор“.
Георги Арнаудов е носител е на редица национални и международни премии и награди, между които:
- Почетен Професор на Нов български университет (2023);
- Награда „За заслуги към Софийски музикални седмици“ (2019);
- Наградата „Музикант на годината“ на Българско национално радио и предаването "Абегро виваче" (2018);
- Наградата „Златен век“ – Звезда и Грамота на Министерството на културата на Република България, за принос в развитието и утвърждаването на българската култура и национална идентичност (2017);
- Награда „Златно перо“ на Радио Classic FM, Cantus Firmus и галерия „Макта” За принос към българската култура (2017);
- Награда "Златното петолиние" на Съюза на българските композитори (2005);
- Награда на Националната музикално училище „Любомир Пипков“ във връзка със 100-годишния юбилей на първата българска музикална институция. (2004);
- Международната премия „Карл - Мария фон Вебер“ - (1989);
- Награда за млад композитор на Съюза на българските композитори - (1986);
- Голямата Награда на Организацията на Европейските Радиостанции - (1985);
- Наградата на Международната Федерация на Музикалната Младеж - (1985);
- Наградата „Златната Арфа“ - (1985);
Произведения на Георги Арнаудов са изпълнявани многократно в България, Белгия, Австрия, Австралия, Армения, Бразилия, Великобритания, Германия, Иран, Ирландия, Испания, Италия, Канада, Китай, Люксембург, Полша, Русия, Румъния, САЩ, Сърбия, Украйна, Франция, Швейцария, Швеция, както и в рамките на международни фестивали като: на Дрезденски музикален фестивал, Wien Modern (Австрия), Международната трибуна на композитора ЮНЕСКО (Париж), „Звукови пътища“ (С. Петербург) „Sonorities“ (Белфаст), „Musica Viva“ (Детройт), „Musica Nova“ (София), „Аполония“, Международен фестивел „Софийски музикални седмици“, „Европейски музикален фестивал“, Международен фестивал „Варненско лято“, „Великденски фестивал“ - Пловдив, Международен фестивал „Дни на камерната музика“ - Габрово, „AmBul Festival“ – София, Международен фестивал „Opera Open“ – Пловдив, „Два дни и нощи на съвременната музика“ – Одеса, „Лютославски фестивал“ – Лондон, „Mostly Modern“ – Дъблин), „Световни дни на музиката“ и др. Авторски концерти на Георги Арнаудов са организирани многократно в рамките на Международен фестивал „Софийски музикални седмици“, както и на Празници на изкуствата „Аполония“, в Канада, Люксембург, Русия.
През последните години негови творби имат своите световни премиери в престижни концертни зали като Лондонските Royal Festival Hall, Wigmore Hall и Сент Джон Смит в Уестминстър, Карнеги Хол в Ню Йорк, Концертхаус във Виена, Катедралата Сен-Мерри в Париж, Анекс Театър във Ванкувър, Пекинската концертна зала и др.. Реализирал е записи на десетки свои творби, има издадени 10 авторски албума. Негова музика е включена в редица звукови антологии на музиката на XX и XXI век, както и в издания на световноизвестни изпълнители в iTunes, Naxos of America, Concord Records, Labor Records – САЩ, Holophon Records – Австрия, Southbank Music Productions – Австралия, Гега Ню – България и др.
Творчеството му е обект на специални научни изследвания, както и център на две монографии:
Граматиков, Илия. (2020). Инструменталните концерти на Георги Арнаудов: сюрреалистични препрочити на музикалната история. София : Институт за изследване на изкуствата - БАН, 2020, 400 стр. ISBN 978-954-8594-92-9. Изданието бе удостоено с Наградата „Съживеното наследство“ за 2020 година на Института за изследване на изкуствата на БАН и Наградата на Портал "Култура" за 2021 г.
Вълчинова-Чендова, Елисавета. (2019). Концептът "нова звукова сетивност" - творчески проекции: Димитър Христов, Владимир Панчев, Георги Арнаудов. София : Институт за изследване на изкуствата - БАН, 2019, 240 стр. ISBN 978-954-8594-82-0;
Личен сайт:
www.arnaoudov.net
Публикации:
ИЗБРАНИ СТАТИИ И СТУДИИ
Арнаудов, Георги. (2019). Квартет за края на времето : факти и свидетелства за написването на Квартет за края на времето на Оливие Месиан. В: Артизанин. - ISSN 2535-1273 (Бр. 18, 2019, с. 58-65)
Арнаудов, Георги. (2018). Музикалната 1968. В: Артизанин. - ISSN 2535-1273 (Бр. 11, 2018, с. 86-96)
Арнаудов, Георги. (2018). Музикалните технологии : употреба - зло-употреба - съотнасяне. В: К : вестник за критика, дебати и културни удоволствия. - ISSN 2603-4441 (Год. 1, бр. 3, 19 окт. 2018, с. 5)
Арнаудов, Георги. (2018). 90 години Александър Танев : документално изследване на една творческа сага в снимки, документи и разговори. В: Артизанин. - ISSN 2535-1273 (Бр. 12A, 2018, с. 10-27)
Арнаудов, Георги. (2018). Музикални пътеписи. Ч. 1, Qupai. В: Артизанин. - ISSN 2535-1273 (Бр. 9, 2018, с. 32-41)
Арнаудов, Георги. (2018). Музикални пътеписи. Ч. 2, Ba Yin (Осемте звука). В: Артизанин. - ISSN 2535-1273 (Бр. 9, 2018, с. 42-48)
Арнаудов, Георги. (2018). Димитър Ненов. За универсалността и стоическата нормалност. В: Артизанин. - ISSN 2535-1273 (Бр. 5, 2018, с. 90-98)
Арнаудов, Георги. (2017). Кралската тема. В: Артизанин. - ISSN 2535-1273 (Бр. 3, 2017, с. 154-160)
Арнаудов, Георги. (2016). Тефтерчето с Борхес. В: Тетрадки за аржентинска литература: Хорхе Луис Борхес. (С. 146-150). ISBN - 978-954-07-4222-9
Арнаудов, Георги. (2016). Връщайки се към митовете днес, човечеството отново търси своите изначални и същностни кодове. В: Митове, творци, време. [Съст. Старева, Лилия.] Пловдив: Жанет 45, 2016, с. 37 – 55. ISBN: 978-619-186-254-2
Арнаудов, Георги. (2016). За RADAR, за музиката в него и за неща отвъд това.... В: К ултура : седмичник за изкуство, култура и публицистика. Год. 60, бр. 36 (4 ноем. 2016), стр. 5. ISSN: 0861-1408
Арнаудов, Георги. (2015). Фрагменти по кризата. В: Култура : седмичник за изкуство, култура и публицистика. - ISSN 0861-1408 (Год. 59, бр. 35, 16 окт. 2015, с. 6-7)
Арнаудов, Георги. (2015). Отвъд фестивала, от другата страна на музиката. В: Култура : седмичник за изкуство, култура и публицистика. - ISSN 0861-1408 (Год. 59, бр. 31, 18 септ. 2015, с. 8)
Арнаудов, Георги. (2014). Музиката от края на ХХ и началото на ХХI век – стилови критерии. В: Академичен форум Интегрална музикална теорияq сборник с доклади. – София: Нац. муз. акад. "Проф. Панчо Владигеров", 2013. С. 24-32. ISSN 2367-5985 (print), ISSN 2367-7562 (online)
Арнаудов, Георги. (2013). Музика по бреговете. В: Пирон: Академично списание за изкуства и култура. Брой 3, 2013, Лични градове. ISSN 2367-7031
Арнаудов, Георги. (2013). Отвъд границите на стила. Малер, Борхес и Берио. В: Млад научен форум за музика и танц : Седма научна конференция с международно участие. Сборник с доклади, 7 . стр. 1-8. ISSN 1313-342X
Арнаудов, Георги. (2013). Димитър Ненов и Лазар Николов. Стоицизмът на отстояването на нормалността. Инструменти на езика и стила. В: Димитър Ненов и Лазар Николов - аспекти на модерността в българската музика. Пловдив : Коала прес, 2013. Стр. 20-26. ISBN 978-954-9455-90-8
Арнаудов, Георги. (2013). Бележки към разбирането на понятието стил в музиката от края на ХХ и началото на ХХI век. В: Българско музикознание ISSN 0204-823X (Год. 37, бр. 3-4, 2013, с. pp. 182-200.)
Арнаудов, Георги. (2012). Множествена естетика в музиката на постмодерността. Минимализъм и процесна музика. В: Българско музикознание ISSN 0204-823X (Год. 36, бр. 1, 2012, с. 52-70)
Арнаудов, Георги. (2012). Избраният : Михаил Неделчев на 70 години. В: Култура : седмичник за изкуство, култура и публицистика. - ISSN 0861-1408 (Год. 56, бр. 28, 20 юли 2012, с. 5)
Арнаудов, Георги. (2010). Хроника на изобретяването на съвременното музикално мислене. В: Култура : седмичник за изкуство, култура и публицистика. - ISSN 0861-1408 (Год. 54, бр. 42, 3 дек. 2010, с. 8)
Арнаудов, Георги. (2010). Марияна Булева: "Идеята за хармония". В: Българско музикознание. - ISSN 0204-823X (Год. 34, бр. 1, 2010, с. 129-131)
Арнаудов, Георги. (2010). Музикалният минимализъм. Произход и начини на употреба. В: Годишник на Нов български университет. - ISSN 1314-4340 (2010, 2010, с. 228-238)
Арнаудов, Георги. (2009). Елисавета Вълчинова-Чендова, Албена Найденова. Светът на моята музика. Композиторът Владимир Панчев, Sofia, Mars, 2008. В: Българско музикознание = Bulgarian musicology. - ISSN 0204-823X (ХХХIII, 2, 2009, с. 127-130)
Арнаудов, Георги. (2009). За вечната светлина и звука. В: Алманах - Национална музикална академия "Проф. Панчо Владигеров". – София, 2009. ISSN 1313-9886 (print), ISSN 2367-8011 (online)
Арнаудов, Георги. (2009). Композитор от фалангата на световните : Георги Минчев на 70. В: Култура : седмичник за изкуство, култура и публицистика. - ISSN 0861-1408 (LII, 4, 30 ян. 2009, с. 13)
Арнаудов, Георги. (2009). Останалото е шум. В: Алтера : Месечно издание за пол, език, култура. - ISSN 1312-5273 (10, 2008, с. 66-69)
Арнаудов, Георги. (2007). Звукът - състояние на духа. В: Култура : седмичник за изкуство, култура и публицистика. - ISSN 0861-1408 (LI, 3, 26 ян. 2007, с. 12)
Арнаудов, Георги. (2006). Животът като дисбаланс. В: Литературен вестник : седмично издание. - ISSN 1310-9561 (XVI, 9, декември 2006, прил. на Лит. вестник N 37)
Арнаудов, Георги. (2006). Махпела - гледни точки : [Операта] "Пещерата" на [амер. комп.] Стив Райх. В: Литературен вестник : седмично издание. - ISSN 1310-9561 (XVI, 8, ноем. 2006, прил. на Лит. вестник N 39)
Арнаудов, Георги. (2006). Тан Дън - Чай. В: Литературен вестник : седмично издание. - ISSN 1310-9561 (XVI, 6, юни 2006, прил. на Лит. вестник N 26)
Арнаудов, Георги. (2006). Тан Дън - сън без граници. В: Литературен вестник : седмично издание. - ISSN 1310-9561 (XVI, 5, май 2006, прил. на Лит. вестник N 22)
Арнаудов, Георги ; Неделчев, Михаил. (1998). Да слушаме тишината. В: Демократически преглед : списание за либерално гражданско общество и култура. - ISSN 1310-2311 (37, 1998, с. 518-522)
Арнаудов, Георги. (2001). Забравени полета на звука. В: Летература 2001/кн.27-28. ISBN 1310-6988
СТАТИИ ЗА ГЕОРГИ АРНАУДОВ
Вълчинова-Чендова, Елисавета. Звукът като ритуал в творчеството на композитора Георги Арнаудов. – В: Българско музикознание, 2018, № 2, 2018, с. 5 – 22= ISSN 0204–823X
Граматиков, Илия. Размишление върху актуалността на Пасиона днес. По повод решението на Георги Арнаудов в рамките на литургичния жанр. – В: АРТизанин, № 7, 2018, с. 176 – 185. ISSN 2535-1273
Вълчинова-Чендова, Елисавета. Георги Арнаудов НА 60: Пишейки, по-скоро усещам че рисувам звуци.. – В: Музикални хоризонти, 2018, № 10, 2018, с. 5 – 6 ISSN 1310-0076
Вълчинова-Чендова, Елисавета. Звукови комплекси или визуализирани образи и послания. „Влахерна” от Георги Арнаудов. – В: Нови идеи в музикознанието 2012. София: СБК, Музиколози, 2014, с. 57 – 69. ISSN 0204–823X
Bruhn, Siglind . „Gheorghi Arnaoudov: ... ein Stuck Himmel inmitten der Stille ... (Magritte)“. In: Europas klingende Bilder. Eine musikalische Reise. Waldkirch: Edition Gorz, 2014. ISBN 978-3-938095-18-8
ИЗБРАНА ДИСКОГРАФИЯ
- ГЕОРГИ АРНАУДОВ „ПРОТИЧАНЕ И ПРЕБИВАВАНЕ“ Симфоничен оркестър на Българското национално радио. Диригент – Георги Димитров. © 2017 Българско национално радио, MK57496;
- GHEORGHI ARNAOUDOV BLACHERNAE.THE VEIL OF OUR LADY. Sofia Philharmonic Orchestra, Conductor - Martin Panteleev. © 2013 Еmusic, EMBN: 5018243
- GHEORGHI ARNAOUDOV. CHAMBER WORKS. Festival of Arts "Apollonia". © 2013 Еmusic, EMBN: 505482
- GHEORGHI ARNAOUDOV. SYMPHONY No. 2. Bulgarian National Radio Symphony Orchestra, Conductor - Vassil Kazandjiev. © 2013 Еmusic, EMBN: 5138653
- GHEORGHI ARNAOUDOV. THE WAY OF THE BIRDS. Tania Kazandjieva-Chauche – soprano, Chamber Ensemle “Musica Nova”. Lubomir Denev – conductor. © 2011 Labor Records, New York, USA – LAB7068, iTunes 388019121
- GHEORGHI ARNAOUDOV. THE EMPIRE OF LIGHT. Second edition. Angela Tosheva – piano. © 2009 Labor Records, New York, USA – LAB7039, iTunes 359574350
- ГЕОРГИ АРНАУДОВ. ИЗБРАНИ ТВОРБИ. Пътят на птиците I - III. …най-високата точка от моята вътрешност…. © 2007 Altera, Bulgaria MK 51931
- ГЕОРГИ АРНАУДОВ. THYEPOLEO Орфически мистериални ритуали. Таня Казанджиева – сопран, Ансамбъл от антични инструменти, Диригент – Теодора Павлович.© 2000 Gega New, Sofia GD223, iTunes 376534864
- GHEORGHI ARNAOUDOV. COMPOSITIONS. Chamber Ensemle "Musica Nova", Plamen Djurov - conductor. © 1998 Gega New, Sofia GD 187
- GHEORGHI ARNAOUDOV. THE EMPIRE OF LIGHT Angela Tosheva – piano. © 1996 Concord Concerto, Los Angeles, USA – CCD-42032
- IMMUTABLE CODES. VIOLIN CONCERTOS BY PROKOFIEV AND ARNAOUDOV. Roy Theaker – violin, BNR Symphony Orchestra, Georgi Dimitrov – conductor © 2017 Southbank Music Productions, iTunes 505254254
- ORPHEUS ACADEMY ORCHESTRA NEW BULGARIAN UNIVERSITY. Gheorghi Arnaoudov - Concierto Barroco for violin and orchestra after Alejo Carpentier. ℗ © 2011 Holophon, iTunes 492109960
- SONOGRAMS. Arnaoudov, Szymanski, Steffens, Part, Xenakis, Mintchev. Benedikta Bonitz – tenor recorder, Christo Tanev – cello, Stoyan Pavlov – percussion, Angela Tosheva – piano. © 2011 Labor Records, New York, USA – LAB7090, iTunes 594904725
- 100 ГОДИНИ КАТЕДРАЛЕН ХОР ХРАМ СВЕТА НЕДЕЛЯ. Георги Арнаудов – Хвалитни стихири на св. великомъченица Неделя. Диригент – Мирослав Попсавов. © 2009 BMC, София – МК 54337
- 20TH & 21ST CENTURY WORKS FOR TWO PIANOS AND PERCUSSION. VOLAND QUARTET. Bartok, Arnaoudov, Arutiunian, Ben-Shabeta. i© 2006 Gega New, Sofia GD 310, iTunes 349590165
- 20th CENTURY BULGARIAN MUSIC FOR SOLO CELLO. Anatoli Krastev – Violoncello. Marin Goleminov, Georgi Arnaudov, Milcho Leviev, Emil Tabakov. © 2004 Gega New, Sofia GD 281
- SOUND & REPERCYSSION. NEW MUSIC FOR SOLO FLUTE. Linda Wetherill – Flute. Matthus, Takemitsu, Halffter, Yun, Fruehwald, Arnaoudov, Vali © 2000 Furious Artisans, USA FACD 6804, iTunes 377775264
- WAYS. Maria Miteva – Flute. Milcho Leviev, Gheorghi Arnaoudov, Alexander Mullenbach, Ivan Burmans, © 2022 MM Production, iTunes 1574542375
- ETHERS DE L'INFINI. Etudes contemporaines pour piano. Jose Eduardo Martins – Piano. Francois Serveniere, Eurico Carrapatoso, Gheorghi Arnaoudov, Jorge Peixinho. © 2017 Esolem Production, Paris CD004
- CONTEMPORARY BULGARIAN PIANO MUSIC. Boyan Vodenicharov – Piano. Alexander Kandov, Gheorghi Arnaoudov, Mihail Goleminov, Bojidar Spassov, Boyan Vodenicharov. © 1995 Gega New, Sofia GD 170
- Курсове от текущия семестър:
-
MUSM030 Практика: Дирижиране I част MUSM050 Практика: Дирижиране II част MUSM102 Музикални исторически епохи и стилове - І част MUSM103 Композиция I част MUSM125 Оркестрация за симфоничен оркестър I част MUSM129 Авангардни и постмодерни направления в музиката MUSM225 Оркестрация за симфоничен оркестър ІІ част MUSM278 Композиция ІІ част MUSM345 Композиторски/диригентски анализ на партитурата I част MUSM346 Композиторски/диригентски анализ на партитурата II част MUSM375 Стаж: Композиция и дирижиране MUSM400 Проект: Композиция II част MUSM419 Работно ателие - музикално майсторство II част MUSM424 Проект: Композиция І част MUSM806 Практика: Композиция I част