CINB815 Световната класическа литература и киното II част

Анотация:

Курсът разглежда ключови литературни творби от развитието на световната литература в определени историко-типологични разрези, като се старае да ги осмисли както в собствения им контекст, така и през различни авторски прочити в киното, повлияли филмовия процес.

Курсът се фокусира върху автора, историческата символика и типологичните характеристики на творбата от гледна точка на смяната на литературните/филмовите конвенции и цели да очертае хоризонта на вписване на творбата във филмовия процес и културата на нашето време.

Курсът предлага възможност за сценарен проект върху живота/творчеството/създаването/четенето на отделно произведение на значим автор - (белетрист, поет, драматург) - от световната или българската литература/поезия/ драматургия в документален, фикционен или хибриден стил.

Изборът на разглежданите периоди, автори и творби е примерен и се променя текущо в тематичния план на курса всеки семестър.

прочети още
Кино и телевизия

Преподавател(и):

преп. Ангелина Василева  

Описание на курса:

Компетенции:

Успешно завършилите курса студенти:

1)знаят:

• ключови литературни творби от световната литература в структурно типологичен план и влиянието им върху развитието на филмовото изкуство;

2)могат:

• да четат и разбират творбата от гледна точка на смяната на културно-историческата символика и типологията на стиловите конвенции;

• да създават самостоятелно драматургични/визуални текстове въз основа на обогатени умения за прочит на литературната творба.


Предварителни изисквания:
Студентите трябва да имат познания и интереси в областта на киното и литературата.

Форми на провеждане:
Редовен

Учебни форми:
Лекция

Език, на който се води курса:
Български

Теми, които се разглеждат в курса:

  1. Въведение в организацията и темите на курса. Автори и творби.
  2. Европейска средновековна и ренесансова литература. Джовани Бокачо (1313-1375), "Декамерон", (1348-1351) Декамерон /Il Decameron“, 1971, реж. П.П. Пазолини
  3. Европейска ренесансова литература 17 в. Английска ренесансова драма. Уилиям Шекспир (1564-1616) – пиеси и екранизации по избор.
  4. Френски натурализъм. Ги дьо Мопасан (1850-1893), La femme de Paul/Любовницата на Пол, 1881, Le Signe, 1886, Лоената топка, 1879 Une femme coquette/„Кокетка“, реж. реж. Ж-Л. Годар, 1955 Masculin Feminin/„Мъжки род, женски род“, реж.Ж-Л. Годар, 1966 Chez Maupassant: Histoire d'une fille de ferme/La parure/Новелите на Мопасан,реж.Дени Малевал, Клод Шаброл, 2007
  5. Американска литература 19 в. Романтизъм.Готически (тъмен) Романтизъм. Натаниел Хоторн (1804 – 1864), Алената буква, 1850, Der scharlachrote Buchstabe/Алената буква, реж. Вим Вендерс,1973 The Scarlet Letter/Алената буква, реж.Роландом Джоффе (1995)
  6. (Критически) Реализъм в английската литература от 19 в. Уилиям Текери, (1811-1863),Barry Lyndon/Бари Линдън,1844 Бари Линдън/Barry Lyndon, реж.Ст. Кубрик,1975
  7. Американска литература 19 в. Реализъм. Критически реализъм. Луиза Мей Олкът, 1832-1888, Малки жени/Little Women,1868-69 Малки жени/Little Women, реж. Грета Гъруиг,2019
  8. Руска литуратура 19 в. Ф.М. Достоевски, повести и фрагменти: Записки от подземието, Кротката, Великият инквизитор Кротката/Une femme douce,реж. Р. Бресон, 1969
  9. Декаданс. Литературата на fin de siecle. Австрия.Артур Шницлер, (1862-1931), разкази: „Лейтенант Густл“, 1900, Traumnovelle (Новела от сънища),1926,пиеси: La Ronde/Хоровод“, 1896/7 Кръгът/La Ronde, реж. М. Офюлс, 1950 С широко затворени очи, реж.Ст. Кубрик, 1999
  10. Немски (немскоезичен) модернизъм. Франц Кафка,(1883-1924), Процесът,(1914-15), разкази:Преображението, Селският лекар, Пред закона Процесът/The Trial, 1962, реж.О.Уелс,1993, реж. Д.Джоунс Franz Kafka's. It's a Wonderful Life,1993,реж.Peter Capaldi Koji Yamamura, Franz Kafka's A Country Doctor
  11. Френска литуратура 20 в. Екзистенциализъм и абсурд.Чужденецът/L’Etranger, Митът за Сизиф/Le Mythe de Sisyphe, А. Камю,1942 Чужденецът/Lo straniero, Л. Висконти,1967
  12. Американска литература 20 в. Труман Капоти,Закуска в Тифани/Breakfast at Tiffany's, 1958 Breakfast at Tiffany's/Закуска в Тифани, 1961,реж. Блейк Едуардс
  13. Британска литература 20 в.Гилбърт Адеър,Мечтатели/The Holy Innocents,1988 /The Dreamers,2003 Б. Бертолучи, Мечтатели / The Dreamers, 2003
  14. Текущо оценяване
  15. Текущо оценяване

Литература по темите:

• James M. Welsh, The Literature Film Reader: Issues of Adaptation, Scarecrow Press, 2007

• Deborah Cartmell (ed.), A Companion to Literature, Film, and Adaptation,Wiley-Blackwell,2012

• Mary H. Snyder, Analyzing Literature-to-Film Adaptations: A Novelist's Exploration and Guide, Continuum, 2011

• John Desmond, Peter Hawkes, Adaptation: Studying Film and Literature, McGraw-Hill Education, Year: 2005

• Jason Mittell, Narrative Theory and Adaptation, Bloomsbury Academic,2017

• Linda Costanzo Cahir, Literature into Film, McFarland & Company, Inc., Publishers, 2014

• Ryan, Michael, An Introduction to Criticism: Literature - Film - Culture, Wiley Blackwell,2012

• R.Stam,(ed.), A Companion to Literature and Film, (2004)

• Jackson, Russell(Editor), The Cambridge Companion to Shakespeare on Film, Cambridge University Press, 2000

• Marilyn Fabe, Closely Watched Films An Introduction to the Art of Narrative Film Technique, University of California Press, 2004

• Glaspey, Terry W, 75 masterpieces every Christian should know : the fascinating stories behind great works of art, literature, music, and film,Baker Books,2015