Психо-социални интервенции с деца и семейства
Кратко представяне на програмата:
Програмата има за цел да подготви бъдещи специалисти и да повиши уменията на настоящи специалисти в работа с деца и семейства. Студентите ще имат възможността в рамките на програмата да придобият широк спектър от съвременни знания, да усвоят умения и да изучат иновативни методи/интервенции за работа със специфични групи деца, които са се наложили в практиката в Европа и България през последните 15 години.
Специфичните групи деца (и семейства), обект на програмата, са:
• деца, които живеят в риск от насилие и неглижиране,
• деца от домове,
• деца в конфликт със закона,
• деца, жертва на трафик, физическо и сексуално насилие,
• деца, въвлечени в платени сексуални услуги,
• деца с и семейства на деца с увреждания (физически, интелектуални, ментални),
• деца, представители на различни етнически групи и култури (ромски деца, бежанци и др.),
• деца и семейства, живеещи в бедност,
• деца на родители, които работят в чужбина,
• деца с хронични заболявания (напр. ХИВ-позитивни деца).
Програмата е предназначена както за хора с опит от работа с деца и семейства в социални услуги и в системата на училищното и предучилищно образование, така и за специалисти от други области, мотивирани да усвоят умения за работа с деца в риск и управление на услуги за деца в риск.
Цел на програмата е студентите да придобият знания и умения за прилагане на метода „Работа по случай“. Затова фокус на обучението е осигуряване на стаж с деца и семейства в риск под професионална супервизия. В стажа студентите ще интегрират преподадени теории и ще придобият умения за оценка, планиране и прилагане на интервенции, насочени към осигуряване на сигурна среда на децата в живота на семейството и общността. Обучението ще даде на студентите възможност да:
• работят в мултидисциплинарни екипи,
• разбират динамиката на отношенията с клиента,
• разбират и управляват отношенията в мултидисциплинарния екип,
• вникнат във философията и етичните стандарти на съвременната практика за работа с деца, както и да придобият умения да ги прилагат в ежедневната практика,
• използват съвременни методи на обучение – интерактивни методи, он-лайн дискусии с преподаватели и студенти от други европейски университети, участие в международни уебинари, използване на он-лайн обучителни ресурси в областта на закрилата на детето и работата с деца в риск.
• използват това знание за гарантиране на качество на работата си с клиента и подобряване на професионалната среда.
Студентите ще развият умения за управление на екипни процеси, интервенции и менторство в социалната работа.
Прием:
В програмата се приемат студенти с бакалавърска или магистърска степен.
Кандидатите трябва да притежават базисни знания в една от областите : социална работа, педагогика, психология, медицина. По преценка на приемната комисия кандидат-студентите, които не притежават необходимите входни компетенции, записват курсове от Подготвителен модул.
Приемът включва мотивационно есе и интервю.